chiddush logo

פרקי אבות - אֵיזֶהוּ עָשִׁיר הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ

נכתב על ידי אלון, 26/4/2015

 

"בֶּן זוֹמָא אוֹמֵר, אֵיזֶהוּ חָכָם, הַלּוֹמֵד מִכָּל אָדָם... אֵיזֶהוּ גִבּוֹר, הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ... אֵיזֶהוּ עָשִׁיר הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ... אֵיזֶהוּ מְכֻבָּד, הַמְכַבֵּד אֶת הַבְּרִיּוֹת" (אבות ד, א)

 

הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א הביא פירוש נפלא ששמע מהגאון רבי צבי קופשיץ זצ"ל שהמשנה מביאה כאן ארבע דברים היפך ממה שהעולם חושב.

העולם חושב מיהו חכם? זה שכולם שואלים מנו עצה ותושייה והוא לא צריך לשאול משום אדם. על כך אמרה המשנה: אֵיזֶהוּ חָכָם, הַלּוֹמֵד מִכָּל אָדָם.

העולם חושבים מיהו הגיבור הגדול? זה שמתגבר על כולם ואף אחד אינו יכול להתגבר עליו. אומרת המשנה, להיפך: אֵיזֶהוּ גִבּוֹר, הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ - ומוותר לאחרים.

העולם חושבים מיהו המכובד? מי שהכול מכבדים אותו והוא אינו מכבד לאף אחד, באה המשנה לומר להיפך: אֵיזֶהוּ מְכֻבָּד, הַמְכַבֵּד אֶת הַבְּרִיּוֹת  - קטן כגדול.

העולם חושבים מי זה עשיר? זה שטורח כל ימיו לאסוף ולהרבות כסף, אמרה המשנה שהוא להיפך: אֵיזֶהוּ עָשִׁיר הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ - ומסתפק במה שחננו הא-ל.  

והמשילו על כך משל:

מעשה במלך אחד שבנה במרכז העיר ארמון נהדר מרהיב עין. וסביבו נטע גן נפלא ובו עצי פרי ושושנים ופרחים וריחות נעימים נודפים ממנו. קבע המלך שלט קטן ליד הגן וכתב עליו את הדברים הבאים: "הארמון והגן האלה ינתנו במתנה על ידי המלך לאדם השמח בחלקו". עברו כמה בני אדם וראו את הארמון והשלט שעליו. וכל אחד חשב לעצמו בוודאי שלא בשבילי יהיה הארמון, כי מי שיש לו מנה רוצה מאתים, ולכן אינו שמח בחלקו. והנה עבר שם איש עשיר ונכבד, שזכה לעושר וכבוד ולמשפחה מפוארת, והוא מדושן עונג, ומאושר בכל ענייניו, וראה את השלט. ויאמר בלבו, הלא לכל מי חמדת ישראל אם לא בשבילי, ויטול רשות ויכנס אל המלך.

ויפנה אל המלך ויאמר לו: הנה חנני ד' ויש לי כל טוב, ואני שמח בחלקי, ועליך המלך לקיים מוצא שפתיך ולתת לי את הארמון והגן כפי שהתחייבת לתת למי ששמח בחלקו. ויאמר לו המלך: שוטה שבעולם! אם אתה באמת שמח בחלקך, כאשר דיברת, למה לטשת עיניך על ארמוני והגן אשר סביבו? והלא די לך במה שיש לך, ולמה תחמוד את אשר לרעך?

מכאן מוסר השכל, שיסתפק האדם במה שיש לו, ויודה לקדוש ברוך הוא יתברך על כל אשר חננו, שיוכל לעבוד בו את ד' וללמוד את תורתו בהשקט ובטח.  (מתוך ענף עץ אבות עמ' רלג)

 

הרב בנימין נבול שליט"א, מתוך האתר: http://torah.in/avot/?p=192

לקוח מתוך הספר: "מעשי אבות" – מאת הרב דוד חדד שליט"א

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע