chiddush logo

ירוקים

נכתב על ידי שניאור, 12/2/2013

 

ב"ה

 

יהדות ירוקה

 


על יהודים מאמינים מוטלת אחריות ייחודית באשר לנושא השמירה על איכות הסביבה. יהודים שומרי מצוות צריכים להיות ערים יותר לכל הנוגע לשמירת הבריאה שברא ד', למנוע את השחתתה ולהתחשב יותר בזולת ובדורות הבאים. בפרט אמורים הדברים בנוגע לשמירת הסביבה בארץ ישראל. אדמתה של הארץ תובעת רמה גבוהה יותר של ערכים ומוסר, ואלה תורמים ממילא גם לשמירת הסביבה.
בעיות הסביבה הן בעיקר תוצאה של תיעוש מואץ. כמובן, אין מקום לטענה שיש לוותר על כל הקִדמה הטכנולוגית בגלל פגמיה ותקלותיה, ולחזור אל חיי הטבע הישנים, על כל סכנותיהם ופגעיהם, כשם שאין מקום לטענה ההפוכה, שהאדם רשאי להפעיל את כל כישוריו המדעיים והטכנולוגיים ללא ריסון או הגבלה.

ספר בראשית מכתיב לנו את המסגרת משני קצותיה: מצד אחד נצטווה האדם: "פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ" (בראשית א). במילים אחרות – הוא נצטווה לרתום את כל כוחות הטבע ואוצרותיו לשימוש לפי תבונתו, כפי שנעשה בניצול אנרגיית החשמל, האטום וכן הלאה. אך מיד בפרק הסמוך נאמר: "וַיִּקַּח ד' אֱ-לֹהִים אֶת הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ" (בראשית ב). אותה חכמה שניטעה באדם מאת בוראו מחייבת אותו גם לשאת באחריות מוסרית כלפי בני האדם, החי, הצומח והסביבה כולה.

שמירת התורה והמצוות תורמת לשמירה על איכות הסביבה. ניקח לדומא את מצוות יישוב הארץ. מחויבים אנו לקיים את מצווה זו בהידור, דהיינו שהארץ תהיה יפה ואקלימה בריא. "זה א-לי ואנוהו" - התנאה לפניו במצוות. שמירת הטבע תורמת לרווחת הציבור והיא חלק ממצוות יישוב הארץ. כשם שמצווה ליישבה כך מצווה להשאיר בה מרחבים פתוחים כדי לשמור על הטבע המקורי ולייפות את הארץ. במקביל למצוות יישוב הארץ, ההצטופפות היתרה במישור החוף גם מביאה נזקים אקולוגיים חמורים, הריאות הירוקות שנותרו באזור זה נפגעו מאוד, ודבר זה מביא נזק לאיכות החיים.
יש לשמור על האיזון בין האורבאניות הצפופה מאוד במרכז לבין הפריפריה הדלילה מדי. אין ספק שחייבים להשאיר שטחים פתוחים רבים ריקים, אולם ניתן ליישב חלק מהם תוך התחשבות בצורכי השמירה על הסביבה.

דווקא הערך של קיום מצוות ישוב הארץ בהידור, מביא לצורת התיישבות שבה נשמר האיזון האקולוגי, המעוגן במצווה לשמור על הבריאה ובאיסור להשחיתה.

הניסיונות למצוא מזור למשבר הרס הסביבה טרם צלחו. אין להתייאש מהם, אך גם אין לצפות שניתן יהיה לפתור את הבעיות רק באמצעים מנהליים או בהסכמות בינלאומיות וכדומה. כל עוד יצר לב האדם יישאר פרוע ללא רסן, הוא ימצא תמיד אפיקים לפרוק את יצריו, מבלי להתחשב באחר, ואפילו לא בצאצאיו, דור העתיד.

המוצא האמיתי ממשבר ההרס של הסביבה נמצא בעיקר במישור המוסרי. על האדם לרסן את עצמו בעצמו, ולעדן את יצרי הבזבוז, המותרות והפינוק המיותר.

אין אפשרות לנתק בין זוהמת הרוח לזיהום האוויר, בין אוויר לאווירה, בין מוסר לאקולוגיה, בין השחתת הנפש להשחתת המשאבים, הא בהא תליא (הם תלויים אחד בשני). חוקים, צווים ותקנות יועילו רק כאשר בני האדם וממשלותיהם יהיו חדורים הכרה מוסרית שעליהם להיות אחראים שלא לגרום נזק, למרות פיתויי היצר לדאוג רק לרווחתם, להתעשרותם ולסיפוקם העצמי. שאלת המפתח בנוגע לנזקי איכות הסביבה היא שאלת איכות החיים – לא במשמעותה הצרכנית אלא במשמעותה הערכית. אם האדם בא לעולם רק כדי למלא את צרכיו – הנפש לא תימלא. הוא יהיה דומה למי ששותה מים מלוחים המגבירים את צימאונו יותר ויותר. אך אם האדם בא לעולם למלא ייעוד, איכות חייו תעלה, ועמה גם תשתפר איכות הסביבה. הציבור המאמין בערכים, בפרט הציבור המאמין בערכי התורה הוא זה שצריך ויכול להביא לעולם את בשורת האיזון האקולוגי, בתפיסת עולמו ובהתנהגותו. האדם והאדמה שניהם יצירי כפיו של ד', ומטרת יצירתם להביא תיקון לעולם, ולהחזירו אל גן עדן האבוד. כל זאת בתנאי שהאדם יזכור את ייעודו: "וַיִּקַּח ד' אֱ-לֹהִים אֶת הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ".

 

הרב יעקב אריאל שליט"א, מתוך האתר: www.haravariel.com

 

שלום רב ומיטב הברכות,

 

במידת האפשר, הקדישו נא 2 דקות,

 

תפילה לרפואת ילד - יהודה בן אורה למשפחת חדד,

שיזכה להתברך ברפואה שלמה אמן.

 

יש לומר בקול רם ובמקום נקי,

 

נא לא לומר תפילה זו בשבתות וימים טובים.

 

כל המתפלל על חברו - נענה תחילה !

 

תפילה לרפואה שלמה:

 

 

 

לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְיָ

 

 

 לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:

 

 יַעַנְךָ יְיָ בְּיוֹם צָרָה יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלהי יַעֲקֹב:

 

 יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקּודֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ:

 

 יִזְכֹּור כָּל מִנְחֹתֶךָ וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה:

 

 ייִתֶּן לְךָ כִלְבָבֶךָ וְכָל עֲצָתְךָ יְמַלֵּא:

 

 נְרַנְּנָה בִּישׁוּעָתֶךָ וּבְשֵׁם אֱלֹהינוּ נִדְגֹּל יְמַלֵּא יְיָ כָּל מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ:

 

 עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ יְיָ מְשִׁיחוֹ יַעֲנֵהוּ מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ בִּגְבֻרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ:

 

 אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם יְיָ אֱלֹהינוּ נַזְכִּיר:

 

 הֵמָּה כָּרְעוּ וְנָפָלוּ וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ וַנִּיתְעוֹדָד:

 

 יְיָ הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ:

 

אַתָּה סֵתֶר לִי מִצַּר תִּצְּרֵנִי רָנֵּי פַלֵּט תְּסוֹבְבֵנִי סֶלָה:

 

לֹא תְאֻנֶּה אֵלֶיךָ רָעָה וְנֶגַע לֹא יִקְרַב בְּאָהֳלֶךָ כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ לִשְׁמָרְךָ בְּכָל דְּרָכֶיךָ:

 

יְיָ יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ יְיָ יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:

 

וַיֹּאמֶר אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע לְקוֹל יְיָ אֱלֹהֶיךָ וְהַיָּשָׁר בְּעֵינָיו תַּעֲשֶׂה וְהַאֲזַנְתָּ לְמִצְוֹתָיו וְשָׁמַרְתָּ כָּל חֻקָּיו כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ כִּי אֲנִי יְיָ רֹפְאֶךָ:

 

יהי רצון מלפניך יְיָ אלהינו ואלהי אבותינו שתהא השעה הזאת שעת רצון ורחמים ותתמלא ברחמים על יהודה בן אורה למשפחת חדד ובזכות רחמיך הרבים, ובזכות הפסוקים אשר קראתי, ובכח שמות הקודש היוצאים מהם

תזכה נא את יהודה בן אורה לרפואה שלמה ובריאות איתנה ובטל מעליו ומעל כל ישראל כל גזרות קשות ורעות והסר ממנו ומכל חולי ישראל כל חולי וכל כאב וכל מיחוש רע וכל עין הרע,

רְפָאֵנוּ יְיָ וְנֵרָפֵא, הוֹשִׁיעֵנוּ וְנִוָּשֵׁעָה, כִּי תְהִלָּתֵנוּ אָתָּה

 

וצדקה וחסד עשה נא יי אלוהינו ואלהי אבותינו 

וברך את יהודה בן אורה ואת כל אשר לו בברכה הכתובה בתורתך הקדושה:

יְבָרֶכְךָ יְיָ וְיִשְׁמְרֶךָ, יָאֵר יְיָ פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ, יִשָּׂא יְיָ פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם,

וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם

אמן כן יהי רצון נצח סלה ועד.

 

וברך נא יי אלוהינו את יהודה בן אורה בחיים טובים וארוכים, בחיים של שלום, חיים של בריאות איתנה, חיים של שמחות, בחיים אשר יהיו מלאים וגדושים בתורה במצוות ובמעשים טובים, בחיים של מילוי משאלות הלב לטובה ולברכה אמן כן יהי רצון.

 

ותזכנו להתברך בחיים טובים וארוכים ובבריאות איתנה  ותמלא נא את כל משאלות ליבנו לטובה ולברכה בטוב הנראה והנגלה

אמן כן יהי רצון.

 

אֲדֹנָי שְׁמָעָה אֲדֹנָי סְלָחָה אֲדֹנָי הַקֲשִׁיבָה וַעֲשֵׂה אַל תְּאַחַר,

 

יְיָ צְבָאוֹת עִמָּנוּ מִשְׂגָּב לָנוּ אֱלֹהי יַעֲקֹב סֶלָה, יְיָ צְבָאוֹת אַשְׁרֵי אָדָם בֹּטֵחַ בָּךְ,

יְיָ הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ.

 

יָהּ יְיָ אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה שַׁדַּי צְבָאוֹת עִמָּנוּ מִשְגָּב לָנוּ אֱלוֹהֵי יַעֲקֹב סֶלָה

 

יָהּ יְיָ אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה שַׁדַּי צְבָאוֹת אַשְׁרֵי אָדָם בּוֹטֵחַ בָּךְ

 

יָהּ יְיָ אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה שַׁדַּי צְבָאוֹת הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ

 

 

יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ יְיָ צוּרִי וְגֹאֲלִי.

 

בָּרוּךְ יְיָ אֱלהִים אֱלוֹהֵי יִשְׂרָאֵל עֹשֵׂה נִפְלָאוֹת לְבַדּוֹ, וּבָרוּךְ שֵׁם כְּבוֹדוֹ לְעוֹלָם וְיִמָּלֵא כְבוֹדוֹ אֶת כֹּל הָאָרֶץ אָמֵן וְאָמֵן.


 

שלח לחבר | זכה את הרבים ושלח קישורית
נ


 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה