chiddush logo

הנקה ושאיבה בשבת

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 3/6/2015

 "כאשר ישא האומן את היונק"

ההנקה היא ברכה אלוקית. היא טובה גם לאם, גם לתינוק, וגם למקף שביניהם (לעניין הקשר הנפשי: תוספות, עבודה-זרה, י,ב, ד"ה "אמר"). לכן יש לנקוט במירב ההשתדלות למען ההנקה הממושכת, כל עוד התינוק רוצה והאם יכולה, לרבות הירתמות הבעל בכל הנדרש על-מנת לאפשר זאת לאשתו. גם בזמננו, שיש תחליפי חלב למהדרין, לעולם לא ישווה בערכו לחלב האם, ולכן אישה שההנקה אינה מאפשרת לה להתענות, תקבל היתר (בשאלת חכם) ולא נסתמך על התחליפים.

הוא הדין לעניין שאיבת חלב בשבת. לעתים יש צורך לשאוב חלב. זה יכול לבוא מצד הצינוק המתקשה ביניקה ישירה (אך מוצץ מבקבוק חלב שאוב) או מצד האישה הסובלת מגודש ונצרכת להקל מחלבה.

עקרונית, שאיבת חלב בשבת הינה בכלל "מפרק" היינו תולדת מלאכת דש (כך להבנת רוב הראשונים,שבת,צ"ה,א). ופסק השו"ע שאין לקלח חלב לכוס על-מנת להאכילו לתינוק (שכ"ח,ל"ד). אולם ברור שתינוק שעיקר מזונו הוא חלב אימו, והדרך להזינו ע"י שאיבה תחילה –מותר לעשות זאת בשבת, שהרי זה מקור חיותו, גם אם יש כבר חלב שאוב, אך יש חשש שיחסר. אבל אם אין חשש כזה, והצורך לשאוב בא מצד האישה וכנ"ל, מותר לשאוב בשבת בתנאי שהחלב לא יישמר אלא ילך ישירות לאיבוד, כגון לכיור או לכלי המכיל חומר ניקוי.

אופן השאיבה: משאבה ידנית או חשמלית המופעלת מראש ע"י שעון שבת. לדעת הר"י אריאל (באהלה של תורה,ב,מ"א) יש להעדיף את החשמלית משום שלא בטוח שיש בשאיבה כזאת איסור תורה, שהרי האישה רק מצמידה את המכשיר, והשאיבה אוטומטית. ובכל מקרה יש בכך מיעוט איסורים ו"הקל הקל תחילה". אולם אם לא הופעלה המשאבה מבעו"י ע"י שעון שבת, אין להשתמש בחשמלית אלא בידנית, או להפעילה ע"י גוי. ואם אין ברירה -להפעיל בשינוי ולצורך התינוק.  

תינוק המתקשה להתחיל ביניקה, וצריך להתחיל לקלח לפיו בכדי להרגיעו –מותר לאמו לעשות זאת בשבת. 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע