chiddush logo

מזון רוחני ז כסלו

נכתב על ידי שניאור, 7/12/2016

 

יום רביעי ז' כסלו - ויצא

 

התוקף שמתגלה ע"י עסק בפרקמטיא

בנוגע לקריאת שם זבולון נאמר בפרשתנו "ותאמר לאה גו' הפעם יזבלני אישי גו' ותקרא את שמו זבולון" (ל, כ). ופירש רש"י "לשון בית זבול כו', בית מדור, מעתה לא תהא עיקר דירתו אלא עמי".

והנה, ענינו של יעקב אבינו הוא לימוד התורה, כמו שנאמר "ויעקב גו' יושב אהלים – אהלו של שם ואהלו של עבר" (תולדות כה, כז, ורש"י שם), משא"כ זבולון הי' "עוסק בפרקמטיא" (רש"י ויחי מט, יג). ועל פי זה תמוה, כיצד אפשר לומר ש"עיקר דירתו" של יעקב נקבע ע"י זבולון דווקא ה"עוסק בפרקמטיא"?

ויובן הדבר ע"פ המבואר (לקוטי שיחות חכ"ט עמ' 234 ואילך) בנוגע למעלת הבעל תשובה על מעלת הצדיקים, שמי שלא טעם טעם חטא אינו מובטח שצדקתו גדולה כל כך עד שיכול הוא לעמוד בצדקתו גם אם יהיו לו נסיונות כאלו שאינו רגיל בהם. משא"כ בבעל תשובה מתגלה תוקף וגודל צדקתו בזה שעומד בניסיון ופורש מן החטא וכובש יצרו.

ועל דרך זה יש לבאר בנוגע לעבודת יעקב ועבודת זבולון, שמצד העסק בתורה בלבד, לא מתגלה התוקף וה"קביעות" שבנשמתו, כי יכול להיות שבאם יתחיל לעסוק במשא ומתן לא יעמוד בצדקו ח"ו, וכשיש "העוסק בפרקמטיא", שגם בעת עסקו בחוץ הרי הוא מתעסק בתורה ועבודת ה' מתגלה שתורתו ועבודתו קבועים אצלו, ולא שייך אצלו שינויים.

ולכן בעסק המו"מ פועלים שעולם הזה התחתון תהי' מכון ומדור לשכינה באופן קבועונצחי, כי דווקא בעבודה זו מתגלה ענין הקביעות והנצחיות שבנשמות ישראל.

ולכן גם "עיקר דירתו" של יעקב נקבעה בעת לידת זבולון, שיעקב עניינו תורה, ובלידת זבולון שהוא "עוסק בפרקמטיא" וקובע עיתים לתורה, הנה ההוכחה שהתורה היא קבועה ונצחית.

(ע"פ לקוטי שיחות ח"ל עמ' 134 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה