chiddush logo

שירה בעת תשובה? לרה"ש ושבת שובה וילך לע"נ יוסף בן סיניורו ז" ל

נכתב על ידי izik28, 23/9/2016

  בס"ד   ראש השנה ושבת שובה ה תשרי   התשע"ז

 

 

 שירה בעת תשובה  ?

 

לע"נ יוסף בן סיניורו ז" ל נפטר ערב כיפור

----------------------------------------------

בפרשת וילך  היא שבת שובה  אנו קוראים על הציווי  לקרוא את שירת האזינו בזמן שעם ישראל  חלילה " זנה  אחרי אלהי נכר ....ועזבני והפר את בריתיאשר  כרתי אתו, ואנכי  הסתר אסתיר  פני ביום ההוא על כל הרעהאשר  עשה.. ועתה כתבו לכם את השירה הזאת  ולמדה את בני ישראל  שימה בפניהם למען תהיה לי השירה הזאת לעד  בבני ישראל , כי אביאנו אל האדמה  אשר נשבעתי לאבותיו זבת חלב ודבש  ואכלושבע ודשן  ופנה אל אלהים אחרים...וכיתמצאנה רעות רבות וצרות וענתה השירה הזאת לפני לעד כי לא תשכח מפי זרעו כי ידעתי את יצרו אשר הוא עושה בטרם  אביאנו אל הארץ אשר  נשבעתי", האם הקב"ה מבקש מאיתנו  פשוט " לשיר  בזמן שאנו נחטא  חלילה ? ומה הקשר  להליכתו  של משה ?

אני נמצאים  בעיצומם של עשרת ימי תשובה,  המלכנו את הקב"ה עלינו בראש השנה שבאלטובה , ועדין לא שבנו מתעיתנו .. ואנו צריכים להחליט  לאן ולאיזה כיוון ללכת, ואפשר לומר, איזו שירהנשיר השנה   , שירת האזינו  או שירת הים או כל שירה אחרת? השנה היא  התשע" ז  ,אפשר לקרוא את המילה

" תשעז", או  בראשי תיבות " תהיה  שנה  , פה אנחנו נחליט איזו , שנת " עז"מלשון כח ועוצמה , " הווי עז נמר לעשות רצון אביך שבשמים " אוחלילה שנת "עז"  מלשון  " עיזים ,  קשה כעז , כאחי יוסף ששחטו את גדי העיזים במכירתו של יוסף  ,עם כל הרע שבדבר ? האם  נהיה קשים כלפי חברנו או להפך? יש לנו עוד כמה ימים להחליט...

שירת האזינו  טומנת בחובה דברים קשים אך נפלאים , והיא כוללת בתוכה את התורה כולה!

השירה פותחת בפ"ס," זכור ימותעולם" ,שמקביל לזכירת מעשה בראשית ,ומסיימת בפ"ס," יקום ה"עבדיו וכיפר אדמת עמו" , הרמבן" אומר שהשירה היא שטר העדות  שאפילו בזמן שנעשה את הרעות , הקב"ה לאישמיד אותנו ! .

השירה באה להזכיר לנו כמו שהזכרנו לעילאת מעשה בראשית , ואות לכך שהשמים והארץ הם עדי הקב"ה לקיום מצותיו .

אנו נמצאים בחודש תשרי ,אך עדין  אנו  באוירתאלול , כל עניין התשובה הוא כמו השירה, פתיחת שער

דרך, השתנות לטובה כמובן, אדם המבקשלשוב בתשובה  נמצא  בשלב של," טבעו בארץ שעריה"

יש שערים ,אלא שהם שקעו , ועל האדםלמצוא אותם ולרומם את  עצמו  כלפי מעלה ,בזמן שאדם חוזר בתשובה  ומוחק את הרגליו הרעים הוא מעלה את שעריוומצליח לבקוע את הים שלו עצמו , כשירת הים ! וכפסוק" הנותן דרך בים" מפני שהתשובה נראית אמנם כים סוער וכיאפשר לסלול דרך בים? גם אם תחתור ללא סוף ,המים יכסו אותך ,כך עלולה להראות דרךהתשובה,אדם יודע שהוא צריך להתשנות אך לא יודע בדיוק איך עושים זאת..אך לא כךהדבר, אדם רואה שכביכול לא משתנה כלום בחייו,כל שנה אותו סיפור.. תשובה ושוב חטאים, אלא שלא כך הדבר בעיני הקב"ה ! בחודש אלול וחודש תשרי שבא לטובה , ה" יתברך קורע לנו את הים   הפרטי  שלנו , ונותן לנו דרך לשיר יחד איתו את  שירת הים , " פתחו לי פתח כחודו של מחט ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם" , נדרש מאיתנו רק פתח קטן  , של תשובה ורצון  להתיישר וללכת בדרך הטובה גם אם היא קשה וקצת יורדים לשולים  .. פסי ההרעדה הלא הם 40 ימי התשובה , מעירים אותנו לחזור  למסלול הנכון , ומאידך בזמן שהאדם חוטא הוא שר או עתיד לשיר את שירת האזינו  שבמבט ראשון היא קצת קשה לקריאה, אך  יש לנו זכות שהיא נכתבה בתורת ה" , כיווןשגם כאשר נחטא , היא תזכיר לנו את הדרך הנכונה עבורנו .

ונשאלת השאלה, הרי ידוע לכל שאנו מצוויםלתקוע בשופר בראש השנה ויו" כ,  האםהתקיעה היא השירה שלנו ?הרי יש סוגים שונים של תקיעות, " תרועה, שברים וכו?  האם לקריאת   שירת הים בראש השנה וי"כ  יש  משמעותמיוחדת לשנה החדשה?

" יום תרועה יהיה לכם" , ראשהשנה הוא היום שבו אנו  ממליכים אתמלכנו  , ומקבלים עלינו את עול מלכותו  ,בדומה לאברהם אבינו וסיפור העקדה  "לך לך אל ארץ המוריה".. לך לך בגימטריא שווה 100  ,אולי כרמז ל100 התקיעותבראש השנה , להראות לנו שעלינו ללכת בדרכו של אברהם אבינו  לקיים את מצוות בוראו במסירות   נפש  ,כך גם אנו צריכים להחליט  לאן  אנו הולכים  שאנו שומעים את השופר  שקורא לנו לשפראת מעשינו  בטרם יהיה מאוחר  , אם נשים לב המילה שופר דומה במקצת למילה" שיר" , מה שגם מתקשר לשירת האזינו אותה נקראה אחרי כיפור  שיבוא לשלום ,  כדי להראות לנו שיש לנו תקווה גםשעובר כיפור  ובטרם נשוב לימי השגרה, אנומוצאים את שירת האזינו , " האזינו השמיים ואדברה, ותשמע הארץ אמרי פי "כרמז למעשה בראשית שמתחדש כל יום   .

השמים והארץ הם עדי הקב"ה שבאיםלהתריע  במידה ונסור מדרכי ה" , עלינולהיות אסירי תודה , "אסירי" לא במובן של אסיר בבית כלא  שמוכרח לקיים את מה שמצווים עליו, אלא בדיוקלהפך, נשמע מוזר קצת אבל  אנו "בכלאו"של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא , וזוהי זכות אדירה עד  כדי כך שאנשים מסרו נפשם לקיים את מצוותיו , הימים הנוראים הם למעשה די נחמדים ולא  כל כך נוראים כמושזה  נשמע..  שכן " חוסך שבטו שונא בנו",הקב"ה לא צריך את הימים הנוראים , אנחנו צריכים אותם  כדי לשוב אל הדרך הנכונה עבורנו!   , ולכן אנו מצווים,"  זמרו אלהים זמרו  זמרו למלכנו זמרו כי מלך אלהים כל הארץ זמרומשכיל " , מה שמתקשר עם תחילת  המזמור," כל העמים תקעו כף הריעו לאלהים בקול רינה " , ע"י האחדות  בינינו אנו מקבלים כח לשיר  ולשמוח אחד עם השני  בקדושה וטהרה , וכן , גם כאשר נחטא , " כלישראל ערבים זה לזה " , אפשר לקרוא את המילה " ערבים "מלשון "ערב למישהו שהוא יקייים את הבטחתו , ואפשר גם מלשון  "ערב ", -קול ערב,  אם נהיה ערבים אחד עם השני וננהג בנועם לא רקבימים אלו  , אלא כל השנה ! אנו  נחטא הרבה פחות  , כיוון שנהיה מאוחדים  כל השנה ,ולראיה   הפ"ס הראשון של פרשתהאזינו " האזינו השמים ואדברה ותשמע הארץ  אמרי פי יערף כמטר לקחי תיזל כטל אמרתי", " לקחי" ,אין לקח אלא תורהשנאמר, " כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו" , " כמטר" מההמים חיים לעולם ,כך גם  דברי התורה  חיים לעולם,מה המטר חלק שמחים בו וחלק  מצרים ממנו ,האם כך גם התורה? אלא שממשיךהפ"ס ," תיזל כטל אמרתי" ,מה הטל כולם שמחים בו כך גם התורה.

הרב קוק זצ" ל אומר," כשם שישחוקים בשירה  כך יש שירה בחוקים" ,התורהנקראת שירה, והיא צריכה להיות חלק בלתי נפרד מחיי האדם , " השירה היא  מצווה בפני עצמה, לכתוב כל אחד ס" ת לעצמו, על מנת  לזכור את מצוות ה" , הרבנריה  זצ" ל אומר  , " אזמרה לאלקי בעודי" ,חייב אדםליהפך לפרק שירה לבוראו שתהיינה כל פעולותיו וכל דרכיו זמרה אחת לאלקים",קולהשופר שהוא כאמור מאה קולות הוא כנגד  מאהפעיות של אם סיסרא שבכתה על בנה שבושש לבוא , כנאמר בשירת דבורה, ומה עניין מאהקולות של השופר  לפעית אם סיסרא?  קול השופר בא כידוע לעורר רחמים על זרעו שליצחק  שנעקד  כאיל על גבי המזבח וכל הפעיות של אם סיסרא היופעיות של אכזריות ,אם סיסרא הייתה בטוחה שבנה מנפץ עוללי  ישראל ומרטש את השבויים  וזאת הייתה נחמתה , האם זו נחמתה של אם? וכי ישאכזריות גדולה מזו? זו בכיה  של רועלב  ! ולא של רחמים בניגוד גמור לקול השופר .

על תקיעת השופר אנו מברכים," לשמועקול שופר" ,ולא  לתקוע בשופר",על האדם לשמוע את קול השופר שמעורר אותו לשוב בתשובה ולחזור לדרך הנכונה ,אנו  בתקיעת השופר יחד עם הסימןלהתעוררות גם ממליכים  את מלך העולם  עלינו , ודבר שזור בדבר,   אין ממליכים מלך אלא אם כן מקבלים אתגזרותיו  ,  בתפילת מוסף של ראש השנה  אנו מזכירים," מלכויות זכרונות ושופרות,בסדר מלכויות אנו מודים לקב"ה שהוא ברא את הכל  ומלכותו על הכל משלהומקבלים עלינו את עול מלכותו  , בסדר זכרונות  אנו מודים לו ומכריזים על אמונתנו  בו ועל כך שהוא פוקד את כל יצוריו  וזוכר את כל מעשי האדם  " כי זוכר כל הנשכחות אתה ואין שכחה לפניכבא כבודך ועקדת יצחק  לזרעו הים הרחמיםתזכור  ברוך .. ברוך  זוכר הברית .

בסדר שופרות  אנו חוזרים ומקבלים עלינו  עול  התורה כאילו הרגע ניתנה לנו! בקולות וברקים ,בשירה ממש , שירת הקב"ה ופלאי בריותיו ותוך כדי  אנו מצפים לישועה שנזכהלשמוע את קול  שופרו של משיח ,  " כי שומע קול שופר ... ברוך שומע קולתרועת עמו ישראל ברחמים", אמרו חכמים אין שופר אלא חרות ! " תקעבשופר גדול לחרותנו" , עלינו לדבוק בדרך זו של  חיים של דבקות באל ,שמחה,  וטהרה בכל שלב ובכל רגע בחיינו  בדיוק כאברהםאבינו  שהלך במסירות נפש לעקוד את בנו בהרהמוריה הוא בית המקדש  , בדיוק במקום  בו שרו הלויים שיר של יום בדומה לפיוט  שאנו שריםבראש השנה לפני תקיעת השופר," עת שערי רצון להיפתח  " , אנו בעיצומם של פתיחת שערי הרצון הללו  , בואו וננצל אותם לשוב לדרךהנכונה עבורנו  גם אם אחרים חושבים אחרת ,בדומהלמסירות  נפשו של  אברהם אבינו ושמחתו  לעשות רצון בוראו  נלך גם אנו בדרך שירה של מצווה ,  שמחה ועוז  "לעשות רצון אביך שבשמיים ,ועוד שבראש  השנה הוא יום הדין, נאמר " בראש השנה  יכתבון ובצום
 כיפור יחתמון" , אנו מצווים ללבושבגדי לבן  , לשיר , ולאכול מאכלים שמסמליםשנה חדשה  ולכאורה איך נשמח ונשיר  ביום הדין" אלא  ,ישראל בטוחים שהקב"ה יחתמם לשנה טובה ומתוקה והם מקיימים את הפ"ס , אל תעצבו כי חדוות ה" היא מעוזכם"  יחד עם הפ"ס "  וגילו ברעדה"  שנה טובה מתוקה ומבורכת  וכתיבה וחתימה טובה! אמן

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה