chiddush logo

דוגמת המפקד בקרב וחרם עכן

נכתב על ידי יניב, 17/7/2014

 מרן שר התורה גדול הדור הרה"ג שלמה גורן זצוק"ל זיע"א מביא ב"משיב מלחמה" (חלק ג', “הדוגמה האישית של המפקד במלחמה") שנאמר בספרי דבי רב שבעי נפלו כ36 בגלל שיהושע לא יצא לפניהם למלחמה, ולכאורה קשה שבפס' מפורש שזה בגלל החרם? ותירץ שלו היה יהושע יוצא למחלמה היה העונש חל בו ולא היו נופלים (ראה שם בעיון ואריכות).

ואולי אפשר להוסיף שלו היה יוצא לפניהם אז אמנם בגלל החרם לא היו מנצחים, אבל לא היו גם נהרגים, שזה חמור יותר, לכן הבינו במדרש שזה עונש על שלא יצא, ולכן נהרג יאיר בן מנשה שהוא גדול הסנהדרין לרמז שההרוג הוא על עניין גדולה, שיהושע שהוא המנהיג (גדול ישראל) לא יצא לפניהם. אי נמי- למדו מ"קום לך" שהיה צריך לומר רק "קום" מהו "לך"?- לכן למדו שנתן לו גם סיבה על שלא יצא לפניהם, שזהו "לך" בגללך, שיש שתי סיבות מדוע לא ניצחו, כשכל סיבה כשלעצמה היתה גורמת שלא ינצחו. ואולי אפשר ע"פ שיטת ר"נ שחרם עכן היה נחשב לגלוי כי הכירו בזה משפחתו, שזה לכאורה דחוק מאוד שהרי אין זה גלוי? (אם כי לא נסתר לגמרי ולכן דינו אולי שונה) שאפשר לפרש שיש 2 סוגים של ניסתר: יש ניסתר כי הוחבא ולכן לא יודעים, ויש ניסתר כי לא אכפת לאחרים והם מעלימים עין, שניסתר כזה שמעלימים עין זהו כמו גלוי שהרי במהותו היה מתגלה, מימלא כיון שסיפר למשפחתו זה היה מתגלה, אלא שכל אחד חי לעצמו ולא עניין אותו השני ולכן לא התגלה. וזה העניין של מנהיג במלחמה, שהמנהיג הוא לב הקהל (כדברי הרמב"ם) שהוא מאחדם, ולכן יש ביציאתו סגולה לנצחון ע"י האחדות שאז מנצחים (כמובא בכמה דוגמאות [לדוגמה לשוה"ר אצל דוד שהיו נופלים, “נצבים היום כלכם"]) ויהושע שלא יצא גרם לחוסר אחדות, ולכן כל אחד הסתגר בעצמו וכך ניגרם שהחרם יחשב כגלוי ונענשו עליו, מימלא התשובה שהסיבה היא חרם היא גם התשובה שזה בגלל שלא יצא לפניהם.

לרפואת אברהם בן בתיה שליט"א

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע