chiddush logo

סיפור

נכתב על ידי שניאור, 23/11/2015

 

יום ראשון י' כסלו - וישלח

 

להציל את הילדים מעשו!

על הכתוב בפרשתנו (לב, ט) "ויאמר אם יבוא עשו אל המחנה האחת והכהו והי' המחנה הנשאר לפליטה" פירש רש"י "התקין עצמו לשלשה דברים, לדורון לתפילה ולמלחמה".

ויש ללמוד מזה הוראה בדרך חינוך ילדי ישראל:

ג' הדברים – דורון, תפילה ומלחמה – דברים הפכים ומנוגדים הם זה מזה. שהרי דורון הוא ענין של חסד וקירוב, ומלחמה – ענין של ריחוק וגבורה. ושניהם הפכים מענין התפילה, שהרי שניהם הם פעולות בין שני בני אדם, משא"כ תפילה היא בקשת רחמים מלמעלה.

והנה כל אדם יש לו טבע מסויים, אם בחסד אם בגבורה וכיו"ב. וכדי לעבור ולהתנהג באופן ההפכי צריך האדם לשנות ו"לתקן" עצמו להתנהג באופן שאינו לפי טבעו. ועאכו"כ, בנדון דידן שיעקב התנהג בג' אופנים אלו בבת אחת, שבוודאי כדי להתנהג בג' תנועות הפכיות בבת אחת, צריך האדם לשנות טבעו.

וזהו מה שנאמר "התקין עצמו", דמכיון שהכין עצמו "לדורון לתפילה ולמלחמה" בבת אחת - הי' עליו ל"התקין עצמו" ולשנות טבעו.

ומזה הוראה לכל אחד ואחד, דכאשר יש צורך להציל "ילדי ישראל" מאופן החינוך של עשו, אי אפשר להסתפק בעבודה לפי טבעו ובדרך בו הוא "רגיל" לעבוד את ה', אלא יש ל"התקין עצמו", ולהשתנות. כי כאשר עוסקים רק לפי הטבע, ולפי החשבון בטעם ודעת, אי אפשר להיות בטוח בהניצחון על עשו, וגם אולי לא יהי' אפשר להציל את כל מי שצריך להציל.

ורק כאשר עוסקים בלי חשבונות ועם כל התנועות והאופנים האפשריים, ובאופן של "התקין עצמו" אזי מצליחים לכבוש את עשו, "והיתה לה' המלוכה".

(ע"פ לקוטי שיחות חט"ו עמ' 270 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע