chiddush logo

לקט מביאור יש"ר לפרשת נשא

נכתב על ידי אורן מס, 9/6/2016

 לקט מביאור יש"ר לפרשת נשא


ד,כד: ... הגרשוני, לעבוד ולמשא: מה ההבדל בין עבודה למשא? יש"ר: "על כל מעשה שיעשה האדם יפול לשון 'עבודה', ולכן גם המשא נקראת עבודה, אבל כשיזכיר עבודה וגם אחריו משא, יהיה פירוש 'עבודה' כל העסקים והמעשים זולת המשא". במילים אחרות, 'משא' זאת עבודה מיוחדת לסבלים, המצריכה מילה מיוחדת מלבד עבודה רגילה. ואכן כאשר מדובר בבני מררי כתוב: "כל הבא לעבוד עבודת עבודה ועבודת משא", ולפי יש"ר: "ואין ספק שעבודת עבודה יכלול גם השיר במצלתים וכנורות, כי הוא כולל כל העבודות שאינן משא". מעניין.

ו,יד: והקריב את קרבנו ... לחטאת: מה חטאו של הנזיר המחייב אותו קרבן חטאת? יש"ר: "טעם החטאת שיקריב הנזיר ביום מלאת נזרו, כי הוא עתה נזיר מקדושתו ועבודת השם, וראוי לו שיזיר לעולם, ויעמוד כל ימיו נזיר וקדוש לאלוהיו ... והנה הוא צריך כפרה בשובו להיטמא בתאוות העולם". לדעת יש"ר, אם כבר התקדש ראוי שיישאר קדוש, ועצם ירידתו בקודש היא חטא מצריכה כפרה. מעניין.

ו,כג: כה תברכו את בני ישראל: מי המברך, הכהן או ה'? יש"ר: "לא תברכו מברכת פיכם כאדם שאומר תבוא לראש פלוני כך וכך, אלא אלַי התפללו שאברכם אני, כמו שמפרש (אומר בפירוש) 'יברכך ה'', ואני אשמע קולכם כאשר תאמרו ואברך את ישראל". יש"ר מונע אפשרות של 'אלוהֵי משנֶה' בדמוי רבנים וצדיקים למיניהם. רק אלוהים הוא המברך היחידי: "ושמו את שמי ... ואני אברכם". יש"ר ממשיך ועונה על השאלה, מדוע לא יינתן כוח לאדם לברך מטעם עצמו את חברו?, ועונה "כי לא יידע האדם מה טוב לו בחיים, ולפעמים יתאווה לאיזה טובה ויקווה אליה, וכשישיגנה ישמח בה, ואחריתה רעה רבה, וכן להפך, לכן ציווה להסב את הברכות אליו (לה'), והוא יברך את ישראל כפי ידיעתו, איזה היא טובה מדומה או אמיתית". רק ה' יודע מהי בהרכה האמיתית לכל אדם. לפעמים זכייה בפיס יכולה להיות לרעת האדם, למשל אם חלילה יידרדר מהזכייה לסמים ולהימורים.

ז,יג: וקרבנו קערת כסף אחת ...: מדוע התורה חוזרת 12 פעם על מתנות הנשיאים הזהות זו לזו, ואינה מקצרת? יש"ר: "כי אילו הזכיר הראשון בלבד ... יהיה זה כבוד גדול לנחשון וקיצור בכבוד האחרים, עכשיו שפירט את כולם – הרי הם שקולים לפניו יתברך". פוליטיקה של שמים...

שבת שלום (מוקדמת) וחג שבועות שמח ויעיל, שנזכה לעובדו בכל עבודה כולל שיר ותפילה, משא וקורבן – תפילה, שתמיד נעלה בקודש ולא נרד, שנזכה להתברך מה' ישירות ולכבד זה את זה, אורן, בן וכו'.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע