chiddush logo

פרשת השבוע - שמיני

20/3/2014

"וַיְדַבֵּר ד' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר... כֹּל מַפְרֶסֶת פַּרְסָה וְשֹׁוסַעַת שֶׁסַע פְּרָסֹת מַעֲלַת גֵּרָה בַּבְּהֵמָה אֹתָהּ תֹּאכֵלוּ: אַךְ אֶת זֶה לֹא תֹואכְלוּ מִמַּעֲלֵי הַגֵּרָה וּמִמַּפְרִסֵי הַפַּרְסָה אֶת הַגָּמָל כִּי מַעֲלֵה גֵרָה הוּא וּפַרְסָה אֵינֶנּוּ מַפְרִיס טָמֵא הוּא לָכֶם: וְאֶת הַשָּׁפָן כִּי מַעֲלֵה גֵרָה הוּא וּפַרְסָה לֹא יַפְרִיס... וְאֶת הָאַרְנֶבֶת כִּי מַעֲלַת גֵּרָה הִוא וּפַרְסָה לֹא הִפְרִיסָה... וְאֶת הַחֲזִיר כִּי מַפְרִיס פַּרְסָה הוּא וְשֹׁוסַע שֶׁסַע פַּרְסָה וְהוּא גֵּרָה לֹא יִגָּר טָמֵא הוּא לָכֶם" (ויקרא יא, א-ז)

 

אחד הנושאים המופיעים בפרשת "שמיני" הוא תיאור סימני הכשרות והבחנה בין מאכלות מותרים ואסורים.

במספר פסוקים קצרים ניתנו לנו לא רק הדרכים להבחין בין חיה כשרה לטמאה, אלא גם הוכחה מדהימה לעובדה שהתורה לא יכלה הייתה להיכתב לפני 3,300 שנה ע"י בני אדם, אלא בהכרח ניתנה משמיים!

בפרשה שלנו נכתב: "וַיְדַבֵּר ד' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר... כֹּל מַפְרֶסֶת פַּרְסָה וְשֹׁוסַעַת שֶׁסַע פְּרָסֹת מַעֲלַת גֵּרָה בַּבְּהֵמָה אֹתָהּ תֹּאכֵלוּ" (ויקרא יא א-ג ).

מי שכתב את התורה מבהיר כי אין זה חשוב אם נמצא חיה מיערות העד שבאוסטרליה, מג'ונגל אפריקני או אף מיבשת אמריקה שהתגלתה רק לפני כמה מאות שנה - אם נמצא בה סימן טהרה אחד מבין השניים (העלאת גרה, כלומר העלאת מאכל שנית לאחר בליעתו, או הפרסת פרסה, כלומר שפרסות רגליה אינן מיקשה אחת אלא שסועות), אזי בהכרח יימצא בה גם את סימן הטהרה הנוסף!

בהמשך, התורה מדגישה כי מבין עשרות אלפי בעלי החיים שכבר היו ידועים ושעוד צפויים היו להתגלות בעתיד ישנם רק ארבעה אשר כלל זה אינו נכון לגביהם, ואף מציינת אותם בשמותיהם: הגמל, השפן והארנבת, אשר מעלים גרה ואינם מפריסים פרסה, והחזיר לבדו אשר מפריס פרסה ואינו מעלה גרה.

מאז שדברים אלה נכתבו, התגלו  עשרות אלפים של סוגים ומינים של בעלי חיים, והפלא ופלא - לא נמצאה אף חיה אחת (מלבד אותם ארבעה) שכלל זה לא היה נכון לגביה!! קיימת רק אפשרות הגיונית אחת, לגבי זיהוי מקורו של ידע זה – משה רבינו כתב את הדברים לאחר שקיבל את המידע מהקב"ה, אשר ברא את כל היצורים ויכול היה לקבוע בכזה ביטחון את אותן עובדות זואולוגיות, שאכן התאמתו גם לאחר גילוי יבשות חדשות עם מינים רבים ונוספים של חיות.

 

מאת: ניר אביעד, מתוך האתר "מורשת"

http://news.moreshet.co.il/news1.asp?x=54841&kategory=1602

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה