chiddush logo

חוקים

נכתב על ידי ישראל דן, 13/8/2014

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

1

בס"ד

כתובת האתר של ישיבת "אשרי האיש" ההרצאות של הרב יוסף צ. בן פורת – -

www.emuna.info

שיחתו השבועית של

ראש הישיבה הרב יוסף צ. בן פורת - -

חוקי התורה הם המקיימים ומעמידם את חוקי הטבע

פרשת בחוקותי, שנת תשע"ד

משמעות השכר שינתן לישראל בקיימם את המצוות

"אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵּכוּ וְּאֶת מִצְּוֹּתַי תִשְּמְּרוּ וַעֲשִיתֶם אֹּתָם: וְּנָתַתִי גִשְּמֵּיכֶם

בְּעִתָם וְּנָתְּנָה הָאָרֶץ יְּבוּלָהּ וְּעֵּץ הַשָדֶה יִתֵּן פִרְּי ו" )ויקרא כו, ג ד(. -

והנה הקשו המפרשים, קושיה חמורה מאוד, הלוא שנינו )קידושין לט, ב( "שכר

מצוה בהאי עלמא ליכא". ואילו בתחילת פרשתנו, כותבת התורה בפירוט רב מאוד,

שעבור המצוות שיקיים האדם, יזכה להטבות גדולות מאוד בכל תחומי החיים.

הקב"ה מבטיח לו: בריאות, פרנסה טובה, זרע של קיימא וכל יתר הדברים הנחוצים

לאדם. ברם, לא רק לפרט מובטח כל הטוב, אלא, גם לכלל האומה: יציבות כלכלית,

מזג אויר תקין וביטחון בגבולות. ניתן לסכם זאת, שכולם יחיו בטוב ובנעימים,

באופן מופלא ביותר, עד שניתן לתאר את מצבם 'כגן עדן עלי אדמות'. אם כן, הרי

לפנינו 'שכר מצוה בהאי עלמא'?!

הסברים רבים ניתנו, לישב קושיא זו. אנו נביט לעבר פירוש 'חזקוני', שכתבו

אחד מגדולי רבותינו הראשונים רבי חזקיה בר מנוח ז"ל:

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

2

"אם בחקתי תלכו אם תעשו מה שהטלתי עליכם לעשות אף -

העננים והארץ והאילנות שנבראו בשבילכם, יעשו לכם מה שעליהם

מוטל לעשות".

כדרכם של קדמונים, בקוצר מילותיו, ישב את הסתירה. כל המצב הנפלא

המתואר בכתובים שלפנינו, לא כתמורה לקיום החוקים בא, ולא שכר מצוה לפנינו, -

אלא התנהגות טבעית של כל הנבראים, שנבראו בששת ימי המעשה, כדי שיאפשרו

לאדם לחיות ולהתקיים באופן הטוב והנעים ביותר. כל זאת כדי שהוא יוכל להיות

פנוי למלא את חובתו בעולמו, הלוא, היא עבודת ה'. כמו שהסבירה התורה את

תפקידו של האדם בגן עדן )בראשית ב, טו( "לְּעָבְּדָהּ וּלְּשָמְּרָהּ", שפירשו חז"ל )זוהר ח"א כז,

א. ומרומז גם בתרגום יוב"ע(: לעובדה מצות עשה לשומרה מצות לא תעשה.

כתב הנצי"ב מוולוז'ין: "השמים והארץ רצונם ותשוקתם

להשפיע כפי טבע היצירה, אשר יותר משהעגל רוצה לינק, הפרה רוצה

להניק. וכן כל המשפיעים יש להם תשוקה להשפיע" )העמק דבר, דברים לב, ג(.

הרי שבדבריו האיר לנו, שכל הטבע על כל כוחותיו, שבראו הבוי"ת בששת

ימי המעשה, מעצם מציאותו שואף לתת ולהוציא את כוחותיו אל הפועל, שכן,

למטרה זו נברא.

כתב רבינו הרמח"ל ז"ל בספר "דרך ה' " )ח"ב, פ"ג סע' א(:

"כבר ביארנו בחלקים שקדמו, שתחלת כל הנבראים היא כלל

כחות נבדלים, מסודרים בסדר מה במחלקות ידועות, ומהם משתלשלים

בהדרגה הגשמיים למיניהם... עוד ביארנו שעיקר אמתת המציאות

הנברא הוא מה שבשרשים הנבדלים, ומה שבגשמים הוא המשך לבד

ממה שנשתרש ונתיסד שם... והחכמה העליונה המשיכה את הדברים

בהשתלשלות שהמשיכה, והעתיקה ענינם מצורה לצורה, עד שנתקשרו

ונגבלו בצורה הגשמית הזאת. ועל הגשמים כלם, עומד שלשלת השרשים

שלהם גבוה מעל גבוה עד הכחות הראשונים, וכל אחד עומד במעמדו

ומתקיים במדריגתו וגבוליו כמו שהטביע לו הבורא ית', ואינו יוצא

מהם. והשרשים כלם משפיעים לענפיהם כפי ההשתלשלות, מבלי

שיוציאום מגבולם הטבעי כלל".

כל הנבראים רוצים למלא תפקידם ולהוציא כוחותיהם לפועל

ביאור דבריו הוא, לפי מה שכתב התנא "בַעֲ שרָה מַאֲמָרוֹּת נִבְּרָא הָעוֹּלָם" )אבות

ה, א(. ובכל אחד מאותם מאמרות, נטע הקב"ה כוחות מסוימים, שתקפים ועומדים.

"שָשִים וּשְּמֵּחִים לַעֲשוֹּת רְּצוֹּן קוֹּנָם" )קידוש לבנה(. ממבט ראשון עולה בדעתנו השאלה,

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

3

איך אפשר לייחס ביטוי 'ששים ושמחים' לנבראים שהם מעולם הדומם או

הצומח? אולם, התשובה טמונה בכך, שכל נברא גשמי, אינו אלא, התגלמות של

יישות רוחנית נעלה יותר, השואפת למלא את רצון קו נה. ומאחר וכל תכלית

הבריאה, היא גילוי כבודו ית', כש"כ "כֹּל הַנִקְּרָא בִשְּמִי וְלִכְבוֹדִי בְּרָאתִיו יְּצַרְּתִיו אַף

עֲשִיתִיו" )ישעיה מג, ז(, הרי שאם מטרה זו מתממשת, יש שמחה לאותו כוח רוחני רב-

עוצמה. כמו שאמרו חז"ל )ב"ר י, ו( "א"ר סימון אין לך כל עשב ועשב שאין לו מזל

ברקיע שמכה אותו ואומר לו גדל". ביאור הדבר, בששת ימי בראשית, כשברא

הקב"ה את עולמו, צווה ביום השלישי: "וַיֹּאמֶר א לֹהִים תַדְּשֵּא הָאָרֶץ דֶשֶא עֵּשֶב -

וגו'. וַתוֹּצֵּא הָאָרֶץ דֶשֶא עֵּשֶב וגו' וַיַרְּא א לֹהִים כִי טוֹּב" )בראשית א, יא יב(. הארץ מילאה - -

את ציווי ה', ובאותו ציווי נוצרו מיידית, כל אותם יצורים השייכים לעולם הצומח,

שמספר סוגיהם מגיע למאות אלפים, הממלאים את כל כדור הארץ. הן אלה שעל

פני היבשה והן אלה שעל קרקעית הימים. יש להדגיש, שעד היום טרם גילו אנשי

המדע את כל הצמחים. מידי זמן, שומעים על גילוי צמח חדש מסוג שטרם נודע עד

היום! אם ב"יערות הגשם" שבדרום מזרח אסיה, או במעמקי הג'ונגלים המקיפים

את נהר האמזונס. לאחרונה, לפני מספר שנים, אחזה תדהמה את חכמי מדע -

הבוטניקה ]תורת הצמחים[, כשהתגלו צמחים בעומק של למעלה משלשת אלפים מטר

במעמקי האוקיינוס, בשעה, שעל פי כל התיאוריות המדעיות, בעומק של למעלה

ממאתיים מטר, לא יכולה להתקיים צמחיה, מפני, שקרני השמש אינן מגיעות לשם.

עולם הצומח המוכר לנו, משתמש בקרני השמש, כדי לבנות את עצמו, באמצעות

תהליך המכונה 'פוטוסינתזה'. דבר שלא יכול להתקיים באותם מקומות עמוקים,

ששוררת בהם אפילה מוחלטת. מבלי לגלוש לנושא, נציין רק זאת, שלמרות

סקרנותם הגדולה של מדענים, לחקור את צורת הגדילה של אותם צמחים תת-

מימיים, לא עלה ולא יעלה בידיהם הדבר, מכיוון, שאותם צמחים ואף הדגים

הגדלים בסביבתם יכולים להתקיים רק כשהם תחת לחץ של אלפי אטמוספרות.

לאחר שראו אותם באמצעות מצלמות תת מימיות, וניסו להעלותם אל מעל פני -

המים, כדי להביאם אל המעבדות, הם 'התפוצצו' לחלקיקים קטנטנים!

כל הנבראים לתועלת האדם נמצאים!

כפי שביאר הרמב"ן )בראשית א, א( כל אותם יצורים נבראו 'בכוח' כבר ביום

הראשון. אולם, יצאו אל הפועל רק ביום השלישי, ועל כולם העיד בוראם, שנעשו

באופן 'טוב', דבר שמוצא את ביטויו לא רק בצורתם ובתיפקודם, אלא, בראש

ובראשונה, במילוי תכליתם להביא תועלת לאדם. שהרי כתב הרמב"ם )הקדמה לסדר

זרעים( שתכלית כל הנבראים היא להביא תועלת לאדם. ואף אם ביחס לרבים, רבים,

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

4

מהצמחים ומבעלי החיים, טרם מצאנו מה התועלת שהם מביאים לאדם, הרי זה

בא מקוצר דעתנו והבנתנו. אף מארס הנחשים, כותב הרמב"ם, שהיה מגדולי

הרופאים, בהיסטוריה, אנו מפיקים תרופות עבור בני אדם. יוצא אפוא, שכל עולם

הצומח שואף להביא לאדם את הטוב והאושר. צמח אחד מייצר מאכל עבור האדם,

והשני מייצר חוטים המשמשים למלבושו וכיוצ"ב. והנה בכך, שכל הבריאה פועלת

בתיאום הדדי מלא, מתגלה כבודו ית', וניכר לעין כל, שכבודו מלא עולם. בכך

מתגדל ומתרומם, כבוד שמים ואז מתממש הפסוק: "יְּהִי כְּבוֹּד ה' לְּעוֹּלָם יִשְּמַח ה'

בְּמַעֲשָיו" )תהלים קד, לא( ונוצר קידוש שם שמים!

הווי אומר, שהאדם המקיים את חובתו בעולמו, בקיימו את תרי"ג מצוות

בוראו, ובכך הוא גורם לבריאה, לתת לו את כל המצוי בה, לא רק שאין הדבר נחשב

לו כנוטל את שכרו בעולם הזה, אלא שעל הא גופא, שעושה נחת רוח לבוראו, מקבל

הוא את שכרו לעולם הבא, בכפל כפלים.

אם האדם משתמט ממילוי חובתו גם הטבע שובת!?...

אולם, לאידך גיסא, מתרה בנו הקב"ה: "וְּאִם בְּחֻקֹּ תי תִמְּאָסוּ וְּאִם אֶת

מִשְּפָטַי תִגְּעַל נַפְּשְּכֶם לְּבִלְּתִי עֲשוֹּת אֶת כָל מִצְּוֹּתַי לְּהַפְּרְּכֶם אֶת בְּרִיתִי" )ויקרא כו, טו(.

הרי, שגם חוקי הטבע לא ישרתו אתכם, לא יספקו את צרכיכם אם אתם לא תעמדו

במילוי חובתכם בעולם.מצבכם החומרי, הבריאותי והביטחוני, ילך ויתדרדר מטה,

מטה! לכן, אומרת התורה, שהקללות תבואנה על העם, בשבעה גלים, כשבכל גל שבע

קללות. כש"כ: "וְּיָסַפְּתִי עֲלֵּיכֶם מַכָה שֶבַע כְּחַטֹּאתֵּיכֶם" )שם, כא(, פירש"י: "שבע

פורענויות אחרים במספר שבע כחטאתיכם". ובהמשך: "שֶבַע עַל חַטֹּאתֵּיכֶם" )כד(. כך

חוזר רש"י ומציין בכל אחד משבעת גלי הפורענות, את שבע המכות הכלולות בו.

ידוע, שהמספר שבע מורה על כוחות הטבע, שנוצרו בשבעת ימי המעשה

)מהר"ל תפארת ישראל, פ"א(. המכות תבואנה באופן 'ממוספר' ו'מסודר' כדי להביא

למודעות העם, שהטבע 'מתקומם כנגדו', מסרב 'לשרת' אותו, ו'בועט' ו'חובט' בכל

בכל מכה באופן עמוק יותר ובכל גל באופן כואב יותר,. מפני, שהאדם פוגע בטבע

בהתנהגותו הנלוזה!

כיצד מתגמל בעל מפעל עובדים טובים ואיך גומל לעובדים סוררים

ההיגיון הטמון בגישה זו, יכול להיות מובן לכל בר דעת. אדם שמקים מפעל -

מצייד אותו במיטב הציוד והשכלולים, כדי שיוכל לייצר בו תוצרת מעולה שתביא לו

רווח. גם העובדים המיומנים המגיעים לעבוד, מוצאים ריהוט מעולה, שולחנות

טובים, כסאות נוחים, מיזוג אוויר מלא, מחשבים חדישים. חדר אוכל משוכלל ובו

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

5

מקררים מלאים כל טוב. כל זאת, כדי שהם יוכלו לעבוד במלוא המרץ, לא יתעייפו

מן החום, לא יצטרכו לצאת לחנויות לחפש אוכל. כמובן וכנהוג, בסוף כל חודש,

מקבל העובד משכורת נאה. ברור, שלא קיזזו משכרו את כל העלויות הרבות של כל

אמצעי הנוחיות שהוזכרו לעיל. הווי אומר, שכל זמן שהוא נמצא במפעל, הוא 'חי

בנעימים', על חשבון המעביד, ובנוסף לכך את שכרו הוא מקבל במזומן בסוף

החודש.

אולם, ביום מן הימים, הגיע 'בעל הבית', ונוכח לדעת, שהפועלים אינם -

עובדים. הם מנצלים את שהותם במפעל, בכדי 'ליהנות מן החיים', יושבים

בחדריהם הממוזגים, על הכיסאות המאוד נוחים, מפטפטים בינם לבין עצמם,

מנהלים שיחות טלפון לכל העולם, כמובן, על חשבון המפעל, מנהל המשק ממלא כל

יום את המקררים בתוצרת טרייה והעובדים, 'חוגגים' ושמחים מאוד. בעל הבית -

כינס את העובדים, והודיע להם, שהוא רואה בהתנהגותם מעילה באימון שהוא נתן

בהם, ואם המצב ימשך כך, הוא יסגור את המפעל. כהתרעה ראשונה, הודיע להם,

שהחל ממחר, עליהם להביא את האוכל בעצמם. לאחר שבוע, כשראה שהמצב לא

משתפר, ניתק את מערכת מיזוג האוויר. כשנוכח לדעת, שהפועלים מתעלמים מכל

מה שאמר, אינם מכירים בו כ'בעל הבית' כבעל הסמכות, החליט לנתק את זרם – -

החשמל מן הבניין. כשראו זאת העובדים, פקעה סבלנותם, והם החלו לסקול את

בעל המפעל, ולהשליך עליו את המחשבים היקרים והמשוכללים, מתוך מחאה על

שהחליט לפתע, להפסיק להם את חיי ההוללות 'בגן עדן' שהיו שרויים בו. ברור, -

שלא נותרה בידי 'בעל הבית' ברירה, אלא להזמין שוטרים, שהפליאו את מכותיהם -

באותם עובדים סוררים, עד שגירשום, מוכים, חבולים, זבי דם ונכים משטח -

המפעל, והאלימים שבהם אף הובלו לבית הסוהר, כדי להישפט על התנהגותם

התוקפנית כלפי השוטרים.

ארץ ישראל 'המפעל' של בורא עולם, ישראל הם עובדיו!

כך גם מתארת הפרשה את יחסו של 'בעל הבירה', כפי שכינו חז"ל את בורא

העולם, ביחס לעם ישראל, שקיבל ארץ זבת חלב ודבש, 'ארץ חמדה טובה ורחבה',

שיש בה הכל. כפי שתיאר רבי יהודה הלוי ז"ל בספר "הכוזרי". ארץ ישראל נמצאת

במקום שבו האקלים ממוזג, מדעני ימינו מצאו, שיש בארץ למעלה מארבעים סוגי

אקלים. כשאנו שומעים על: הוריקאן, טייפון, טורנאדו, צונאמי, שיטפונות נוראים

וכהנה וכהנה, תופעות טבע הנמצאות באופן סדיר בחלקי תבל שונים, אף

המתורבתים ביותר כגון, ארה"ב, הרי, שליבנו צריך להיות מלא שמחה, שכל אותם

פגעי טבע אינם מצויים בארץ ישראל כלל וכלל! ולא זו בלבד, אלא שגם לא מצוי -

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

6

אצלנו החום שבאזור קו המשווה, ולא הקור הנורא שבאזורי הקטבים. אולם, -

מאחר ויש אנשים שגופם צריך חום רב או לחות רבה, ומאידך, אנשים הזקוקים

לאוויר יבש וקר, הרי, שגם אלה מצויים בארצנו באזורים מסוימים. כל זאת נתן לנו

הקב"ה, כדי שנוכל לשבת 'במפעל' שלו, ו'לייצר' עבורו את 'התוצרת' שהוא צריך,

כביכול, והיא עסק התורה וקיום המצוות. כמו שכתוב: "אִם לֹא בְּרִיתִי יוֹּמָם וָלָיְּלָה

חֻקוֹּת שָמַיִם וָאָרֶץ לֹא שָמְּ תי" )ירמיה לג, כה(, ואמרו חז"ל: " אין ברית אלא תורה

שנאמר )דברים כח, סט(: 'אלה דברי הברית' " ")מכילתא פ' בא, ה. בספרי פ' שלח, ה(.

אולם, אם עם ישראל ינצל לרעה את התנאים הטובים שבארצנו הק', כדי

לעבור על רצון ה', הרי המערכות תתחלנה לקרוס במשך הזמן. בגל הראשון יגרמו

נזקים, מחלות וצרות, אולם לא אבדות בנפש. עם הזמן, אי קיום מצוות העשה, -

ועבירה על מצוות לא תעשה, יגרמו ל'קריסת מערכות' נוספות, אז, תגרמנה גם -

אבדות בנפש וסופו של דבר, הארץ 'תקיא' את היושבים בה )ויקרא יח, כח(, כפי שביאר

הרמב"ן )שם, כה( באריכות: "ארץ ישראל אינה כשאר ארצות, אינה מקיימת עוברי

עבירה"!

המצוות מתחלקות לשלושה סוגים

כתב מרנא הגר"א זצ"ל בביאורו למשלי על הפסוק: "לָדַעַת חָכְּמָה וּמוּסָר

לְּהָבִין אִמְּרֵּי בִינָה" )א, ב( "הם נגד שלשה שכלים שבאדם: ש כל העיוני, ש כל

המחשבה, שכל המעשה. העיוני הוא בדרכי שמים, בהילוך כוכבים ובמרכבה

וכדומה. ושכל המחשבה הוא להנהיג את עצמו במידות. ושכל המעשה הוא במעשה,

והם נגד: חוקים, ומשפטים ומצות. חוקים בשמים כמו שנאמר: 'הֲיָדַעְּתָ חֻקוֹּת

שָמָיִם' )איוב לח, לג(. ומשפטים הם בארץ כמו שנאמר: 'מֶ לךְ בְּמִשְּפָט יַ עמִיד אָרֶץ' )משלי

כט, ד(. והמצות הם המחברים שמים וארץ, והם סוד שמים וארץ ואדם המחברם,

והם סוד: תורה ומצות ומדות וכמו שפרשנו בישעיה, ואין להאריך והמבין יבין".

והנלע"ד לבאר את דבריו הק', אשר כדרכו בקודש, במילים מעט, כלל

עניינים רבים ונשגבים!

הנה, מצוות התורה מתחלקות לשלשה חלקים: משפטים, מצוות, חוקים.

ופירשו רז"ל, שמשפטים הם אותם מצוות שבין אדם לחברו, שמובנות ומקובלות

על השכל האנושי, ואף אם לא היו ניתנות בסיני, מן הראוי היה שנחוקק אותם

בעצמנו. מצוות הן בין אדם למקום. כלומר, מעשים שאין בהם תועלת מעשית

לאדם ולחברה, אלא מצוות שבמסגרת עבודת האדם לקונו. אמנם, אלמלא לא

נצטווינו בהן, לא היינו ממציאים אותן לבד, אבל לאחר שניתנו, טעם והיגיון

מוצאים אנו בהן. לדוגמא: אכילת מצה, מרור ופסח בליל ט"ו בניסן. שלשת דברים

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

7

אלה, הם זכר ליציאת מצרים, שבה נגאלנו מעבדות לחירות. אמנם, לא היינו הוגים

רעיון זה מעצמנו, אבל לאחר שניתן, מבינים אנו את טעמה של כל אחת מן המצוות

הנ"ל. חוקים מצוות שבין אדם למקום, שאף לאחר שנצטווינו בהן, ומקיימים אנו -

אותן, תוך כדי דקדוק מרבי, בכל פרטי המצוה ודקדוקיה, עדייןאין אנו יורדים

לטעמן האמיתי, למה נצטווינו בה? ולמה פרטי עשייתן הם כאלה ולא אחרים?

מצוות תלמוד תורה נמנית בין החוקים

ישנו חלק רביעי והוא נקרא לימוד התורה. המשמעות המיוחדת שבלימוד

זה, מעבר לשאר הלימודים שלומדים בני אדם בכל תחום שהוא, היא בכך, שכל

לימוד שהוא, בא להקנות לאדם ידע מסוים. אי לכך, אם זוכר האדם את אשר למד,

אין לו שום סיבה, לחזור וללמוד שוב את שלמד בעבר! שונה הוא לימוד התורה

בתכלית השינוי, כמו שהזהיר הקב"ה את יהושע: "לֹא יָמוּש סֵּפֶר הַתוֹּרָה הַזֶה מִפִיךָ

וְּהָגִיתָ בוֹּ יוֹּמָם וָלַיְּלָה" )א, ח(, כלומר, שאף אם יודע אתה את הספר על בוריו, 'ישר

והפוך', עדיין מצווה אתה לחזור וללמדו. וכך מצאנו שחז"ל פירשו את הפסוק:

"וְּשַבְּתֶם וּרְּאִיתֶם בֵּין צַדִיק לְּרָשָע בֵּין עֹּבֵּד א לֹהִים לַאֲשֶר לֹא עֲבָד ו" )מלאכי ג, יח(, "אינו -

דומה שונה פרקו מאה פעמים לשונה פרקו מאה ואחד" )חגיגה ט, ב(. שפירוש 'לא עבדו'

הוא זה שלומד פרקו מאה פעמים. ואילו זה שחוזר ומשנן את לימודו מאה ואחד

פעמים, מוגדר כ'עובד ה' '. ושאלה מפורסמת היא: הלוא, אדם שיחזור על לימודו

מאה פעמים, זה דבר נדיר מאוד. ולמה הפסוק קורא לאותו צדיק 'אשר לא עבדו'?

ואולם, הקושיא מחריפה שבעתיים, וכי אותה פעם יחידה, שהוסיף ושינן את

לימודו, שחזר בפעם המאה ואחת על לימודו, היא ההופכת אותו לעובד ה'?!

מקובל בשם הגר"א, שאדם שחוזר על לימודו מאה פעם, מובטח לא שלא

ישכחהו לעולם. אם כן, האדם שחוזר על פרקו מאה פעם, עדיין אין ניכרת בו עבדות

ה', שהרי קיים חשש, שכל חזרתו אינה, אלא כדי שידע את התורה על בוריה. אולם,

משעה שאדם לומד את הפעם המאה ואחת, ברור שהוא עושה זאת לשם שמים,

כיוון שידוע לו, שכבר לא ישכח את לימודו לעולם ועד! אדם שכל מעשיו הם אך

ורק לשם שמים, הוא זה אשר נקרא 'עובד ה' '. אם כן, הרי לנו, שהאדם שלומד

תורה אך ורק מפני שזה ציווי ה', הוא זה שמוגדר כ'עובד ה' ', שהוא התואר הנשגב

ביותר!

אם כן, כשנבוא לסווג את מצוות תלמוד תורה, נסווג אותה בין החוקים ולא

בין המצוות. מכיוון, שהסיבה שצריכים ללומדה, יום ולילה, ללא הרף, אינה נתפסת

בשכל אנוש.

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

8

כעת, נתבונן בדבריו של רבי עקיבא, אשר לו נגלו תעלומות עולם, היחיד מבין

הארבעה, שנכנסו לעמוד על "כבשונו של עולם", שנכנס בשלום ויצא בשלום, שאמר

בפרקי אבות: "חֲבִיבִין יִשְּרָאֵּל, שֶנִתַן לָהֶם כְּלִי חֶמְּדָה. חִבָה יְּתֵּרָה נוֹּדַעַת לָהֶם שֶנִתַן

לָהֶם כְלִי חֶמְדָּה שֶבּוֹ נִבְרָּא הָּעוֹלָּם, שֶנֶ אמַר )משלי ד, (, 'כִי לֶקַח טוֹּב נָתַתִי לָכֶם, תּוֹרָּתִי

אַל תַּּעֲזֹבוּ' " )ג, יד(.

הרי לנו, דברים מפורשים שהתורה שניתנה לנו בסיני, זו שבכתב וזו שבעל-

פה, היא הכלי שבו נברא העולם. ואמנם, כך מצאנו במקורות נוספים:

"כשרצה הקב"ה לברוא העולם היה מסתכל בתורה בכל מילה ומילה ועשה

לעומתה אומנות העולם, משום שכל הדברים והמעשים של העולמות כולם הם

בתורה... שכתוב בתורה 'בְּרֵּאשִית בָרָא א לֹהִים אֵּת הַשָמַיִם וְּאֵּת הָאָרֶץ'... הסתכל -

במילה זו וברא את השמים, בתורה כתוב ויאמר אלוקים "יהי אור" הסתכל במילה

זו וברא את האור, וכן בכל מילה ומילה הכתובה בתורה הסתכל הקב"ה ועשה דבר

ההוא... באופן זה נברא כל העולם" )זוהר תרומה קסא, א(.

"בְּרֵּאשִית בָרָא א לֹהִים אֵּת הַשָמַיִם וְּאֵּת הָאָרֶץ". מגלים לנו חכמינו ז"ל -

במדרש )בר"ר א, א( פירוש פסוק זה: "בראשית" עם התורה שנקראת ראשית,

"ברא אלקים את השמים ואת הארץ" וכלשונם: " התורה אומרת אני הייתי

כלי אומנתו של הקב"ה. בנוהג שבעולם מלך בשר ודם בונה פלטין, אינו בונה

אותו מדעת עצמו אלא מדעת אומן, והאומן אינו בונה אותה מדעת עצמו, אלא

דיפתראות ופינקסאות יש לו לדעת היאך הוא עושה חדרים, היאך הוא עושה

פשפשין, כך היה הקב"ה מביט בתורה ובורא את העולם, והתורה אמרה

"בראשית ברא אלקים", ואין ראשית אלא תורה, היאך מה דאת אמר )משלי ח, כב(

"ה' קָנָנִי רֵּאשִית דַרְּכוֹּ קֶדֶם מִפְּעָלָיו מֵּאָז". ופירש את הפסוק רבינו יונה ז"ל

בפירושו לאבות )א, ב(: "אמרה תורה לפני הקב"ה: אני נבראתי לפני כל העולם,

ובעבורי נבראו כל הנבראים כדי לקיימני".

גם הרמב"ן בחיבורו "תורת ה' תמימה" הרחיב את הדיבור בעניין:

"עוד התורה מאירת עיניים בדברים גדולים מכל אלו, היא החכמה הנעלמת

מעיני כל חי, ורחבה מיני ים, והוא שכל התורה כולה שמותיו של הקב"ה, ובכל

פרשה ופרשה יש בה שם שבו נוצר הדבר או שנעשה בו, או שנתקיים אותו ענין

בו... ומזה ידע משה רבנו ע"ה כל מה שיכול שום נברא לידע ולהבין". )כתבי הרמב"ן

קסז, ח(.

אולם, לא רק ראשית הבריאה הייתה על ידי התורה, אלא גם המשך

קיומה תלוי ועומד בלימוד התורה וקיום מצוותיה. כמו שדרשו חז"ל את הפסוק:

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

9

"אִם לֹא בְּרִיתִי יוֹּמָם וָלָיְּלָה חֻקוֹּת שָמַיִםוָאָרֶץ לֹא שָמְּתִי" )ירמיה לג, כה(, והאריך לבאר

דבר זה מרן הגר"ח מוולוז'ין זצ"ל:

" התורה הק' ששורשה העליון הנעלם הוא למעלה מעלה גם

מאצילות קדשו ית', וקב"ה ואורייתא כלא חד. היא הנפש והחיות

ונהירו ושרשא דעלמין כלהו. שכמו שבעת הבריאה בה נאצלו ונבראו

כולם, כך מאז היא נשמתם וחיותם וקיומם על סדר מצבם. ובלתי שפעת

אורם בהם כל רגע ממש להאירם להחיותם ולקיימם, היו חוזרים כולם

לתהו ובהו ממש, ולזאת עיקר חיותם ואורם וקיומם של העולמות כולם

על נכון, הוא רק כשאנחנו עוסקים בה כראוי. כי קב"ה ואורייתא

וישראל כולא חד )זוה"ק ח"ג עג, א(. שכל אחד מישראל שרש נשמתו העליונה

מדובק ונאחז באות אחת מהתורה והיו לאחדים ממש" )נפה"ח ד, י יא(. -

סיכום: התורה היא מערכת של מצוות, שחלקם יכול האדם

להבין באופן מסוים, וחלקם לא יכול להבין כלל. טבע העולם, יכול

האדם ללומדו באופן חלקי, ולהבין כיצד חוק טבע אחד פועל ואיך הוא

מתייחס לחוק אחר. אולם, לעולם לא יבין את מהות החוק ויסודו.

כשישראל עוסקים בתורה, על פי ציווי ה', אזי, הטבע פועל גם הוא על פי

ציווי ה' ומספק לאדם את כל צרכיו באופן אופטימאלי. כשישראל אינם

ממלאים את חוקי התורה, גם הטבע שובת מלקיים את ייעודו.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע