chiddush logo

מדוע סדר נשים נפתח דווקא במסכת יבמות ? (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אריאל אליעזר, 31/5/2010

 ידועה  השאלה   מדוע  סדר  נשים    נפתח   דווקא  במסכת   יבמות, (אגב,  לפי  המאירי  סדר     נשים    אינו נפתח  במסכת  יבמות)   , וכי  לא    היה  עדיף   לפתוח    את סדר    נשים      במסכתות   כמו  קידושין  או  כתובות,  שהן    עוסקות   בארוע    משמח    של   קידושין  ונישואין,   ולא ביבמות   שעוסקת   במאורע  מצער    של אדם   שלא   הניח   זרע  אחריו,   ועוד-   קידושין ונישואין    הינם  שכיחים   בהרבה   מאשר  יבום.

תירוצים   רבים   נכתבו  על  שאלה  מפורסמת    זו, ואין    בכוונתי    להביא    כאן   את   כולם   כרוכל,  אלא  רק כמה    מהם.

א)   יש  שכתב,  שסדר   נשים  פותח  במס' יבמות  כיון   שזו המסכת הארוכה  ביותר   בסדר   נשים,  ובכל סדרי   המשנה  הדרך    לפתוח   במסכת  הארוכה  ביותר.

ב)  יש שבאר,  משום  שיש   יתרון  למצוות   יבום   על  מצוות  פריה  ורביה, שמצוות יבום   נוהגת  הן באיש    והן  באשה,  ואילו    באשר  לפריה  ורביה-  נשים פטורות   ממנה.

יש להעיר,  שתרוץ    זה  אינו טוב  לדעות  הסוברות   שאף  נשים חיבות   במצוות  פו"ר.

ג)  יש  שבאר, שמצוות   יבום   היא המצווה  הראשונה  שארעה   באשה,  שנא'  בספר  בראשית  "בא  אל  אשת   אחיך ויבם אותה",   ואולם   קשה  על  תירוץ  זה,  משום  שעוד  קודם  לכן   כתובה   מצוות  פריה  ורביה    (בראשית  א  כח    "פרו  ורבו")   וכן  מצוות   קידושין,   שנאמר   אצל יהודה    "ויקחה   ויבוא  אליה".

ונראה  לומר   שהתחיל   במסכת יבמות  ולא   בפו"ר   כיון   שאין  מסכת  מיוחדת   למצוות  פו"ר,    אך עדיין  קשה-  שיש  מסכת   מיוחדת   למצוות הקידושין,   ומדוע  לא   פתח  התנא   במסכת קידושין  ?      והרי  קידושין   כתובים   בתורה  קודם  היבום  !!

אשמח  אם   מישהו   יתרץ   את   קושיתי.

עוד  אפשר לתרץ,   שמסכת  קידושין   עוסקת  במצווה  אחת-  מצוות הקידושין,   אבל מסכת יבמות   עוסקת   בשתי  מצוות-    יבום   ופריה   ורביה,   אלא  שזה  עצמו  קשה-   מדוע   הלכות  פריה     ורביה   מופיעות   דווקא   במסכת   יבמות,   ולא  במסכת  קידושין או  מסכת  כתובות  ??    אשמח לתשובות. 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (1)
רועי31 (1/7/2010)
בס"ד

תשובה אפשרית לשאלתך:
המשותף למצוות ייבום ולמצוות פו"ר היא החובה העליונה להמשכת הזרע. מצוות פו"ר עוסקת בחובה של האדם להמשיך את זרעו שלו והיא הייסוד לחייב אדם להמשיך את זרעו של קרובו. והסיבה שסדר נשים פותח בסוגיית פו"ר כהקדמה וכיסוד למצוות הייבום היא שכל מהות הקשר בין איש ואישה הוא המשכת הקיום. ומתוך מהות זו נפרטים הפרטים הרבים שבמסכת נשים.

יום טוב!
רועי

 
ציורים לפרשת שבוע