chiddush logo

הברית עם אבימלך

נכתב על ידי אבי רבינוביץ, 12/7/2010

"ועתה השבעה לי באלוקים הנה אם תשקור לי ולניני ולנכדי כחסד אשר עשיתי עמך תעשה עמדי" (כא, כג)

פרשת הברית בין אברהם לאבימלך מעוררת מספר שאלות.

א) מדוע אבימלך חושד באברהם ש"ישקור" לו?

ב) מדוע התורה מפרידה בין שתי הפרשיות של אברהם ואבימלך, פרשת לקיחת שרה ופרשת הברית, על ידי סיפור גרוש הגר וישמעאל?

ג) מדוע דווקא עכשו מוכיח אברהם את אבימלך על  הבאר?

נראה שאבימלך בא למתוח ביקורת מרומזת על אברהם, שלמרות ש"אלקים עמך בכל אשר האתה עושה" (פסוק כב), הרי הוא שיקר לו כשאמר ששרה היא אחותו; ולכן הוא מבקש ממנו שיישבע לו שלא ישקר לו עוד ולא ישקר לבניו וכו'.

עוד ביקורת מרומזת שיש לו אברהם היא על גירוש הגר וישמעאל, כאילו זה מראה על יחס גרוע לנשותיו;  ולכן הוא בא אל אברהם דווקא אחרי מעשה זה של הגירוש, כדי לרמוז על כך. מטרתו היא להצדיק את מעשיו בלקיחת שרה, כטוען: הנה אברהם גירש את אשתו ואת בנו, ויש להניח שגם יחסו לאשתו האחרת, שרה, היה לקוי, ואבימלך צדק בכך שלקח אותה. ולכך הוא רומז בדבריו 'כחסד אשר עשיתי עמך', כאילו אומר: ראה איזה צדיק אני.

אבל אברהם משיב לאבימלך על ביקורתו, כמו שכתוב 'והוכיח אברהם את אבימלך' (פסוק כה). אברהם אומר לו שהוא צבוע; הוא אינו בעל 'חסד' אלא גזלן, שהרי עבדיו גזלו מאברהם את הבאר שחפר.

טענת אברהם בעניין הבאר שגזלו כוללת גם תשובה עניינית לביקורתו של אבימלך: אבימלך מבקר את אברהם על כך ששלח את אשתו ואת בנו למדבר בלי מים בכמות מספקת. אברהם עונה לו, שלא היה צריך לתת לה הרבה מים, שהרי היתה באר מים לשרותה, אלא שעבדי אבימלך גזלו אותה ובכך מנעו ממנה את האפשרות לשתות ממי הבאר.

[מענין שהתורה משתמשת במילה "אודות" לגבי אבימלך כמו לגבי גרוש ישמעאל: "והוכיח אברהם את אבימלך על אודות באר המים אשר גזלו עבדי אבימלך" (פסוק כד); "וירע הדבר מאוד בעיני אברהם על אודות בנו" (כא, יא).]

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע