chiddush logo

התרוצצות לבדיקות בהריון

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 17/11/2014

 "וַיִּתְרוצְצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ וַתּאמֶר אִם כֵּן לָמָּה זֶּה אָנכִי וַתֵּלֶךְ לִדְרשׁ..."

בזמננו, מופנות הנשים לבדיקות רבות במהלך ההיריון, עד שנראה שהאֵם היא זו שמתרוצצת מבדיקה לבדיקה... מחקרים מצביעים שבישראל מרבים בכך יותר מהמקובל במדינות המערב. מטרת הבדיקות, ברובן, לוודא שהעובר בריא ברמ"ח אבריו ובכל מערכותיו. -האם ועד כמה "ללכת לדרוש" -ברפואה?

יש הסוברים שאין לחפש בעיות ללא סיבה מיוחדת, ולא בכדי טבע הקב"ה את בריאתו כך שהעובר יתפתח באופן מוסווה מעיני האדם. לדעתם, אם יש בעיה נסתרת, ניתן לשנות זאת ע"י תפילות, בעוד שכאשר הבעיה מתגלית, לא כל אחד זוכה לנס גלוי (הגר"ח קנייבסקי, קובץ "בית הלל"). ברם רוב הפוסקים סבורים שהיות והקב"ה הוא גם זה שנתן מחכמתו לבשר ודם לראות את הכמוס, לכן עקרונית אין כל מניעה הלכתית לבצע בדיקות כל עוד יש בהן תועלת להמשך ההיריון והלידה (הגרשז"א, "ועלהו לא יבול" ב') כגון אולטרה-סאונד וסקירת מערכות, שבמקרים מסוימים (בהם התגלתה בעיה לבבית) הביאו להצלת חיי העובר, מתוך היערכות מתאימה ללידה, או אפילו טיפול חירום עוד במהלך ההיריון! -א"כ מומלץ לעשותם לכתחילה.

בשנים האחרונות פותחה בדיקה היכולה לגלות תסמונת דאון דרך דם האם ההרה(Nifti) זהו תחליף ראוי לבדיקות פולשניות כדיקור מי שפיר/סיסי שליה אולם עלות הבדיקה עדיין גבוהה מאד. במקרים בהם בירורי האולטרה-סאונד מעלים חששות -מומלץ לבצע בדיקה זו, ולו בכדי להפיג את המתח והחרדה. אולם הבשורה ההלכתית המשמעותית תבוא כאשר ניתן יהיה לבצעה לפני 40 יום להריון, כך שאם תהיה התוצאה גרועה חלילה, קל יותר יהיה להתיר הפסקת הריון.

אכן יש מחיר לבדיקות ההיריון המקובלות כיום, כי לעתים עולים ממצאים המכניסים חששות ומתחים שמתבררים כ"אבק פורח", אולם בכל זאת הניסיון מוכיח שהמחיר שווה את התועלת. 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע