chiddush logo

מה טובו אוהליך יעקב או טוב ליבו של בלק?

נכתב על ידי izik28, 23/7/2015

  

מה טובו אהלך יעקב  או  טוב ליבו של בלק? 

---------------------------------

בפרשת בלק אנו קוראים על  "ברכותיו " של בלק שלמעשה הוא נשלח לקלל את ישראל ונמצא מברך.

ועוד תמוה איך הקב"ה מסכים בכלל שהוא יברך  את ישראל אחרי כל הנסיונות לקלל ולהפריד ביניהם

הלא אנו מצווים להתרחק מטיפוסים כאלה , דוברי שלום עם רעיהם ורעה בללבם! הרי כדי לברך צריך טוב לב ואהבה לאדם שמולך שגומל לך טובות , כמו הברכה "מה טובו אהלך יעקב משכנתך  ישראל

שעוסקת בצניעות בתיהם והלכותיהם של ישראל, ועוד בלק עצמו למעשה מקלל את עצמו" מברכיך ברוך ואוררך ארור"

בפרשה אנו גם קוראים על האתון של בלק שהחלה פתאום" לדבר"  , ועוד תמוה איך בלק למרות כל רשעותו לא ראה את המלאך שהאתון כן ראתה?  ואיך זה מתקשר לברכות.

בשבת זו אנו גם נציין את יז תמוז [שנדחה השנה ליום ראשון]  ובהמשכו גם תאריך לא כל כך ידוע[ לחלק מאיתנו כן...]והוא יט תמוז היום בו חלק מהמפרשים סוברים שמשה עלה לקב"ה שוב כדי שיכפר להם על חטא העגל  ויפרוס את סוכת שלמו עלינו שוב למען לא יהפכו חלילה הקללות של בלק למציאות. 

המילה " אוהל" מסמלת לנו בעיקר ארעיות , לא דבר קבוע כבניין אבן , אך דווקא מהברכה בדבר שנראה לנו פשוט אך איכותי  אנו לומדים מבלק דבר גדול, אוהליהם של ישראל לא היו פונים אחד לפתחו של השני אלא מנוגדים להם , דבר המלמד על צניעות ומוסריות, כמו כן במניעת לשון הרע , במניעת הסתכלות לבית השכן ,וכך נמנע מלשון הרע וסכסוכים .

בית של זוג צעיר שנבנה בראשית דרכו  דומה לאוהל , רק בהמשך הוא הופך, "למשכנותיך ישראל"  מבנה קבע.

 שימו לב, בפ"ס לעיל לא נאמר, מה יפו אוהליך" אלא מה טובו אוהלך"  דבר המלמד על טוב ואיכות הבנין שנבנה על ידי בני הזוג ועל איכותו ,דבר איכותי נבנה גם מהלב , אם נשרה  טוב לב בכל דבר שאנו עושים , אז הכל נראה   ,  ולא רק  נראה אלא גם באמת הוא ישר טהור ואיכותי , גם עם קצת פשוט ..

בשבת אנו קוראים את המזמור" אשת חיל" שעוסקת בשכלול ביתה נאמר" מרבדים עשתה לה שש וארגמן לבושה...דרשה צמר ופשתים ותעש בחפץ כפיה.." מפרש מצודת דוד " לא עשתה מלאכתה בכפיה אלא ע"י רצון  וכאלו הכפיים עצמן רוצים במלאכה" , אשת החיל עמלה ועשתה הכל על מנת לקדש את ביתה ואת חייה וחיי משפחתה , גם כאשר לא היה הרבה פרגון מהסביבה,.

בית האדם דומה למשכן, שהיה כידוע בנוי מחומרים שנראים פשוטים , וזמניים, המשכן שהיה ארעי ומסמל את  תחילת דרכם של בני הזוג, נהפך למקדש,  אך איך אנו מייחסים חשיבות יתר לתאור יופיו וחומריותו של בית בני הזוג, נראה שאשת החיל היה טעם טוב באופנה והיא ידעה טוב מאוד את מלאכת עיצוב הבית . נראה חומרי מידי האם כך הוא??  , הדבר גם מתקשר להבדיל גם לעגל הזהב שבני ישראל עשו במדבר  , שוב הגענו לחומריות.. , מה עם קדושה?

כידוע מלאכת שבת נגזרת ממלאכת המשכן ומהחומרים שהוא היה עשוי , נראה על פניו שיש כאן שוב עניין חומרי , .

אנו מצווים לכבד את השבת במלבושים יפים ודברי מאכל טובים ומשובחים , ממש כמו אשת החיל...

ולהרגיש מה שבלק  ברך- קלל- " מה טובו אהליך יעקב"

אנו אכן עוסקים בחומר , אך עלינו לתעל אותו לעבודת ה" ולשכלול את  חיינו שיהיו  טובים ונעימים  על מנת שנוכל לעבוד את ה", ביתר שאת ושמחה  ולא חלילה להפך.

אך בעצם , [הדבר שנראה עכשיו קשה].. האם חטא העגל לא היה בעצם דבר " טוב", נקרא לו..?

הרי בני ישראל עשו את העגל על כל מה שלא טוב בו , והוא באמת לא טוב, כדי שיקשר ביניהם לבין הקב"ה  או אולי שישדך ביניהם?? , אך איזה בדיוק משדך זה שהוא למעשה עושה בניגוד לרצון ה," יתברך  , דומה לבלק  , ואם בלק כה גרוע  [ והוא כזה..] איך זה  נקראה  פרשה על שמו בתורה??

השבת כידוע חל צום יז תמוז  ויומיים אח"כ חל תאריך כמו שהזכרנו לעייל לא כ לכך מוכר לרובנו [ אך חלקנו מכירים אותו  לטובה דווקא...]

 לפי חלק מהמפרשים  ב יט תמוז עלה משה לרקיע לקב"ה כדי לכפר על בני ישראל

 אם נשים לב במזמור יט בתהילים מופיע הפ"ס " והוא כחתן יוצא מחופתו ישיש כגיבור לרוץ אורח "

 

 

המילה "והוא" משולה לשמש  שיצא להאיר את הארץ  , ובפסוק הקודם נאמר" לשמש שם אהל בהם"

כאן הפליג המדרש בדימוי פיוטי ואמר שהאהל הוא חופת חתנים והשמש שמשול לחתן [ כאן בלשון זכר] יוצא מאוהלו  להאיר על הארץ בדומה לחתן שיוצא   מחופתו לאחר ליל כלולותיו   והוא קורן ומאושר [יחד עם כלתו כמובן..]. כל רגעי האושר  של החתן והכלה באים לאחר תקופה שבה אסור להם להפגש  ונראה שהם מתרחקים אחד מהשני   , בדומה לתקופת הנידה אצל האשה שלאחריה  מגיעה עת דודים.

כאן לאחר חטא העגל [ להבדיל ]  מגיע העת שמשה עולה לשמים להתיחד עם ה" יתברך ולהכין ולהגיע לחופה שמתקיימת ביום כיפור לא פחות!

על הפ"ס " מה טובו ואהליך יעקב", קודם פ"ס שנראה לנו אם נעמיק בו קצת תמוה" לא תחלל את בתך להזנותה" [ פ" קדושים] , היעלה על הדעת שאב יעשה  כזה דבר לביתו? בדומה לחטא העגל , שלא היה מתקבל שעם ישראל יעשה דבר נורא שכזה, הרי דבר זה דומה במהותו לחטא העגל  שדגל בחילול ה" ושמם של ישראל לצורך אישי כזה או אחר  [ גם שהכוונה למרות החומרה היתה טובה אולי..]

בלק ממנו יצאה רות המואביה ושושלת דוד ולעתיד המשיח, רצה למנוע זאת ,אך הוא ידע שהוא לא יכול לנצח את ישראל בכוח הזרוע, לכן הוא פנה לעזרת בלעם  וביקש שיקלל את ישראל , מה שגרם למרות אי הסכמתו של הקב"ה, " לא תאור את העם כי ברוך הוא" להחטיאם בעוון חטא הזנות עם בנות מדין  דבר הדומה לפ"ס" לא תחלל את בתך להזנותה"  , וכך  לנסות  לקלקל את בנין ביתם של ישראל , דבר שלמרות העונש שעם ישראל קיבל לא צלח ! .

הכותרת של המאמר היא" מה טובו אוהליך יעקב "  , עלינו לשמור על קדושת עצמנו ועל קדושת ביתינו גם מאנשים שנראה שיש להם כוונה טובה אך מעשיהם לא רצוים[ להבדיל ! מעניין נדב ואביהו שביקשו להקריב אש זרה אך החמירו שלא לצורך ולא לפי בקשת ה"] .

התורה מצווה אותנו לזכור את מה שהיה עם בלק ובלעם , עד כדי כך שאנו מזכירים אותם בראש השנה עצמו!, בראש השנה בתפילת המוסף אנו אומרים פסוק מבירכותיו של בלעם ," לא הביט און ביעקב ולא ראה עמל בישראל  ה" אלהיו עימו ותרועת מלך בו  , וגם את הפ"ס ויהי בישורון מלך בהתאסף ראשי עם יחד שבטי ישראל".

" המגלה עמוקות" מסביר שכל העניין עם בלק קרה בסוף אלול שאז הגיעו שליחיו של בלעם וביקשו ממנו לקלל את ישראל , אמר להם בלעם – עכשיו זה לא הזמן המתאים... עכשיו אלו ימי רחמים לישראל, עלינו להמתין עד א דרה"ש אז נוכל לקלל אותם .

ולמה דווקא ברה"ש ? כיוון שאז ישראל נידונים וניתנת רשות לשטן לקטרג  שנאמר" ויהי ביום ויבואו בני האלהים להתיצב על ה" ויהא גם השטן בצדכם להתיצב על ה"

אומרים חזל" ויהי ביום- זהו ראש השנה , מפרש המגלה עמוקות דבר נפלא! נאמר "ואתה ארה לי את העם הזה  - "ארה" ראשי תיבות : א" ראש השנה .

כיון שראה בלעם שישראל תוקעים בשופר  ברה"ש וזה מה שנאמר" ותרועת מלך בו", והבין שביום זה אין רשות לשטן לקטרג  אמר להם"" לינו פה הלילה"  והיה דוחה אותם כל יום עד שהגיעו ליום הכיפורים !ובכל אותם הימים שבלעם ניסה  לקלל הקב"ה לא כעס כלל, לכן נקבעו הימים בין רה"ש לכיפור כימי תשובה כיוון שהקב"ה סילק את מידת הדין  כדי שבלעם לא יוכל לקלל את ישראל.

אז אם כן איך נכשלו ישראל בעוון הזנות בזמן שעם ישראל יוצא ממצרים שהוא גדור מעריות כנאמר" גן נעול אחותי כלה גן נעול מעיין חתום," כולם  חוץ משלומית בת דברי והמקרה הידוע  .

כותב המכתב מאליהו ," איתא בספרים הקדושים העולם מאוזן בדין וברחמים ,והקב"ה בתחילה ביקש לברוא את העולם במידת הדין  , ראה שאין העולם יכול להתקיים  וצירף את מידת הרחמים  , הקב"ה כל היום ברחמים  אבל שנייה אחת ביום הוא מפעיל את מידת הדין" .

בשביל מה צריך אם כן את מידת הדין  ועוד שנייה אחת ביום?

אומר הרב דסלר , בשביל שהאדם לא ימשך אחר תענוגות העולם הזה  , ברגע שאין מידת הדין , האדם נמשך אחרי הבלי העולם הזה  ואז הוא נופל בעוונו.בלעם קילל את ישראל באותם הימים בהם הקב"ה לא כועס  , והוא ניצל את מידת הרחמים והחטיא את ישראל בזנות.

בפרשה מופיע גם עניין האתון , שהיתה לפי חלק מהמפרשים " אשתו של בלעם על כל המשתמע מכך...

בלעם ניסה " לדמות" לאברם אבינו בזה שהוא השכים בבוקר לחבוש את חמורו ,אך איזה הבדל ביניהם! ,

 בלעם היכה את האתון ברגע שלא נשמעה אחרי שסטתה מהדרך שלוש פעמים , ונשאל מה עניין המספר  " שלוש" ?

כדי להבין את העניין אומר המדרש  שהקב"ה הוריד את המהלך כדי שבלעם ידרדר בשלוש מקומות

 

 

ומדרש תנחומא  מפרש, " סימן אבות הראה לו  " ומחזק את דבריו השפתי חכמים ומפרש שהאבות מגנים על ישראל.

אומר רשי עניין השלוש  רמז לשלוש רגלים שבלעם  ובלק ניסו לעקור , היות ומצאת אומה שחוגגת שלוש רגלים , לא תצליח לעקור אותה !

ויש רמז נפלא לשלוש הרגלים מלבד החגים שהם מציינים, שאיך אפשר לעקור אומה המחזקת את  השלושה דברים  אשר עליהם העולם עומד , התורה, עבודה וגמילות חסדים ,והרי ביטולם יהרוס את כל העולם, כי עיקר גמילות החסדים הוא מהשדה ע"י תרומות ומעשרות  ולקט שכחה ופאה  , לאן שהאתון הלכה.

לבלעם [ וגם בלק לא חסר לו..] היו שתי מידות רעות  - עין רעה  רוח גבוהה ונפש רחבה וכנגדם שלשה שורשי עברות : עבודה זרה  גילוי עריות ושפיכות דמים .

וכנגד יש לעם ישראל שלוש מידות טובות: תורה עבודה וגמילות חסדים , תורה כנגד כבוד  שנאמר" כבוד חכמים ינחלו" , עבודה כנגד התאוווה, וגמילות חסדים כנגד עין הרע ולב רע .

וזה בדיוק מה שאומרת כותרת המאמר " מה טובו אוהליך יעקב או  טוב ליבו של בלק ?

ישראל ביישנים ורחמנים הם ובלעם כידוע הפוך מזה!  עובדה היא שאוהליהם של ישראל לא היו פונים איש לאהל רעהו  , והיו כל השבטים מסודרים במסדר אחד  בלי העלבויות ובסדר  מופתי שזורים זה בזה .בלעם בשליחותו של בלק  רצה  להראות "כאילו הוא מברך" את ישראל אך למעשה היתה בליבו כוונה אחרת לגמרי ,בלעם רצה לנתק את ישראל מ ה" יתברך ע"י  ביטל שלוש הרגלים והחטאת ישראל[ שהצליחה לצערנו] בזנות , ובעקבות כך גם קרה חטא העגל .

יש שאלה  מעניינת, כמה זמן עבדו ישראל את " העגל" ?

כתוב בגמרא [ מסכת שבת] " בני ישראל עבדו  את העגל שש שעות  שנאמר" וירא העם כי בשש משה לבוא" בשש – בא שש אזי איך מבטלים את חטא  העגל?

אומר הבן יהוידע שכדי  לעקור את העגל צריך לבטלו בשישים אזי צריכים 360 שעות של דבקות ב ה"

ויש כאן רמז נפלא ממש! איפה יש לנו 360 שעות ? של דבקות בה" יתברך?

7 ימים של פסח, יום אחד של שבועות [שהשנה מחובר עם שבת!]ו7 ימים של חג הסוכות

סה"כ 15 יום שכל אחד מהם של 24 שעות יחד 360 שעות של קדושה!,.

ובלעם שרואה שלא הולך לו " וישת אל המדבר פניו".

המדבר מסמל את חטא העגל, וכיוון שהוא רואה שלא הולך לו הוא מנסה לעקור את שלושת הרגלים שמגנים על ישראל [ והם מסמלים  גם את שלשת האבות,]  שנאמר" אלה מעדי ה"

בימים אלו אנו מציינים את שלשות השבועות בהם אנו מתאבלים על חורבן בית המקדש , שאולי המספר "שלוש " מסמל את בניסיון לעקור את שלשלת הרגלים ואת חטא הזנות והעגל שבעקבותיהם עם ישראל חטא גם  בשפיכות דמים [הריגת חור בעלה של מרים]  ועבודה זרה  וגילוי עריות...

ביום יט תמוז  לפי חלק מהמפרשים עלה משה רבנו להר סיני לכפר על ישראל , נכון שימים אלו הם ימים קשים לנו , אך יש תקווה שבזכות עליית משה רבנו ב יט תמוז  [יט  בגימרטיה ,"בטוב"[  וחטא העגל שקרה בצום יז תמוז [ יז כמניין טוב, במהרה בימינו] יהפכו ימים אלו לחול המועד ארוך  של קדושה  שמחה וטהרה שלמה בדיוק כמו המזמור יט בתהילים " והוא כתחן יוצא מחופתו ישיש כגיבור לרוץ אורח" ,ישראל ירוצו לקיים את מצוות ה" יתברך בשמחה וטהרה , ובזהירות מכל מיני " נשמות  טובות" שנראה שהם מנסים לקלקל  אך אין להם באמת לב  טוב והם רק מנסים לקלקל את הזוג  ולעושת מעין" התנתקות" איש מאשתו ומהקב"ה..אך אודות לקב"ה העניין יהפך ונהפך לטובה .

ואם הזכרנו קודם את הפ"ס  " והוא כחתן יוצא מחופתו"  בלק [ אל תרימו גבה..] נמצא בכל החתונות של עם ישראל  ,   תמוה?? מעצבן?? אבל יש לו למרות כל הרוע שיש בלבו  זכות שאדות לו תצא שושלת המשיח  כיון שמבלק יצאה רות [בלק הסבא של רות]  " ויגר מואב  מפני העם מאד כי רב " ראשי תיבות "רב " רות בעז

, ואולי זה גם מעין " עונש" לרצון של בלק לקלקל את בניין ישראל וביאת המשיח [ במהרה!!] בנוסף לזכות.. שהוא יראה את עם ישראל שמחים ובונים בתים טהורים בישראל ומקדשים את שמו של אדוננו מלכנו וכך משרים את שכינתו בתוכנו ומקיימים את הפסוק" מה טובו אוהליך יעקוב משכנותיך ישראל" והכל ממש כמו במזמור  " אשת החיל" למען הבית והזולת  ויחד עם ה", יתברך ,שיהפוך לנו את הימים האלה לימי שמחה וטהרה  ונזכה " לרוץ אורח" לקיים את מצוות הקב"ה, באהבה יחד עם משפחתינו ורעינו   בלב טהור ואמיתי

 

 

 

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה