פרשת ויקרא-הקשר המדהים-להתחדשות האביבית/ מאת: אהובה קליין .     
 
                
פרשת ויקרא -הקשר המדהים – להתחדשות האביבית?
מאת: אהובה קליין.
עונה חדשה בפתח -
הלוא היא עונת האביב וחגיגיותה מתבטאת  בהתחדשות
רב גונית – דוגמת:  חג הפסח הנקרא גם בשם: "חג
האביב".
המטייל בימים אלה
בחיק הטבע זוכה להתבשם בניחוח אביבי. המביט על הנוף - חש ורואה  התחדשות צבעונית  - פריחה חדשה ומגוונת . ארצנו הקדושה  חג לובשת!
זאת בתום  עונת 
החורף  ותרדמת  העצים שהנשירו את עליהם והיו כדוממים.
הנה גם מזג האוויר
מבשר שינוי : ראשית העונה   מעלות חום וקור בערבוביה מככבים - לקראת ימים
חמים יותר ויציבים - והכל בניצוח בורא  - עולם
- השולט גם על בני האדם.
התחדשות זאת מפלסת לה
דרך -  בראש וראשונה בתחום הרוחני: השבת
הקרובה נקרא, בע"ה את פרשת ויקרא – החומש השלישי בסדרת חמישה חומשי תורה. "ויקרא"
–ספר חדש.
החומש
כולל עשר פרשות אשר רובן עוסקות בנושאי : כוהנים המשרתים בקודש וסוגי  הקורבנות השונים, לכן הספר נקרא גם בפי
חז"ל: "תורת כוהנים"
בנוסף , קוראים את
ההפטרה בספר "ישעיהו" - גם כאן אנחנו מגלים התחדשות רוחנית זכה וטהורה –
משהו נסי ופלאי כאחד! 
פרשת ויקרא פותחת
במילים:
"וַיִּקְרָא, אֶל-מֹשֶׁה; וַיְדַבֵּר יְהוָה
אֵלָיו, מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר. דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם,
אָדָם כִּי-יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן, לַיהוָה--מִן-הַבְּהֵמָה, מִן-הַבָּקָר
וּמִן-הַצֹּאן, תַּקְרִיבוּ, אֶת-קָרְבַּנְכֶם".[ויקרא  א',  א'-ג']
בהפטרה אנו קוראים:
"עַם-זוּ
יָצַרְתִּי לִי, תְּהִלָּתִי יְסַפֵּרוּ....."[ישעיהו מ"ג, כ"א]
"וְעַתָּה
שְׁמַע, יַעֲקֹב עַבְדִּי; וְיִשְׂרָאֵל, בָּחַרְתִּי בוֹ.  כֹּה-אָמַר יְהוָה עֹשֶׂךָ וְיֹצֶרְךָ
מִבֶּטֶן, יַעְזְרֶךָּ:  אַל-תִּירָא
עַבְדִּי יַעֲקֹב, וִישֻׁרוּן בָּחַרְתִּי בוֹ. 
כִּי אֶצָּק-מַיִם עַל-צָמֵא, וְנֹזְלִים עַל-יַבָּשָׁה; אֶצֹּק רוּחִי
עַל-זַרְעֶךָ, וּבִרְכָתִי עַל-צֶאֱצָאֶיךָ. 
וְצָמְחוּ, בְּבֵין חָצִיר, כַּעֲרָבִים, עַל- יִובְלֵי -מָיִם.  זֶה יֹאמַר לַיהוָה אָנִי, וְזֶה יִקְרָא
בְשֵׁם-יַעֲקֹב; וְזֶה, יִכְתֹּב יָדוֹ לַיהוָה, וּבְשֵׁם יִשְׂרָאֵל, יְכַנֶּה".[שם מ"ד, א'- ה']
ציורי תנ"ך/ רוח חדשה על עם ישראל/ ציירה: אהובה קליין (c)
[ על פי נבואת ישעיהו הנביא].
היצירה משמשת מדרש תמונה לפסוק:
"כִּי אֶצָּק-מַיִם עַל-צָמֵא, וְנֹזְלִים עַל-יַבָּשָׁה; אֶצֹּק רוּחִי עַל-זַרְעֶךָ, וּבִרְכָתִי עַל-צֶאֱצָאֶיךָ"
[ישעיהו מ"ד, ג'].
* כל הזכויות שמורות לאהובה קליין על היצירה (c)
השאלות
הן:
א] איזו התחדשות  מתגלה בפרשה?
ב] מהי בשורת ה'
לישראל – מפי ישעיהו הנביא?
תשובות.
גילוי  התחדשות 
בפרשה:
להלן כמה סוגים של
התחדשות:
א] אות זעירה בתחילת
הפסוק הראשון:
"וַיִּקְרָא, אֶל-מֹשֶׁה; וַיְדַבֵּר יְהוָה
אֵלָיו, מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר"
להלן
הסבר מעניין: אתוון זעירין (= אותיות קטנות, מכונות לעיתים גם בשם אתוון דקיקין)
הוא כינוי לאותיות האל"ף-בי"ת בתנ"ך שעל פי חכמי המסורה כתיבתם
צריכה להיות קטנה יותר ביחס לשאר האותיות הרגילות. באותיות אלו ישנם רמזים שונים
ומשמעות פנימית.[מתוך:
"חב"דפדיה"]
ישנם  פרשנים המתרצים את סיבת האות הזעירה במילה: "וַיִּקְרָא" מהטעם: שמשה הקטין עצמו והיה
רחוק ממידת הגאווה.
לכן
רצה שיהיה כתוב: "ויקר"- מלשון מקרה ומלשון טומאה - כדי להוכיח  שאינו נחשב. אך הקב"ה היה מכבדו ומגדלו
ומזמין אותו לאוהל מועד - וזאת כדי שלא יכנס למקום קדוש זה באופן בלתי צפוי.
מכאן:
שכל מי שמקטין עצמו הקב"ה  מרוממו
ומגדלו!
חז"ל
רמזו על
כך: האלף הזעירה "אלף" מלשון = לימוד שאם ברצוננו להכיר את ה' שהוא
אלופו של עולם - עלינו להיות קטנים והתופעה הזו מאפיינת את משה : לפי שהקטין  עצמו למרות שידע כי הוא הגיע לרמה רוחנית גבוהה
מאד.  משה הבין  שאת כל המעלות העניק לו ה' שהוא אלופו של
עולם.[מתוך הספר: "אמרי דניאל על התורה" /דניאל פלבני]
ידוע  הפתגם: "כל הבורח מן הכבוד – הכבוד רודף
אחריו" כפי שכתוב: : "כל המחזר על הגדוּלה – גדולה בורחת ממנו, וכל
הבורח מן הגדולה – גדולה מחזרת אחריו" [עירובין י"ג ע"ב]),  הכוונה שהכבוד אינו דבר שלילי ,אבל בתנאי
שהאדם  זוכה לכך בזכות מעשיו הטובים!
לעניות
דעתי,
מסר זה מזכיר את המדרש שמביא רש"י [בראשית א' - ט"ז] 
"הַמְּאוֹרוֹת
הַגְּדוֹלִים" - שווים נבראו , נתמעטה הלבנה על שקטרגה ואמרה "אי אפשר
לשני מלכים שישתמשו בכתר אחד"!
נאמר:
"וְאֵת הַכּוֹכָבִים" - על ידי שמיעט את הלבנה (בראשית רבה מ"ו)
הרבה צבאיה  להפיס דעתה".
ההסבר:
כשראתה הלבנה שגם השמש תפקידה להאיר ביום בנוסף לתפקיד הלבנה להאיר בלילה – התחילה
להתלונן - וכי יתכן ששני מלכים ישמשו בכתר אחד?
מיד
הקטין ה' את הלבנה והוסיף לה כוכבים רבים להוסיף אור לעולם- יתכן להסביר: שמי
שנהיה זעיר והוא מאיר בדברי תורה לעם ישראל 
יקבל מעלה גדולה מאד - שהרי על פי הלבנה קובעים את החגים והמועדים!
ואילו  מי שמפיץ תורה לרבים -  מצטרפים אליו שלוחים רבים ומסייעים לו.
ב]
הקרבת קורבנות לה': 
ה"נתיבות
שלום"  אומר על הפתיח:
"וַיִּקְרָא,
אֶל-מֹשֶׁה; וַיְדַבֵּר יְהוָה אֵלָיו, מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹור. דַּבֵּר
אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם, אָדָם כִּי-יַקְרִיב מִכֶּם
קָרְבָּן, לַיהוָה....." [ויקרא א, א' - ג']
הנושא
הראשון הנאמר למשה מתוך אוהל מועד הוא: נושא הקורבנות  - אלו 
נושאים הרמים ביותר בתורה והוכחה על כך מדברי חז"ל  [מסכת אבות פרק א', ב']
עַל
שְׁלֹשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד: עַל הַתּוֹרָה  עַל הָעֲבוֹדָה, ועַל גְּמִילוּת
חֲסָדִים."
הפרשנים
מסבירים:
העבודה היא - עבודת הקורבנות. שהיא אחת משלושת העמודים שהעולם עומד עליהם ושקולה
ככל התורה
כמו
שמצאנו  שכל בניינו של עולם אחר המבול -
התחיל בקורבנו של נח. כפי שנאמר: "וַיָּרַח יְהוָה, אֶת-רֵיחַ הַנִּיחֹוחַ,
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-לִבּוֹ לֹא-אֹסִף לְקַלֵּל עוֹד אֶת-הָאֲדָמָה בַּעֲבוּר
הָאָדָם.." [בראשית ח. כ"א]
מוכח
מן התורה: כי הקורבנות נמצאים במעלה רוחנית גבוהה מאד  לפי שנאמר עליהם:"אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחוֹחַ
לַיהוָה"
לעניות דעתי- אדם
שכיפר על עוונותיו על ידי שעשה תשובה והקריב קורבן חטאת בתקופת המקדש-הוא התחדש
ונחשב לאדם חדש כפי ההסבר:
"מקום
שבעלי תשובה עומדין צדיקים גמורים אינם עומדין" [תלמוד בבלי, מסכת ברכות, על
ידי רבי אבהו]
הבשורה מפי
ישעיהו הנביא - התחדשות
רוחנית לישראל:
"אַל-תִּירָא
עַבְדִּי יַעֲקֹב, וִישֻׁרוּן בָּחַרְתִּי בוֹ. 
כִּי אֶצָּק-מַיִם עַל-צָמֵא, וְנֹזְלִים עַל-יַבָּשָׁה; אֶצֹּק רוּחִי
עַל-זַרְעֶךָ, וּבִרְכָתִי עַל-צֶאֱצָאֶיךָ. וְצָמְחוּ, בְּבֵין חָצִיר,
כַּעֲרָבִים, עַל - יִובְלֵי-מָיִם.."
הקב"ה תחילה
מתלונן על התנהגות עם ישראל שלמרות שהוא יצר אותם במטרה שיקיימו את מצוות ה' - הרי
הם סטו מהדרך ועסקו בעבודה זרה.
למרות זאת אלוקים
נותן להם  הזדמנות חדשה וסולח להם  וסולל בפניהם דרך חדשה.
דעת מקרא מבאר:
ה' עתיד לברך את עם
ישראל - כדרך שה' יוצק מים-מוריד מטר על אדמה יבשה - באופן זה  ה' יצוק על עם ישראל את חיבתו ואהבתו באהבה
ובהענקה זו תכלול חכמה בינה, עצה וגבורה, דעת ויראת ה'.
לסיכום, חודש ניסן -  על פי התורה - הוא
הראשון לחודשי השנה :
נאמר:
"הַחֹ֧דֶשׁ הַזֶּ֛ה לָכֶ֖ם רֹ֣אשׁ חֳדָשִׁ֑ים רִאשׁ֥וֹן הוּא֙ לָכֶ֔ם
לְחׇדְשֵׁ֖י הַשָּׁנָֽה" 
עונת האביב היא עונת
פריחה חדשה ושגשוג.
כנאמר: "הַנִּיצָּנִים֙ נִרְא֣וּ בָאָ֔רֶץ עֵ֥ת
הַזָּמִ֖יר הִגִּ֑יעַ וְק֥וֹל הַתּ֖וֹר נִשְׁמַ֥ע בְּאַרְצֵֽנוּ"[שיר השירים  ב', י"ב]
כמו בפרשה כך בהפטרה -
 זו העת 
להתחיל דרך חדשה  להתחזק במידות
טובות – באהבת אחים ואחדות העם,  ליהנות
מרוח חדשה וטהורה –כתפילת
דוד המלך "לֵב טָהוֹר בְּרָא לִי אֱלֹהִים וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ
בְּקִרְבִּי". [תהלים נ"א, י"ב]



