chiddush logo

שחמתית ונמצאת לבנה האם זה מוגדר אותו מין או לא

נכתב על ידי יונתן שטנצל, 25/9/2016

 

משנה ד

[*] אין תורמין ממין על שאינו מינו ואם תרם אין תרומתו תרומה כל מין חטים אחד כל מין תאנים וגרוגרות ודבלה אחד ותורם מזה על זה כל מקום שיש כהן תורם מן היפה וכל מקום שאין כהן תורם מן המתקיים רבי יהודה אומר לעולם הוא תורם מן היפה:

 


משנה ד

אין תורמין ממין על שאינו מינו

ואם תרם אין תרומתו תרומה

 כל מין חטים אחד

מאת: יונתן שטנצל

המשנה אומרת שאפשר לתרום תרומה גדולה ממין חיטה אחד על מין אחר של חיטה .  ואומרת המשנה שכל מיני החיטים נחשבין למין אחד. ומסביר ר' עובדיה מברטנורא מה הכוונה כל מין חיטים :"כל מין חטים אחד - ואף על גב דאיכא שחמתית ולבנה":  וכן התפארת ישראל: "כל מין חטים אחד. אפילו שחמתי ולבנה":  

וקשה לי  מדוע המשנה אצלינו  בתרומות מחשיבה את כל סוגי החיטין לסוג אחד,  ומצאתי כתוב  ברמב"ם בהלכות מכירה פרק יז הלכה ב שזה נחשב לשני מינים: ,"אבל המוכר חטים שחמתית ונמצאת לבנה, לבנה ונמצא שחמתית"...  "כל אחד מהן יכול לחזור בו, שאין זה המין שאמר שימכור לו, וכן כל כיוצא בזה". וענה לי הרה"ג  אברהם דב צוקרמן שליטא מדוע אני רק שואל רק על הרמב"ם והרי הרמב"ם מתבסס על משנה מפורשת מסכת בבא בתרא פרק ה משנה ו :" ארבע מדות במוכרין מכר לו חטים יפות ונמצאו רעות הלוקח יכול לחזור בו רעות ונמצאו יפות מוכר יכול לחזור בו רעות ונמצאו רעות יפות ונמצאו יפות אין אחד מהם יכול לחזור בו שחמתית ונמצאת לבנה לבנה ונמצאת שחמתית עצים של זית ונמצאו של שקמה של שקמה ונמצאו של זית יין ונמצא חומץ חומץ ונמצא יין שניהם יכולין לחזור בהן:

אולי  אפשר לענות ע"פ הגמרא בבא בתרא פד: שיש הבדל בין תרומה למקח וממכר. בתרומות אפשר להפריש מן הרעה על היפה, משא"כ מכירה אנשים מעדיפים דווקא את הסחורה המסויימת  כמו שאומרת הגמ' על החומץ והיין: ואותו תירוץ על החומץ והיין אפשר לענות על השחמית והלבנה. וזה לשון הגמרא:" "יין ונמצא חומץ שניהן יכולין לחזור בהן: לימא מתניתין רבי היא ולא רבנן דתניא  יין וחומץ מין אחד הוא רבי אומר שני מינין אפילו תימא רבנן עד כאן לא פליגי רבנן עליה דרבי אלא לענין מעשר ותרומה וכדר' אלעא דאמר רבי אלעא מנין לתורם מן הרעה על היפה שתרומתו תרומה שנאמר (במדבר יח, לב) ולא תשאו עליו חטא בהרימכם את חלבו ממנו אם אינו קדוש נשיאות חטא למה מכאן לתורם מן הרעה על היפה שתרומתו תרומה עלמא איכא דניחא ליה בחמרא ולא ניחא ליה בחלא ואיכא דניחא ליה בחלא ולא ניחא ליה בחמרא:אולם אומר הרב צוקרמן,  מדוע הגמ' לא שואלת על שחמתית ולבנה,

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע