chiddush logo

ספר חידושי הגאון מסוסנוביץ הקדמה

נכתב על ידי יונתן שטנצל, 14/9/2014

 

סיפור השתלשלות הספר לאור עולם

כשישב המחבר רבי שלמה זצ"ל בסוסנוביץ שבפולין, וכתב לעצמו את חידושי התורה, הוא ודאי לא ידע שהוא ייפטר מהעולם בגיל צעיר, וגם לא ידע שחידושי התורה שהוא כותב לעצמו יודפסו לרבים לאחר בערך מאה שנה, מבלי היכולת שלו לבצע תיקונים השמטות ועריכה בעצמו.

לאחר שנפטר הצליחו בניו ללקט מעט מאוד מחידושי התורה הרבים שחידש, ומדפים קטנים ששרדו בביתו לקח אביו הדיין של העיר טשעלאדז', רבי חיים בעריש שטענצל, לסדר את הכתבים ולהעתיקם למחברת אחת.

התנא הקדוש רבי טרפון כבר לימד אותנו בפרקי אבות כי "לא עליך המלאכה לגמור", ומתברר כי אכן אביו ובניו של רבי שלמה זצ"ל לא גמרו, ועכשיו אני נמצא בשלב האחרון המסיים את התהליך של הוצאת הספר, בשרשרת של אנשים ותקופות במאה השנים האחרונות שכל אחד תרם את חלקו בשלבים השונים, להוציא את חידושי התורה של הסבא הקדוש רבי שלמה שטענצל הגאון מסוסנוביץ זצ"ל.

משנת תרע"ט, זמן פטירתו של המחבר זצ"ל, עד הוצאת ספרו הראשון "קהלת שלמה" בשנת תרצ"ב, חלפו שלשה עשרה שנים, שבו עמלו בניו, סבי רבי יונה שטנצל, זצ"ל ואחיו הבכור הרב יעקב יוסף שטנצל ואחיו הצעיר הרב הירש לייב שטנצל זצ"ל הי"ד, להוציא את ספר אביהם הגאון זצ"ל.

לעריכת ספרו "קהלת שלמה", הצטרף ידידו הקרוב בן דודו של המחבר, הגאון האדיר רבי אריה צבי (לייב הירש) פרומר הגאון מקוז'יגלוב זצ"ל הי"ד, ולאחר מכן ראש ישיבת חכמי לובלין, שתרם רבות מזמנו להוצאת ספרו, כמו שכתב אבי המחבר רבי חיים בעריש בהקדמה לספר "הנני נותן תודה לכל המסייעים בדבר זה, ובפרט לשאירו הרב הגאון המאה"ג הרב מקאזיגלאוו שסייע הרבה בדבר".

אנשים מחפשים הרבה דרכים להתחזק ביראת שמים, וברור שמהלוח היומי שכתב המחבר ניתן לראות יראת שמים אמיתית. היה מעניין לשמוע מבן דודי הרב רפאל קליקשטיין ממאנסי שבארה"ב את הסיפור שסיפר תלמידו של הרב פרומר, בשלושים לפטירתו של דודי הרב אברהם קלמן קליקשטיין מקויינס שארה"ב (חתנו של סבי רבי יונה שטנצל) שם סיפר ראש ישיבת "תומכי תמימים" ליובוויטש בארה"ב רבי ישראל יצחק פיקרסקי זצ"ל, שהיה ידוע כבר בפולין כאחד העילויים והיה תלמידו של הרב פרומר, סיפר :"פעם הייתי אצלי הקוז'יגלובר (הרב אריה צבי פרומר זצ"ל הי"ד) וראיתי בידו מחברת, ושאלתיו מה זה? הרב פרומר סיפר לי שהגאון רבי שלמה שטענצל, קרוב משפחה שלו, נפטר בגיל צעיר מאוד, ונמצא אצלו מחברות שהיה כותב בערב כל העבירות שעבר במשך כל היום. "מעניין" (עס איז אינטרסאנט) לראות מה היו "עבירותיו" ... (ניתן לראות דוגמא של חשבון הנפש של המחבר בחלק הראשון של הספר).

סבי רבי יונה החליט לעזוב את פולין המבוססת לארץ הקודש הענייה שנים ספורות לפני פרוץ השואה, והתברר כי החלטה זו הצילה את נפשו ואת משפחתו. אשתו הרבנית שבע ובנותיו רחל ואסתר, וגם את ספריו וחידושי התורה של המחבר.

מאז שאני זוכר את עצמי, תלויה בסלון ביתנו בבני ברק התמונה של הסבא הקדוש המחבר הגאון רבי שלמה שטענצל זצ"ל, נצר לרבינו גרשום מאור הגולה. הדמות המיוחדת שניבטת מתמונתו, הרצינות, החדות, העיניים הבוחנות של הסבא רבי שלמה, השאירו בי חותם עז, אבל מעבר לכך לא ידעתי כלום. מידי פעם נתקלתי בארון הספרים הגדוש של אבי שיחי' כריכת ספר עתיקה, ובתוכו חבוי מחברת גדולה בכתב יד, בנייר דק ומתפורר שבו נמצאים חידושי התורה של סביו הגאון של סוסנוביץ, אבל אני אישית לא הכרתי אותם ולא ידעתי מהם מאומה.

משך השנים אבי רבי שלמה שטנצל שליט"א טרח הרבה באותם דפים, ולמרות טרדות היום יומיות בניהול המפעל ללימוד המשנה וההלכה היומית, הוא התחיל במלאכת הקודש ופענח את הכתב יד, ובמכונת הכתיבה שלו הקליד את כל החידושים וההערות.

לא כאן המקום לפרט את כל הסיבות שגרמו לעיכוב, אבל לפני שלש שנים, בשנת תש"ע, אימי הרבנית נחמה שטנצל בת הרה"ג רבי משה הלוי לינשה, רבה של חיפה, ישבה שבעה פעמיים תוך שבועיים, על אחיה, דודי הרב יעקב לינשה זצ"ל, ודודתי, אחותה של אימי, גב' ציפורה לאופר ע"ה, שהלכו לעולמם בפתאומיות. פטירתם באופן לא צפוי הביאו אותי לחפש מידע על ההיסטוריה המשפחתית של סבותי, הן מצד אימי, והן מצד אבי, מאחר והרגשתי שעוד מעט לא יהיה לי את מי לשאול את השאלה מאין באת?

מאחר ואבי שליט"א כבר אינו בקו הבריאות מזה מספר שנים, ולא יכולתי עוד לשאול אותו על הסבות הקדושים, ניגשתי לספרו של המחבר "קהלת שלמה" של הסבא רבי שלמה שטנצל המחבר שיצא בפיעטרקוב, ולמדתי על אישיותו המרתקת, דרך הלוח יומי וחשבון הנפש שהוא כתב מידי יום. הרגשתי שאני ממש מתחבר לנשמתו, ואז ראיתי את ההקדמה של אביו רבי חיים בעריש, בו הוא מתפלל ומסיים את הקדמתו: "יתן השי"ת שנוכל להוציא שאר חדושי המחבר" שגרם לי התרגשות רבה.

סבי ואחיו כתבו בהקדמה שלהם שהסיבה ש"בית שלמה" לא הודפס נבע מחיסרון כיס. הרגשתי שאני חלק משרשרת ארוכה, שמנסה להוציא את הספר, והחלטתי להיות "אוימר ועוישה". פניתי לידידי רב קהילת סלונים בקרית גת, הרה"ג רבי גדליה ריזל שליטא, והוא המליץ על אחיו, הרב שמחה ריזל, שיוכל לסייע בעריכת הספר. אין ספק, שמחמת הקליטה המהירה ויכולת העריכה המשובחת של ר' שמחה, הגענו לספר ערוך בהיר ומשובח.

ש"ב הרב יעקב בקר, נין המחבר, ומחשובי התלמידי חכמים במודיעין עילית, הצטרף בכל רמ"ח איבריו ושס"ה גידיו בעריכת הספר, והיות והמחבר כתב את החידושי תורה לעצמו ולא ידע שיוציאם לאור עולם, החליט לעיין בסוגיות על מנת לעמוד היטב על הדברים. ר' יעקב לקח את הספר בצורה יסודית, לילות וימים, במקביל ללימודיו בכולל, ובכל זמן פנוי התמסר לספר. אני רוצה בזה להביע את תודתי בשם המחבר ובשם כל יוצאי צאצאיו על המסירות הרבה שהתמסר למען הוצאת הספר.

עוד ברצוני להודות לבני משפחתי, גיסי הרב יהודה פוליטנסקי מאופקים, גיסי הרב יוחנן סילמן מבני ברק, גיסי הרב ישעי' המאירי, לאחי הרב ישראל מרדכי שטנצל על הסיוע והעזרה בהגהת הספר, וגם בהערות החשובות לספר. כמו כן נתונה תודה לבן משפחתי הבחור החשוב משה אדלשטיין נ"י מקויינס מארה"ב שעזר וסייע הרבה מאד בכל ענייני הספר, ולבן דודי הרב רפאל קליקשטיין מארה"ב ששלח את הערותיו על הספר. כמו כן נתונה הודאה לרב יצחק חדש שליט"א, שנתן את עזרתו והכוונתו לכל אורך הדרך.

מאחר ו"קהלת שלמה" הספר הראשון שכבר יצא בפולין אזל מהשוק, ומאחר וספר "בית שלמה" לא יצא מעולם, החלטתי להוציא ספר מאוחד, של שני הספרים, בית שלמה, ו"קהלת שלמה" של "חידושי הגאון מסוסנוביץ". במהדורה מאירת עיניים וברורה.

במיוחד אני רוצה להודות לאבי מורי הרה"ג רבי שלמה שליט"א, ולברכו ברפו"ש, שעודד אותי ואת כל בני המשפחה להוציא את הספר, שהקדוש ברוך הוא יתן לו אריכות ימים ושנים ושיזכה לקבל פני משיח צדקנו.

 

ולסיום אני רוצה לשתף אתכם בנס שקרה בתהליך של הוצאת הספר. את האותות הברורים שהגיעו מהשמיים, ניתן להגדיר השגחה פרטית, והסכמה מהשמיים לתהליך הוצאת ספרו של הגאון רבי שלמה זצוק"ל. על מנת להסביר לקוראי הספר איך הקב"ה מסובב הסיבות, ולמרות ההסתר הגדול שיש בדורינו שולח לכולנו אותות ברורים שיש מנהיג לבירה, ויש יד מכוונת. הסיפור הבא השאיר בי רושם גדול.

אחרי שהספר עבר עריכה והגהה ע"י העורכים, הרב שמחה ריזל ובן דודי הרב יעקב בקר, ע"פ הדפים המוקלדים שהקליד אבי שליט"א מתוך הכתב יד, והיה נשאר רק השלב הסופי של העימוד, הגיע ר' יעקב לביתי, וראיתי בזה הזדמנות להביא לו את הצילומים של הכתב יד עצמו, אז העברתי למחשב שלו את כל הצילומים. אבל כשהתחילה ההעברה במחשב, ראה ר' יעקב שיקח זמן רב עד שכל המאה חמישים וארבעה עמודים יעברו למחשב שלו. מחמת קוצר הזמן החליט ר' יעקב לוותר על הצילומים עד להזדמנות אחרת, והפסיק את המחשב מלהעביר את הצילומים. אולם עד שהספיק לעצור את ההעברה, כבר הספיקו לעבור צילומים של שני עמודים למחשב שלו.

למחרת ר' יעקב עיין באותם שני צילומים שהגיעו למחשב, וראה עניינים שלא הכיר אותם מעבודתו בספר. אחרי בירור נמצא ששני העמודים האלו היו שני צדדים של דף אחד בכתב יד המקורי, ומשום מה לא הוקלד דף זה כלל. מחשש שהיו גם עוד דפים שלא הוקלדו, נבדקו שאר הדפים של הכתב יד של בית שלמה על הש"ס, ומכל העמודים לא נמצא אפי' עמוד אחד שלא היה מוקלד, ורק אותם שני עמודים בלבד שהיו חסרים בהקלדה הם אלה שנתגלו לעינינו. למרבה הפלא אותם שני עמודים היו מאמצע הספר ממש ואין לנו שום הסבר בדרך הטבע למה הצילומים של אותם עמודים הגיעו למחשב בתחילת ההעברה, ומה עוד שבנסיון אחרי זה להעביר את כל הצילומים למחשב, הגיעו עמודים אחרים בתחילה. ברור לנו שמן השמיים סובבו את הסיבות על מנת שהספר יצא בצורה מושלמת, וראינו בזה הסכמה מהשמיים.

והנני נותן הודאה לבורא עולם שסייע בידי להוציא לאור חידושי המחבר ששכבו כמעט מאה שנים.

יונתן שטנצל

 

·         בן הרב שלמה שטנצל שליט"א יו"ר המפעל ללימוד המשנה וההלכה היומית, ומהעוסקים בצורכי ציבור באמונה שלא על מנת לקבל פרס ובת זוגתו אימי מורתי נחמה שתחי' בת הרב משה הלוי לינשה רב בשכונת אחוזה בחיפה, בן רבי מרדכי מנשה לינשיץ בן ר' צבי הירש לינשיץ .

o       בן רבי יונה שטנצל זצ"ל מייסד לימוד "המשנה וההלכה יומית", וחבר הרבנות הראשית בתל-אביב יפו, וראב"ד דק"ק בית החסידים "ארלנגר" ובת זוגתו שבע לבית פישל.בת ר' חיים הלוי פישל, בן ר' הירש מאיר פישל. וחנה בת זוגתו של ר' חיים בת הרב אברהם משה וביילה הינדה ינובסקי בן הרב יצחק אייזיק ורבקה לייבוש ינובסקי.

·         בן המחבר הגאון רבי שלמה שטענצל זצ"ל ובת זוגתו מרים ביילא, בת בן רבי אפרים מרדכי מאטיל צווייגנהאפט זצ"ל מו"צ ושו"ב דק"ק סוסנוביץ, רבי אריה מנחם צווייגנהפט (מיוחס להט"ז) שו"ב דק"ק חענטשין, ומגדולי חסידי רבי דוד לעלובער והחוזה מלובלין, בן רבי הירש צווייגנהאפט.

·         בן רבי חיים דוב (בעריש) שטענצל זצ"ל דיין בעיר טשעלאדז בפולין ובת זוגתו פראדיל גיננדיל בת הנגיד שווייצר.

·         בן רבי שלמה (דיין) שטענצל זצ"ל דיין בעיר טשענסטחובה בפולין. ובת זוגתו הרבנית אסתר בתו של הגאון רבי דוב בריש הרציגר זצ"ל ובת זוגתו שרה בת הרב אברהם אופנהיים. הרב הרציגר שימש כרבה של העיר בנדין מתלמידי החוזה מלובלין ומחבריו הקרובים של היהודי הקדוש מפשיסחה והצדיק רבי דויד מלעלוב.

·         בן רבי יהודה לייב שטענצל זצ"ל ובת זוגתו פעסיל.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה