chiddush logo

פנינה יומית... הא מנחם אב

נכתב על ידי שניאור, 9/8/2016

 

יום שלישי ה' אב - דברים

 

הוא הי' אוהב אתכם – בימי בין המצרים

בפרשתנו נאמר שטענו ישראל כלפי הקב"ה "ותאמרו בשנאת ה' אותנו הוציאנו מארץ מצרים גו'" (א, כז), ופירש רש"י "בשנאת ה' אותנו - והוא הי' אוהב אתכם, אבל אתם שונאים אותו, משל הדיוט אומר מה דבלבך על רחמך מה דבלבי' עלך".

ויש לבאר דברי רש"י אלו בדרך הרמז:

פ' דברים קורין לעולם בשבת שלפני תשעה באב.

והנה, תלונת בני ישראל "בשנאת ה' אותנו" יש לה שייכות מיוחדת לתשעה באב, כמבואר בספרים (ראה אור התורה לנ"ך ח"ב ס"ע א'מ מעמק המלך ש' טז פל"ד), ש"דור המדבר שאמרו 'בשנאת ה' אותנו כו'' גרמו לט' באב שנאמר 'איכה ישבה בדד העיר' ראשי תיבות איבה", ומבאר הצמח צדק (אור התורה שם) שבזה "נרמז גם כן שבשנאת חנם שהי' בבית שני נחרב בית המקדש כו', על ידי ואהבת לרעך כמוך גורם כמו כן למעלה שנשמות ישראל נקראים 'אחים ורעים למקום', ועל ידי זה 'על כל פשעים תכסה אהבה'" (היינו אהבת הקב"ה לישראל).

ויש לומר שבפירושו על "בשנאת ה' אותנו" – "והוא הי' אוהב אתכם", בא רש"י לעודד את ישראל, ולגלות שגם במצב זה של "בין המצרים", שבא בגלל חסרון בעבודת ישראל, עד כדי כך שהאהבה הטבעית של ישראל לאביהם שבשמים היא בהסתר, ואינם מרגישים חסדי ה', "אתם שונאים אותו" – הנה גם במצב הלזה מעיד רש"י ש"הוא הי' אוהב אתכם", שאין שום חלישות כלל וכלל ח"ו באהבת הקב"ה לישראל.

ולא רק אהבה נעלמת ונסתרת (שאזי אין מקום להוכיח את ישראל על שאין מרגישים אהבה זו), אלא אהבה גלוי'. ו"כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם" – שאהבה זו של הקב"ה לבנ"י מעוררת בהם אהבה גלוי' להקב"ה, וישראל עושין תשובה "ומיד הן נגאלין" (רמב"ם הל' תשובה פ"ז ה"ה).

(ע"פ לקוטי שיחות חל"ד עמ' 23)

לזכות

החתן הת' מרדכי שי' גראנער

והכלה באשא אהובה תחי' קליין

לרגל בואם בקשרי השדוכין בשעטו"מ

 

יה"ר שיזכו לבנות בית נאמן בישראל

על יסודי התורה והמצוה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע