chiddush logo

פנינה יומית... כב איר

נכתב על ידי שניאור, 30/5/2016

 

יום שני כ"ב אייר - אה"ק: במדבר

 

המנין שפועל חשיבות

בפרשתנו מדובר אודות מנין בני ישראל.

והנה, בענין הצורך למנות את בני ישראל אף שודאי מנינם ידוע הוא לפני המקום, כתוב בשל"ה (שמז, סע"א ואילך) שעל ידי הספירה נעשו ישראל "דבר שבמנין", ו"דבר שבמנין לא בטיל" (ביצה ג, ב).

ולכאורה צריך ביאור, הרי ישנם דברים נוספים שמחמת חשיבותם אינם בטלים, כ'בריה' (חולין ק, א), 'בעל חיים' (זבחים עג, א) ועוד, ואם כן, מדוע הוצרכו למנין דוקא?

ויש לומר הביאור בזה:

בשאר דברים שאינם בטלים, הרי חשיבותם ניכרת בהם עצמם בגלוי, ולכך אינם בטלים. מה שאין כן עניין ה'מנין' הוא שגם דבר שכשלעצמו אין ניכרת בו חשיבותו, הרי כשמונים אותו הוא מקבל חשיבות ואינו בטל.

וכך  הוא בבני ישראל: מנינם על ידי הקב"ה מגלה דרגא נעלית בעם ישראל, אשר גם כשבחיצוניותם לא נראית מעלתם בגלוי ולכאורה שווים הם לגויים רח"ל, הרי גם אז לא יתבטלו. שכיון שהקב"ה מנה וספר אותם ניכר שחביבים הם לפניו.

(ע"פ לקוטי שיחות חי"ח עמ' 25)

 

חו"ל: בחוקותי

 

לעמול בתורה גם כשאין לו חשק

על הפסוק "אם בחוקותי תלכו", מפרש רש"י "יכול זה קיום המצוות, כשהוא אומר ואת מצוותי תשמרו הרי קיום המצוות אמור, הא מה אני מקיים אם בחוקותי תלכו, שתהיו עמלים בתורה".

ולכאורה תמוה: מניין לו שהכוונה בזה לעמל בתורה - הרי הראיה מזה ש"קיום המצוות אמור" היא רק ש"בחוקותי תלכו" לא נסוב על קיום המצוות אלא על לימוד התורה, אבל מניין לו שהפירוש הוא "שתהיו עמלים בתורה"?

ויש לומר הביאור בזה, שלמד כן ממה שנאמר "בחוקותי", לשון חוקה, ולא כלשון הרגיל "בתורתי" וכיו"ב, שמזה מוכח שהכוונה היא לענין העמל. שהרי "חוקה" - הוא ענין שאין לו מקום בשכל, והיינו, שלא זו בלבד שמצד השכל אין טעם לדבר, אלא יתירה מזו, שמצד השכל יש קושיא על הדבר, כלשון שנאמר על המצוות שנקראו בשם "חוקים" ש"אומות העולם מונין את ישראל כו'" (פרש"י ריש חוקת), ולועגים להם על קיום מצוות אלו כיון שהן לכאורה היפך השכל.

וכאשר האדם צריך להניח את שכלו ולעשות ההיפך משכלו - הרי זה ענין של עמל, כי, מעלת האדם היא היותו שכלי, וכאשר מבטל את השכל, הרי הוא מבטל את ענינו העיקרי, ולכן זה עמל גדול.

וזהו "אם בחוקותי תלכו", "שתהיו עמלים בתורה" - שלימוד התורה צריך להיות באופן שיניח את שכלו ויעסוק בתורה גם כאשר אין לו טעם שכלי ועריבות ("געשמאַק") בלימוד. והיינו, שאין להמתין עד שיהיה לו חשק ו"געשמאַק" בלימוד התורה, אלא צריך ללמוד מתוך חיות וללא הגבלות גם כאשר אין לו חשק - שזהו ענין העמל בתורה - "בחוקותי".

(ע"פ תורת מנחם חכ"ה עמ' 292 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה