chiddush logo

"שלח לך" - אוסף של תגובות

נכתב על ידי משה אהרון, 5/6/2023

 

  • 1הסיפור לגמרי אחר.......משה אהרון , (15.06.2022)


    בס"ד

    הסיפור של המרגלים פשוט ביותר והוא מודגש יפה בכתוב.
    פשוט אזלה מהם מהמרגלים וכמו גם מכל העם .
    כל שביב של אמונה.
    באין אמונה יש מרידה וקיעקוע של הכל - התפרקות טוטאלית .
    וודאי גם אין בטחון .
    מכאן חוסר השליטה המוחלט : מכאוס ועד לפאניקה נוראית
    הם בני ישראל מרדו בה' במדבר כשאמרו :
    וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר עָלוּ עִמּוֹ אָמְרוּ:
    'לֹא נוּכַל לַעֲלוֹת אֶל הָעָם, כִּי חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ.
    כשהם אמרו :
    "כי חזק הוא ממנו התכוונו במילה "ממנו" גם מהקב"ה.
    והתחינה :"אך בה' אל תמרודו" , מבטאת כאמור לא רק חוסר אמונה
    אלא רצון להתנער מהכל.
    מכל מה שסימל הקב"ה עד הנה.
    לכן גם העונש הכבד להמשיך לשוטט במדבר עוד כארבעים שנה.
    לבנות הכל מחדש. לשחזר שוב ושוב תהליכים , יחסים ובריתות ,
    והכל בכדי להטמיע בהם את האמונה. בתהליך יותר מובנה :
    איטי ויותר מחלחל.
    והפעם - כשורש בל ייעקר.
    אמונה ובטחון הם שני אדנים של סלע הקיום.
    אדם צריך להאמין ורצוי באלוהים.
    מי שאינו מאמין באלוהים נשמתו נכה ....
    שרק מתוך כך גם נבנה הבטחון.
    האמונה רלוונטית כחופה על כל ההויה.
    על כל התהליך שנקרא :"חיים".
    הבטחון רלוונטי ודומננטי כנספח לאמונה,
    בכל מצב ובכל תוצאה- בין טוב ובין רע
    עתה נותרה לכאורה רק חלוקת ה""עבודה" .
    והביטוי או המושג : "צלם אלוהים"
    מכסה גם היבט זה.
    ונותןלכאורה את מלוא המענה.
    אלוהים למעלה בסוברניות נעלמת .
    למטה עלי ארץ נותר זנבו החיוור - הצלם .
    אך בסמכות ובסוברניות מוחלטת לפעול ולעשות כמעט הכל
    [ותחסרהו מעט מאלוהים].
    האדם קיבל את המנדט המחייב לשלוט בבריאה ולעשות בה כל שצריך בבחינת :"אשר ברא לעשות". כלומר הבורא ברא וחלק מבריאה זו שהאדם גם ימשיך
    אותה ,את אותה הבריאה ולא רק בבחינת "לעובדה ולשומרה" - אלא גם לשפרה
    במילים פשוטות :
    לעולם האדם לא ימתין או יצפה שהבורא ימשיך לעשות מה שהוא צווה לעשות. האמונה בבורא היא גם האמונה בעצמי - העצמי של האדם.
    נכון שיש מצבי קיצון.ובמקום שתמה יכולת האדם לעשות.
    או שהוא נקלע למבוי סתום ממנו אין כל מוצא אנושי .
    אזיי האמונה והבטחון משתכללים לפיסגתם .
    לכלל חיבור היישויות האלוהים מכאן והצלם מכאן
    באינטרקציה של : תפילה ,צפייה ותוחלת.
    משל זו הסיטואציה האליגורית :
    שבה הכח החומרי שבגוף האדם תם ויורד מהפרק .
    והוא מדלג להשתמש ברזרבה של הבטחון .
    באמצעיה של הנשמה - כחלק מכח על
    הנשמה הקרובה תמיד לאלוהים ואשר ממנו נחצבה לכתחילה .
    והיא היא כאמור גם בבואתו של ה"בטחון".
    שהנשמה יודעת לקבל גם טוב וגם רע
    משה אהרון

  • 2צריך להתקדם לאוורר מדרשים שפג תוקפם. נערם הרבה אור של ומלאה הארץ דעה את ה'........משה אהרון, (15.06.2022)

    האם באמת המרגלים היו צדיקים שביקשו רק ללמוד במדבר ולכן הפנו עורף לארץ נושהת.
    ואם כך למה העם לקה בעונש הכי כבד גם לדשדש ארבעים שנה וגם למות שם.
    האם ברמת עונש כזה כבד על כוונות של המרגלים והתשלום כה כבד של העם......

  • 3חידלו מסמניטיקה של כזב. לא חטא המרגלים - כפירה של עם שלםמשה אהרון , (15.06.2022)

    לא היה זה חטא ולא רק של המרגלים.
    ראו בכתוב אין זכר ל"חטא" .יש ביטויים קשים אחרים " עד אנא ימאצוני העם הזה ועד אנה לא יאמיני בי.
    נאצה , מרידה וחוסר אמונה זה מכלול של התפרקות התפרקות מאמונה.
    לא בכדי אומר גם הקב"ה "....הנועדים עלי במדבר יתמו ושם ימותו".
    כל זה איננו מצטצמם לחטא וודאי לא רק של המרגלים . יש כאן נתפרקות כוללת של האמונה ולכן גם העונש הכבד לכל העם אז לא רק שהמרגליםם לא היו צדיקים גם העם עצמו היה רחוק מכך.

  • לאיזה צורך היה בכלל צריך את ה"מרגלים".

  •  אם ה' נותן את הארץ וכי הוא זקוק לפעולה מקדימה של ריגול .

  •  אלא שמשלוח המרגלים היה לשניים :

  •  ראשית בעבור משה שלא ייכנס לארץ לפחות שיזכה לחוות ממנה מהארץ ברשמים  וגם בפירות . לפיכך הדגש : "שלח לך" .

  • שלך בעבורך  ומתוך כך : "גם בעבורי" - בעבור הקב"ה

  •   למדוד מידת הבטחון של העם .[לפיכך הדגש :"אשר אני נותן להם"]

  •  והנה בשני הפרמטרים הנ"ל היה כישלון נורא .......

  • משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה