chiddush logo

התנצלות אברהם בפני אבימלך (2 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אבי רבינוביץ, 13/7/2010

"מה ראית כי עשית את הדבר הזה... כי אמרתי רק אין יראת אלקים במקום הזה" (כ, י-יא)

אבימלך מתלונן על כך שאברהם אמר לו ששרה היא אחותו. הוא טוען, שאילו היה אומר לו את האמת, ששרה היא אשתו, לא היה לוקח אותה; ואברהם מתנצל על כך.

לעומת זאת, בפרשת לקיחת פרעה את שרי, פרעה טוען אותה טענה כלפי אברהם: "למה לא הגדת לי כי אשתך היא" (יב, יח), ושם אברהם אינו מתנצל בפניו. מה טעם ההבדל בין המלכים?

נראה שלגבי פרעה, לכולם היה ברור שאילו אמר אברהם את האמת, פרעה היה הורג אותו (כנראה, במצרים באותו זמן, כבוד המלך דרש שלא יקח אשה בזמן שבעלה חי, אלא ה'כבוד' דורש שיהרוג קודם את הבעל - 'הרצחת וגם ירשת' כדבר חוקי). פרעה אומר את דבריו בצביעות, כאשר ברור לכל השומעים ולפרעה עצמו שזה שקר. פרעה עצמו אינו מצפה מאברהם שיאמין לו שאילו ידע שאברהם הוא בעלה לא היה לוקח אותה, ולכן הוא אינו מחכה לתשובתו של אברהם אלא אומר לו מיד "ועתה הנה אשתך קח ולך".

לעומת זאת, אצל אבימלך, ה' אמר לו בחלום "ידעתי כי בתם לבבך עשית זאת" (כ, ו). כוונתו של ה' היא שבפועל לא התכוון לחטוא, כיון שחשב שהיא אחותו של אברהם; אבל אבימלך הבין מדברי ה' גם שה' יודע שאילו ידע שהיא אשתו, לא היה לוקח אותה. לכן הוא מתלונן כלפי אברהם ודורש ממנו התנצלות, כי הוא חש כצד הצודק, שלא כמו פרעה. עד כדי כך הוא חש צודק, עד שלא השיב את שרה מיד בבוקר, גם אחרי החלום, אלא הוא חיכה עד אחרי שאברהם יתנצל לפניו.

אפשר להסביר את התנצלותו של אברהם, ש"אין יראת אלקים במקום הזה", בשתי דרכים:

א) אבימלך לא הבין נכון את דברי ה'. ה' התכוון רק שבפועל לא התכוון לחטוא, ולא התכוון לומר שאבימלך לא היה הורג את אברהם. באמת גם אבימלך, כמו פרעה, היה הורג את אברהם אילו ידע ששרה היא אשתו. חיזוק להערכה זאת יש בעובדה שהוא הציץ בחלון ביתו של יצחק לראות אישה במצב לא צנוע (להלן כו, ח; בהנחה שזה אותו אבימלך). זאת ועוד: ברור ששרה התנגדה כשאבימלך לקח אותה (שהרי היא ידעה שהיא אסורה לו), ובכל זאת הוא לקח את שרה בכוח. אברהם מסביר את הערכתו זאת בכך ש"אין יראת אלקים במקום הזה" - דבר שהוא למד מן העובדה ששאלו אותו על אשתו, כפי שרש"י מסביר.

ב) אכן אבימלך הבין נכון את דברי ה', ואברהם ידע על החלום משום שהיה נביא. התנצלותו כלפי אבימלך היא זאת: לא חשדתי בך שהיית הורג אותי (וייתכן שזה אמת, שמראש לא חשד בו; או שאברהם באמת חשד בו בתחילה בטעות, ובא עכשו להצדיק את התנהגותו מצד אחר), אבל פחדתי שמישהו אחר יהרוג אותי כדי לקחת את שרה, כיון שאין יראת אלקים במקום הזה, כלומר בין בני המקום בכלל.

הבדל זה בין פרעה לאבימלך, שפרעה ידע שהוא לא צדק ואילו אבימלך חשב שהוא צודק, מסביר הבדל נוסף שאנו מוצאים ביניהם: אבימלך לא נתרפא מיד כשהחזיר את שרה, אלא הוא נזקק לתפילתו של אברהם בעבורו (פסוק יז), ואילו פרעה נתרפא בלי תפלתו של אברהם.

הסיבה לכך היא, שאבימלך טען שהוא צדק, ואדרבה, הוא האשים את אברהם כאילו אברהם הוא שהכשיל אותו; וכדי להראות לאבימלך שאברהם הוא צדיק ושאבימלך חטא בהאשימו אותו, דרש ממנו ה' לשלוח מתנות לאברהם ולבקש ממנו שיתפלל עבורו, ורק אז נתרפא.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (2)
אבי רבינוביץ (18/7/2010)
תגובה לדביר:
כאן התכוונתי שהיא סירבה לבוא, בזמן שחשבה שיתחשבו בסירוב שלה. היא לא התנגדה עד כדי מסירות נפש כשלקחו אותה בכוח, כפי שהסברתי בחידוש האחר שלא היה חייבת בכך.
דביר (14/7/2010)
בחידוש זה כתבת: "זאת ועוד: ברור ששרה התנגדה...".
ואילו בחידוש- "איסור גילוי עריות במעשה שרה ופרעה" , העלת את הדעות ששרה לא הייתה צריכה להתנגד ולמסור את הנפש.
אשמח לביאור נוסף: האם שרה התנגדה או לא?