chiddush logo

מדוע רחל לא נכנסה להריון בהתחלה? (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי ilan sendowski, 2/7/2023


כדי להבין את רחל צריך לדעת שיעקב נולד קטן, זעיר, ונשאר קטן כל ימי חייו. אלוהים הגדיר את יעקב שהוא יהיה צעיר (באכדית זעיר, קטן) (בראשית כה כג); יעקב נולד בלידת יד ולמרות זאת עבר בשלום את צואר הרחם בעקבות עשו אחיו (כה כו); יעקב לא עבד בשדה ונשאר באוהל אימו (כה כז); אמו קראה לו יה'-עקב כדי שאלוהים ישמור ויעקב אחריו (כה כו); בבגרותו הוא נקרא 'קטן' (כז טו) (כז מב); בגיל 40 עשו מביא שתי נשים עם כוונה שיעקב יבחר אחת מהן לעצמו כי יעקב לא מצא אישה בעצמו (כו לד); בגיל 40 הוא לבש את בגדי הילדות של עשו, אחיו התאום (כז טו); רבקה מקלפת את החצי העליון של עור הגדי ומלבישה את העור כגופיה על יעקב לכסות את צוארו וזרועותיו, וזה לא היה קטן מדי בשבילו (כז טז); אביו לא שלח אותו לצוד כי אביו לא האמין שהוא יצליח (כז ג); לפני מותו (כז ב) אביו רצה למנות את עשו כאפטרופוס שלו כי הוא חשב שיעקב הקטן לא יוכל לפרנס ולהאכיל את עצמו לאחר מות אביו ואימו (כז כט); הוא חשש לישון בעיר בית-אל וישן לבד בהר (מח יא)ופרעה חשב שהוא מאוד זקן בגלל שהוא היה כל כך קטן ומצומק (מז ח).

יצחק רצה לנסות את אלוהים ולראות האם אלוהים מאשר את ברכתו ליעקב, ושאלוהים ישמור על יעקב בדרך המסוכנת ויעזור לו להצליח בכל דרכיו. לכן יצחק שלח את יעקב ללא שמירה וללא רכוש רב, שלא כעבד אברהם שהביא לו את רבקה, כדי לבקש אישה מלבן דודו, וניתן להבין מזה שיצחק לא האמין שאיש אחר יתן ליעקב את בתו לאישה.

רחל לא פגשה את יצחק ואת עשו, והיא לא ידעה האם הבעיה של יעקב שכיחה במשפחתו.

כמובן ייתכן שרחל היתה עקרה וסבלה מבעיה רפואית בדומה לדודותיה, שרה ורבקה, שאלוהים ריפא בגרר. וגם אפשרי שבגלל שיעקב עבד קשה עם הצאן הוא בא לנשותיו רק בראש החודש ללילה אחד בחודש. 

אולם מכיוון שרחל התחננה ליעקב שיעזור לה רק אחרי כחמש שנים (לאחר הולדת יהודה), ייתכן שבהתחלה רחל בכוונה לא נתנה לעצמה להכנס להריון וביקרה באוהל יעקב רק בימים הלא טובים של המחזור, כי היא חששה שליעקב הזעיר יוולדו ילדים זעירים כמוהו, הן גם לה היה נסיון עם כבשים, והיא ידעה שהוולד דומה לאביו ואימו.

אפשרי שלאה נכנסה להריון בליל כלולותיה, בעזרת אלוהים, לפני שהיא ידעה שהיא נשאה ליעקב. לפי תגובתה לאחר שנולד לה הבן הראשון, כאשר היא רצה להראות לכל השכנות שהבן הוא גדול ובריא, והכריזה: 'ראו בן, ראו בן,' ולכן היא קראה לו ראובן, ניתן להבין שגם לאה חששה שיוולד לה תינוק זעיר. רחל ראתה שראובן אינו זעיר, אולם ייתכן שהיא חשבה שזה רק מזל, והיא צריכה עוד הוכחות שלא יוולד לה תינוק זעיר כמו יעקב, וגם היא רצתה לראות איך ראובן יתפתח במשך מספר שנים. בשנה החמישית לנשואיה, לאחר שנולדו השני, והשלישי והרביעי, וראובן היה כבן ארבע, רחל הבינה שאמנם יעקב הוא זעיר, אולם ילדיו הם גדולים ובריאים, ושהיא עשתה שגיאה.

אז, רחל החליטה שאין יותר חשש מתינוקות זעירים,והיא רצתה להכנס להריון. לאחר מספר חודשים היא התמרמרה ליעקב ודרשה בכעס שהוא יביא לה בן. יעקב, שלא הבין למה היא לא נכנסת להריון, האשים את אלוהים שסגר את רחמה.

ייתכן שרחל החליטה שאם אין לה את הבן הבכור, אז לפחות יהיה לה את בן הזקונים האהוב.

לקח עוד זמן, ולפני סוף השנה השביעית לנשואין, רחל ילדה את יוסף שהיה יפה כמו אימו. 


ניתן לחשוב, שבתקופה הראשונה, רחל גרמה ל"עקרות" שלה, ולא אלוהים.


 אילן סנדובסקי

מחבר הספרים:
2014 מגילת אסתר  מגילת ההיפוכים                        AMAZON  אופיר ביכורים  ע-ברית  
2019 מכל אבותי השכלתי - חידושים בסיפורי האבות  AMAZON  אופיר ביכורים  מנדלי   
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                 AMAZON  סטימצקי         מנדלי

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
dvir45 (3/7/2023)
לא הבנתי מאיפה נקודת ההנחה שיעקב היה קטן במידות גופו?
ציורים לפרשת שבוע