chiddush logo

יום ירושלים

נכתב על ידי אלון, 17/5/2015

 

"אמר ר' פנחס בשם ר' ראובן: עתיד הקב"ה להביא סיני ותבור וכרמל, וליתן ירושלים עליהם בראשם שנאמר: נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים".

(מדרש תהילים מזמור לו)

 

הדברים תמוהים, הר סיני, תבור וכרמל הרי רחוקים אחד מן השני! וכי הקב"ה מנהל דו שיח עם ההרים - מזיז הרים ממקום אחד ומעבירם למקום אחר?!

בנין ירושלים, ובנין בית המקדש וקיומם, נאמרו לנו בנבואה ע"י הנביא ישעיהו: "הַדָּבָר אֲשֶׁר חָזָה יְשַׁעְיָהוּ בֶּן אָמוֹץ עַל יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָים. וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים..." (ישעיהו ב, ב). ע"פ המדרש הנ"ל זה תלוי בשלושה עקרונות - סיני, תבור וכרמל. יש לבחון מה מסמל כל הר, ובכך יובן המדרש:

הר סיני – עליו ניתנה התורה, הוא סמל לתורה.

הר תבור – בספר שופטים מסופר על דבורה הנביאה שקוראת לברק בן אבינועם להתכונן למלחמה נגד סיסרא, ואומרת לו: "וַתִּשְׁלַח וַתִּקְרָא לְבָרָק בֶּן אֲבִינֹעַם... וַתֹּאמֶר אֵלָיו הֲלֹא צִוָּה ה' אלוקי יִשְׂרָאֵל לֵךְ וּמָשַׁכְתָּ בְּהַר תָּבוֹר וְלָקַחְתָּ עִמְּךָ עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים אִישׁ מִבְּנֵי נַפְתָּלִי וּמִבְּנֵי זְבֻלוּן" (שופטים ד, ו). הר התבור זהו שם המבצע של מלחמת ברק בסיסרא. זהו הר תבור – מסמל את ההכרה שהעם שולט בגורלו, ואחראי על הגנתו.

הר כרמל – בסיפור המאבק בין אליהו הנביא לאחאב בהר הכרמל, אומר אליהו הנביא לאחאב: "וְעַתָּה שְׁלַח קְבֹץ אֵלַי אֶת כָּל יִשְׂרָאֵל אֶל הַר הַכַּרְמֶל וְאֶת נְבִיאֵי הַבַּעַל אַרְבַּע מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים וּנְבִיאֵי הָאֲשֵׁרָה..." (מלכים א, יח, יט), ואילו בסוף המאבק כאשר אליהו הנביא ניצח את אחאב ואת נביאי הבעל, נאמר: "וַיַּרְא כָּל הָעָם וַיִּפְּלוּ עַל פְּנֵיהֶם וַיֹּאמְרוּ ה' הוּא האלוקים ה' הוּא האלוקים" (מלכים א, יח, לט).

בתחילה נאמר: "שְׁלַח קְבֹץ אֵלַי אֶת כָּל יִשְׂרָאֵל" ובסוף נאמר: "וַיַּרְא כָּל הָעָם... וַיֹּאמְרוּ ה' הוּא האלוקים" -  אם מכנסים את כל ישראל יש רק תוצאה אחת - כולם יכירו בה'. זהו הר הכרמל – סמל לאחדות העם.

זה כוונת המדרש וגם האתגר של ימינו – להחזיר שילוב זה של: סיני, תבור וכרמל - שילוב של תורה, אחדות העם והאחריות לגורלנו - ורק אז "נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים".

 

הרב נחום אליעזר רבינוביץ, מתוך האתר: "ישיבת ההסדר ברכת משה מעלה אדומים" www.ybm.org.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה