chiddush logo

מדריך לקניית תפילין

נכתב על ידי tuviag, 25/9/2013

לפני קניית תפילין, רצוי להבין ולו הבנה שטחית, על סוגי התפילין, מבנה התפילין בעיות אפשריות, ונקודות תורפה.

לעיתים אנשים אומרים דברים בסגנון "אני לא צריך מהודר כל כך", כשלמעשה האינדיקציה היחידה מבחינתם להידור היא המחיר הגבוה, שהרי הם לא מבינים בכלל בתפילין. הרבה פעמים מדובר באנשים שקונים תפילין לשימוש בבר מצווה בלבד (אחר כך מניחים את התפילין רק בארון). הם תוהים, ובצדק מבחינתם, למה להשקיע 2000+ שקל על תפילין, כשבכל חנות אפשר למצוא תפילין בעודף מאלף שקל.

ראשית, כדאי להכיר את מבנה התפילין. לתפילין שני חלקים, שלכאורה אינם תלויים זה בזה. החלק הראשון הוא ה"בית" שרואים מבחוץ, והשני הוא הקלף, המונח בפנים ולא רואים אותו.

בתי התפילין מחולקים לשני סוגים עיקריים. סוג ראשון הוא "תפילין פשוטות" הנקראות גם תפילין מעור בהמה דקה. בתי אלה עשויים עור כבש, שהוא עור דק, המחובר ע"י הדבקות. פעמים רבות בתים אלו פסולים משעת ייצורם. בגלל ההדבקות לעיתים יש חורים בבית - במיוחד בבית של ראש בין החריצים של הבית, מרבית היצרנים מדביקים את ה-ש' שעל הבית של ראש, ולא עושים אותו בעורר הבית עצמו, ובכך הבית פסול ממש.

בתים מהודרים, נקראים גם בתים מעור בהמה גסה, מיוצרים מעור פרה. עור הפרה עבה וקשה ביותר, והתפילין עשויות ללא הדבקה כלל.

לרוב תפילין מעור בהמה דקה מקבלות פרשיות ברמה מתאימה ("פרשיות לדקות" בלשון הסופרים). פרשיות אלו בינן ברמה נמוכה ביותר, ופעמים רבות פסולות לחלוטין.

יש לציין שתפילין כשרות בשום אופן לא יכולות לעלות 700 שקל בחנות. הלויות התפילין הן לפחות 40 שקל קלף (ריק, ללא כתיבה), 40 שקל בדיקה, 100 שקל בתים ורצועות. כמו כן, נדיר שנות קונה ישירות מסופר. חנויות קונות תפילין מהספק שלהם, כך שתפילין אלו עוברות "שלוש ידיים" עד ללקוח. אין שום דרך למכור תפילין כשרות ב700 שקל אם הם עוברים שלוש ידיים. פרשיות כשרות ברמה בסיסית עולות מינימום 500 שקל. ללא עלות בתים, בדיקה וסגירת התפילין.

פעמים רבות פרשיות אלו לא נבדקות כלל, ובמקרה הטוב נבדקות ע"י הסוחר או הספק, שאינו מוכשר לכך.

לסיכום, מומלץ לבדוק את הפרשיות בשעת הקנייה. חשוב גם ליידע בכך את מוכר ולבדוק איך הוא מגיב. אם הוא ינסה לשכנע שאין צורך בכך, יש חשד שיש לו מה להסתיר. חשוב גם לברר על איכות הבתים. חשוב לבדוק מי מייצר אותם ולברר על איכות המפעל.


הכותב הינו סופר סת"ם, בעל האתר:

http://www.stam4u.com

לגירסה אנגלית:

http://www.stam4u.com/eng

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע