chiddush logo

פנינה יומית...הא אדר א

נכתב על ידי שניאור, 14/2/2016

 

יום שישי ג' אדר ראשון - תרומה

 

הציווי לעשות מקדש לדורות

בפרשתנו נצטווינו "ועשו לי מקדש" (כה, ח). ושנינו בספרי "בכל מקום שנאמר לי קיים לעולם ולעולמי עולמים . . במקדש הוא אומר ועשו לי מקדש" (בהעלותך יא, טז). ועל דרך זה כתוב במדרש "בכל מקום שנאמר לי אינו זז לעולם לא בעולם הזה ולא לעולם הבא . . במקדש ועשו לי מקדש" (ויק"ר פ"ב, ב).

ובפירוש דברי הספרי כתב הרמב"ם בספר המצוות "ואמרו כל מקום שנאמר לי הרי הוא קיים לעולם, כלומר שהוא דבר מתמיד ואינה מצוה לפי שעה אבל הוא ראוי ומחוייב לדורי דורות" (מ"ע קעו). והיינו, שפירוש "קיים לעולם" אינו רק שהמקדש עצמו קיים לעולם, אלא שחיוב האדם לבנות מקדש קיים לעולם, כי כל מקום שנאמר לי הרי זה ציווי תמידי לדורות.

ולכאורה צריך ביאור, איך יתכן לקיים מצוות "ועשו לי מקדש" בזמן הזה, כאשר חרב הבית ר"ל?

ויש לבאר זה על פי מאמר המדרש (תנחומא צו יד) שהקב"ה אמר ליחזקאל "אמור להם (לישראל) ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה ובשכר קרייתה . . אני מעלה עליהם כאילו הם עוסקין בבנין הבית", ויתירה מזו, שהקב"ה אמר "ובשביל שבני נתונים בגולה יהא בנין ביתי בטל (בתמי')", והיינו, שעל ידי העסק בצורת הבית אין "בנין ביתי בטל".

ובביאור הדברים יש לומר, שכיון שמצות בנין בית המקדש הוא ציווי תמידי, ובזמן הזה אי אפשר לבנות הבית בפועל, לכן נשאר על כל פנים חלק זה של העסק בבנין הבית, הלימוד בצורת הבית, שבזה מקיימים מצוות "ועשו לי מקדש" ובזה אין "בנין ביתי בטל"!

ונמצא, שהלימוד בצורת הבית אינו רק זכר רוחני לבית המקדש, אלא העיסוק בצורת הבית יש בו מגדר מצות בנין בית המקדש!

[ועיין במקור הדברים שם נתבארו עוד אופנים בקיום מצוות ועשו לי מקדש בזמן הזה].

(יעויין בארוכה בלקוטי שיחות חי"ח עמ' 411 ואילך. חל"ו עמ' 123 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע