chiddush logo

איש ואישה

נכתב על ידי שניאור, 3/3/2013

 

כי ייקח איש אישה (דברים כד,א)

את דיני הקידושין בין איש לאישה לומדים מהפסוקים בפרשתנו: "כי ייקח איש אישה... ויצאה... והייתה". ההלכה היא שהאישה מתקדשת בכמה דרכים, אולם בפועל "נהגו כל ישראל לקדש בכסף או בשווה כסף".

הטעם הפשוט לכך הוא, שכסף הוא האמצעי הראשון לקידושין הנלמד בתורה, אולם מכיוון שבתורה כל דבר מדוייק בתכלית, יש לומר שיש לזה סיבה פנימית יותר – בקידושי כסף בא לידי ביטוי התוכן הכללי של הקידושין.

הקשר האמיתי

עניינם של קידושין, שהאישה מתקדשת לבעלה ונאסרת על אחרים. יש כאן שני צדדים של השינוי שהתחולל בעת הקידושין – האישה נקשרת לבעלה, עד לתכלית ההתקשרות, "והיו לבשר אחד", ובה-בעת היא נאסרת על כל אדם אחר.

איש ואישה רומזים לקב"ה ולכנסת-ישראל. הקידושין בין איש לאישה רומזים לקשר שנוצר בין יהודי לקב"ה. גם הקשר הזה יש בו שני ההיבטים הנ"ל: יהודי מתקשר בדבקות לקב"ה, ובה-בשעה הוא מתנתק ופורש מתאוות העולם (שכן תאוות העולם הזה סותרות את הדבקות באלוקות).

כוסף ודבקות

כשם שבקידושין בין איש ואישה אי-אפשר להפריד בין שני ההיבטים (ההתקשרות לבעל וההתנתקות מכל אדם אחר), כך בהתקשרות של יהודי לקב"ה חייבים להיות שני ההיבטים הללו. אי-אפשר להרגיש אהבה לקב"ה ואהבה לתאוות העולם בעת ובעונה אחת. אהבת ה' מחייבת התנתקות מתאוות העולם.

זה הטעם הפנימי שמנהג ישראל לקדש אישה דווקא בכסף. כסף הוא מלשון כוסף ותשוקה ("נכסוף נכספתי") - עניין האהבה. קידושי כסף רומזים לתכלית העיקרית של ה'קידושין' בין הקב"ה לעם-ישראל – שתהיה התקשרות ודבקות באלוקות, מתוך אהבה גדולה לקב"ה.

שתי דרכים

אך כאן נשאלת השאלה, מאין מתחילים – בדבקות באלוקות או בפרישה מתאוות העולם. אלה למעשה שתי דרכים בעבודה – מלמטה למעלה או מלמעלה למטה. אם הולכים מלמטה למעלה, פורשים תחילה מענייני העולם ואז מגיעים לאהבת ה'. אולם אם הולכים מלמעלה למטה, מתחילים באהבת ה' ומזה מגיעים לידי פרישות מתאוות העולם.

אם פועלים על-פי סדר והדרגה, יש להתחיל בפרישות מתאוות העולם, ואז האדם נעשה כלי ראוי שתשכון בו אהבת ה'. זו הדרך שבה צריך ללכת מי שעדיין צריך לוודא שלא ייגרר אחר תאוות העולם הזה. אבל יש עבודה שאינה על-פי סדר והדרגה, אלא למעלה מטעם ודעת – יהודי מתמסר בכל ליבו ונפשו בדבקות לקב"ה, בקבלת-עול שלמעלה מטעם ודעת, ואז הוא נעשה מופרש מתאוות העולם. זו דרגה עליונה יותר, שנועדה למי שכבר נמצא בדרגה גבוהה בעבודת ה', כדי שיוכל להגיע לדרגה גבוהה עוד יותר.

(מאת הרבי מליובאוויטש, מתוך גליון שיחת השבוע, מעובד על-פי לקוטי

שיחות כרך יט, עמ' 215)

לחברים שלום רב ומיטב הברכות,

לכל הורה שחשוב לו שילדיו יקבלו ערכים, יוסף להם ערך מוסף בנושא כיבוד אב ואם, נתינה לזולת, כבוד הדדי, שמירה על החיים כערך עליון, מומלץ מאוד לתת לנער לפני גיוס או לנערה לפני גיוס מתנה ערכית, מתנה רוחנית וגשמית גם יחד, סוף שבוע בבית מלון עם ארגון ערכים, בסוף השבוע יהנו הנערים/הנערות לפני גיוס בפנסיון מלא, אוכל מעולה, לצד הרצאות מרתקות והרבה הומור (לא חובה להיכנס להרצאות) מומלץ בחום לכל מי שחושב לתת לבנו לבתו מתנת גיוס, מדובר במשהוא מיוחד ושונה - ללא שום כפיה דתית, אדרבה הכול בטוב טעם ודעת פשוט חשוב שהנערים/הנערות בישראל ישמרו על המסורת לטובת העם כולו, תוכלו להתקשר לארגון ערכים ולהתרשם.

היו ברוכים

כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה תכתבו ותחתמו עם כל ישראל אמן ואמן

http://www.arachim.org/Events.asp

יהי רצון מלפני אבינו שבשמים שזכות הכנסת תוכן זה תעמוד לזכות ולהצלחת שירלי בת יפה ברכה שתזכה להקים בית על אדני התורה והיראה עם בן מזלה ובחיר ליבה ותזכה לחיים טובים וארוכים, חיים של שלום, חיים של ברכה, חיים של פרנסה טובה, חיים שיתמלאו כל משאלות ליבה לטובה ולברכה אמן כן יהי רצון נצח סלה ועד.  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה