chiddush logo

גלות = יעקב. גאולה = ישראל

נכתב על ידי משה אהרון, 28/12/2025

 בס"ד.


 גלות = יעקב. גאולה =ישראל.
--------------------------------------------

 יש לכאורה "משחק" מעניין במקרא :
 בבחירת ובברירה של השם יעקב או ישראל 
 לכל עניין ודבר.
 כפי שכבר כתבנו במקום אחר המלאך שנאבק ביעקב 
 גבה ממנו מחיר "צליעה" על משוגותיו כיעקב.
 לכן פתח בפניו אופק חדש של גאולה על סיפה של הארץ 
והחליף שמו לשם הגאולי : "ישראל".[משל גם הקמת מדינת ישראל]

וההגיון מאחורי שם יעקב הוא לכאורה כמי שעדיין ידו אוחזת בעקב אחיו עשיו .
וממלא עקיבה זו מובילה אותו להמשך משוגות וטעויות .

 לכן ההיכרח בשינוי שם זה כבר בצמיחתה הראשונה של האומה.
 ודווקא בשם חזוני ומלא משמעות גאולית : "ישראל".
דומה שהפסוקהבא ממחיש ומדגים פירוש זה:


 הִקָּבְצוּ וְשִׁמְעוּ, בְּנֵי יַעֲקֹב; וְשִׁמְעוּ, אֶל־יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם.
 
עדיין בהווה :"בני יעקב" לעניין העתיד והחזון  כאמור:
 שמעו אל "ישראל" אביכם .
 ואולי עוד דוגמא:

וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, בְּאֶרֶץ גֹּשֶׁן; וַיֵּאָחֲזוּ בָהּ, וַיִּפְרוּ וַיִּרְבּוּ מְאֹד.  כח וַיְחִי יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם
 
 ויחי יעקב בארץ מצרים חי עדיין כיעקב המשלם בגלות על משוגותיו כאמור. 
מנגד קודם לכן בסוף פרשת ויגש  נאמר :

וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, בְּאֶרֶץ גֹּשֶׁן; וַיֵּאָחֲזוּ בָהּ, וַיִּפְרוּ וַיִּרְבּוּ מְאֹד.  כח וַיְחִי יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם
 
לפי האמור לכאורה היה לו למקרא לכתוב  :
 "וישב יעקב בארץ מצרים".
 אלא שביחס לבניו של יעקב  החשוב היה בארץ מצרים דווקא ההמשך - הישיבה בארץ גושן". ארץ תחילת ההתגשמות החזונית.
מין ישיבה במחוז ההתגשמות של החזון הגדל הטמון בשם  של:
" ישראל" :
לפרות ולרבות לפי שעה :לכלל התגבשות של אומה חדשה בעולם .
 אך לחתור  תמיד אל הייעוד היותר גדול .
אל העתיד המועיל לכל העולם בבחינת:
 גוי קדוש וממלכת כהנים
 לפיכך דווקא :
 "וישב ישראל בארץ מצרים ארץ גושן.
 
גם כיום השם : "ישראל" הוא לא רק שם של קדושה אלא של מתווה חיים של ייעוד והפגנת מודל לאימוץ של :
ישרות לעולם לחתור להיות ה' :
אחד ושמו אחד. 
"צורי ולא עוולתא בו".
 
משה אהרון


 


 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע