chiddush logo

פרשת השבוע - שלח לך

נכתב על ידי אלון, 21/6/2016

 

"וְהִתְחַזַּקְתֶּם וּלְקַחְתֶּם מִפְּרִי הָאָרֶץ... וַיֵּלְכוּ וַיָּבֹאוּ אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וְאֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל... וַיַּרְאוּם אֶת פְּרִי הָאָרֶץ" (במדבר יג, כ-כו)


כאשר משה רבינו ממנה את המרגלים, בנוסף למטרתם העיקרית שהיא ריגול הארץ, הוא מבקש מהם להביא מפרי הארץ. אם אנו חושבים על העובדה שמטרת בואם לארץ היתה ריגול, אנו מבינים עד כמה זו בקשה מסוכנת. מרגלים בדרך כלל, משתדלים לבלוט כמה שפחות, ולקיחת פירות עלולה לחשוף אותם. משה ודאי מודע לבעייתיות הזו, ולכן הוא אומר להם - "וְהִתְחַזַּקְתֶּם", דהיינו - אל תפחדו שמא תתגלו. לאחר מכן התורה מתארת לנו גם את הצגת פירות הארץ לעם - "וַיַּרְאוּם אֶת פְּרִי הָאָרֶץ". צריך להבין מדוע כל כך חשוב להראות את פירות ארץ ישראל לעם ישראל.

בספר יחזקאל (פרק לו, ג-י), מתוארת לנו נבואתו של הנביא יחזקאל, על ארץ ישראל. יחזקאל מנבא שהארץ תהיה שוממה בימי הגלות, אך לקראת שיבת עם ישראל, הארץ תתחיל לפרוח. כך נאמר שם:

"לָכֵן הִנָּבֵא וְאָמַרְתָּ כֹּה אָמַר אֲ-דֹנָי ה'... וְאַתֶּם הָרֵי יִשְׂרָאֵל עַנְפְּכֶם תִּתֵּנוּ וּפֶרְיְכֶם תִּישְׂאוּ לְעַמִּי יִשְׂרָאֵל כִּי קֵרְבוּ לָבוֹא... וְנֹושְׁבוּ הֶעָרִים וְהֶחֳרָבוֹת תִּבָּנֶינָה".

דבר זה שהארץ תהיה שוממה בימי הגלות נרמז כבר בתורה בפרשת "בחוקותי", שכיון שלא שמרו על מצוות השמיטה בארץ ישראל, הארץ תהיה שממה. במבט ראשון אולי נראה שזו קללה, אך חז"ל לימדו אותנו שזו דווקא ברכה לישראל - בדרך כלל כשאויבים כובשים ארץ היא מיושבת מחדש על ידי האויבים, אבל בארץ ישראל זה לא קורה. למרות שכל העמים והדתות חשקו בה - הארץ נשארה חרבה. לא צריך להיות היסטוריון כדי לאמת נבואה זו - בימי הגלות הארץ הייתה ריקה מאין יושב. הארץ לא תענה לאף אחד מהעמים האחרים ולא תיתן להתיישב עליה. דבר זה גרם לדיבה רעה על ארץ ישראל, כל העמים אמרו שזו ארץ מקוללת, חסרת מחצבים וחקלאות, רק ביצות ויתושים. הנביא יחזקאל טוען שזו דיבה שקרית, שכן כאשר ישראל ישובו הארץ תוציא פירותיה בעין יפה, ותתגלה הסיבה האמיתית להיותה שממה - בגלל החיסרון שביושבים עליה, ולא בגלל חסרון בה.

לכן הנביא יחזקאל קורא להָרֵי יִשְׂרָאֵל, ואומר להם למהר להוציא פרי לקראת עם ישראל - "וְאַתֶּם הָרֵי יִשְׂרָאֵל עַנְפְּכֶם תִּתֵּנוּ וּפֶרְיְכֶם תִּשְׂאוּ לְעַמִּי יִשְׂרָאֵל כִּי קֵרְבוּ לָבוֹא". על פסוק זה הגמרא (סנהדרין צח, א) דורשת: שאין לך קץ מגולה מזה.

הרב צבי יהודה זצ"ל היה אומר שהצלחתה הכלכלית המדהימה של מדינת ישראל היא מימוש של אותו פסוק ביחזקאל, ומסמלת את בוא הגאולה בימינו.

לאור הדברים האלו אפשר להבין את ההדגשה של התורה על הצגת פירות הארץ לעם. משה רבינו רוצה להוכיח לעם את הגאולה - הפירות הטובים, מעידים על כך שהרי ישראל החלו לתת את פרים, זאת אומרת שהם מתכוננים לביאת עם ישראל.

פרשה זו מלמדת אותנו כיצד להתבונן על המציאות שלנו. פעם אמרו שאי אפשר ליישב בפלשתינה מעל שש מאות אלף איש, אך אנו רואים שלא זו האמת. העובדה שהארץ שוממה היא חלק מהותי מהגלות, והעובדה שהארץ פורחת היא חלק מהותי מהגאולה. זה אומנם לא כל מרכיבי הגאולה, חסרים לנו עוד מרכיבים רבים, אבל זה חלק מהתהליך, וחלק משמעותי מאוד.


הרב חיים סבתו, מתוך האתר "ישיבת ברכת משה - מעלה אדומים", www.ybm.org.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע