chiddush logo

שאיבת המים ממעיין השילוח עבור ניסוך המים בערב יום טוב או בבוקרו של יום טוב?

נכתב על ידי יונתן שטנצל, 5/10/2016

 

האם שאבו מממעיין השילוח  ביום טוב הראשון או ששאבו בערב יום טוב בדומה לערב שבת?

 

מאת: יונתן שטנצל

·      לגבי שמחת בית השואבה המשנה כותבתבמפורש כי לא היו מנגנים בכלי השיר לא ביום טוב ולא בשבת. משנה מסכת סוכה פרק המשנה א:"החליל חמשה וששה זהו החליל של בית השואבה שאינה דוחה לא את השבתולא את יום טוב"

·      המשנה בסוכה אומרת שבשבת היו שואבים אתהמים ממעיין השילוח בערב שבת ולא בשבת. וזה לשון המשנה:" פרק ד משנה י :"כמעשהובחול כך מעשהו בשבת אלא שהיה ממלא מערב שבת חבית של זהב שאינה מקודשת מן השילוחומניחה בלשכה נשפכה או נתגלתה היה ממלא מן הכיור שהיין והמים המגולין פסולים לגבימזבח"

·      במקרה של שאיבת המים, המשנה התעלמהמיום טוב, והתייחסה רק לשבת, לעומת שמחת בית השואבה שהמשנה כותבת במפורש שלא ניגנוביום טוב,  ואולי צריך לומר שאם לא ניגנוביום טוב, אז לא שאבו ביום טוב, ושאבו בערב יום טוב בדומה לשבת.  וכותב התפארת ישראל  כי הסיבה של איסור השאיבה בשבת זה איסור הכנסה מרשות הרבים לרשות היחיד.

·      ושאלתי את הפוסק הדיין הגאון רבי מרדכיאייכלר שליטא והוא ענה לי שביום טוב אין איסור הוצאה והכנסה מרשות לרשות וכך נפסקבשלחן ערוך שולחן ערוך אורח חיים הלכות יום טוב סימן תקיח סעיף א :"מתוךשהותרה הוצאה לצורך אכילה, (ב) הותרה שלא לצורך, (ג) כגון * א קטן (ד) ולולב *וספר תורה וכלים. הגה: הצריכים לו קצת"וכותב המשנה ברורה שאפילו מחזורים מותר להביא ביום טוב לבית הכנסת: משנה ברורה עלשולחן ערוך אורח חיים הלכות יום טוב סימן תקיח סעיף א :"ומ"מהמחזורים שהביאם ביום טוב לבהכ"נ ומתירא מגנבה אף על פי שא"צ להם עודביום טוב מותר להביאן לביתו לד"ה דהתירו סופן משום תחלתן דאל"כ לא יביאםבתחלה לבהכ"נ"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע