chiddush logo

חג הפסח

נכתב על ידי אלון, 30/3/2015

 

חג הפסח נקרא בלשון חז"ל זמן החירות על שם היציאה מעבדות לחירות שזכינו לה ביציאת מצרים. שעבוד מצרים היתה לא רק שעבוד פיזי אלא גם שעבוד רוחני. חז"ל לימדו אותנו שנשמת אפה של התרבות המצרית היתה חוסר יכולתו של האדם להתגבר על תאוותיו וחולשותיו - תרבות של סיפוק מאווי נפש חומריים, כאשר במרכז החיים עומדים צורכי הגוף.

ביציאת מצרים, מופיעה על במת ההיסטוריה אומה, שהאלוקים מראה לה את הדרך, ומלמדת את האנושות כי ישנה האפשרות להיות בני חורין, לשׂרות עם אלוקים ואנשים - ולהיות יכול להם. כלומר, ישנה יכולת להתעלות מעל מגבלות המציאות, ולגלות את המוסר, הטוב והצדק, ולחשוף את הערך בחיים. אומה שלוקחת את הכוחות החומריים ומזככת אותם ומעלה אותם למען מטרה רוחנית אידיאית.

הרמח"ל בספר "דעת תבונות" מדמה את האדם החומרי לאדם שיש לו 248 מנהלים (כמספר איבריו של האדם – רמ"ח איברים), כל אחד מאבריו מושך אותו לכוון אחר, האדם הרוחני לעומתו הוא אדם שיש לו רק מנהל אחד, זו נשמתו.

אחד מהכוחות החזקים שיש לאדם הוא הגאווה. חג הפסח בא ללמד אותנו כיצד להיאבק בגאווה האישית.

החמץ והמצה עשויים מאותם חומרים - קמח ומים. ההבדל הוא, שהחמץ תופח ואילו המצה נשארת בגודלה הטבעי. יש בכך משמעות סמלית: חמץ מסמל גאווה, התנשאות, ואילו מצה מסמלת ענווה, צניעות.

בחג הפסח אנו מבערים אפילו פירורים קטנים של 'חמץ' - של גאווה, ומכניסים פנימה את ה'מצה', הענווה והצניעות.

היהדות רואה את הגאווה האישית כאם כל חטאת, מכיוון שהיא מונעת מן האדם להכיר בחולשותיו ומציבה טריז בינו לבין זולתו ובינו לבין הבורא, כפי שאומר הקב"ה על גאוותן:  

"כל אדם שיש בו גסות הרוח - אמר הקב"ה: אין אני והוא יכולין לדור בעולם".

חג הפסח מלמד אותנו את ערכה של הענווה. לא להתנפח מעבר לממדים האמיתיים, לא להתנשא על הזולת, להיות פתוח תמיד ללמוד ולהשתפר, ולהכיר באפסותנו מול גדולתו של הבורא.

על ידי כך שנתנהג בענווה אחד לשני, ממילא גם היחסים ביננו יהיו טובים יותר ונהיה יותר מאוחדים ופחות מפולגים.

האמרה החסידית אומרת על המשפט הידוע שבהגדה: "שלא אחד בלבד עמד עלינו לכלותנו" - עובדת היותנו "לא אחד" - לא מאוחדים, היא זו שעמדה עלינו לכלותנו, וכדי למנוע זאת עלינו להרבות באהבת אחים בעם ישראל על כל רבדיו, חלקיו ומגזריו ובזכות זו נזכה כולנו לגאולה השלימה במהרה.

 

(הרב פנחס צברי, הרב חגי לונדין, הרב בניהו ברונר , עלון צעירי חב"ד, הרב אלי סדן www.ybm.org.il)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע