chiddush logo

לקט מביאור שד"ל - פרשת מקץ

נכתב על ידי אורן מס, 30/12/2016

 לקט מביאור שד"ל לפרשת מקץ


מא,לג-לד: ועתה ירא פרעה איש נבון וחכם ... יעשה פרעה ויפקד פקידים: מדוע יוסף מרשה לעצמו לייעץ לפרעה בלי שהתבקש? שד"ל: "הוצרך יוסף להיכנס למחיצה שאינה שלו ולעוץ אל המלך עצה, כי המבוקש מן החלום הוא לקבל ממנו תועלת למלך ולארצו ("פותר אותם לפרעה" – שיבינו דבר לתועלת למצרים) ... ראה יוסף כי לא ייטב בעיני המלך שיהיה אדם אחד אחר המוציא והמביא בעניין גדול כזה באופן שיהיה שליט בכל ארץ מצרים ... לכך הוסיף ... שיפקיד פקידים הרבה שיהיו כולם תחת ידו ולא תחת איש אחר", בכך קנה את אמונו של פרעה. דיפלומטיה במיטבה.

מא,נא: כי נשני אלוהים .. ואת כל בית אבי: האם יוסף קורא לבנו מנשה על שם ששכח את משפחתו? שד"ל: "אין הכוונה ששכח ממש, כי הנושא על שפתיו זיכרון דבר מה – הנה לא שכח אותו, אך הטעם (לנתינת השם מנשה) – נתנני אלוהים במצב שלא ארגיש עוד ברעה אשר מצאתני בבית אבי, כי במה נחשבת היא נגד המלחתי וגדולתי?". שד"ל נוטה להבין את התעלמותו של יוסף מבית אביו. לי נראה כי יוסף קורא כך לבנו לציין כי משפחתו שכחה אותו.

מב,א: למה תתראו: מה הכוונה 'תתראו'? שד"ל: "למה תביטו איש בפני אחיו כאנשים חסרי עצה ומשועממים בצרתם ואין בהם דעה להימלט ממנה". שד"ל מבין פשט, ולא מציין את הצגתם כאילו אצלם הכל בסדר, אלא דווקא כאנשים שלא יודעים כיצד להתנהל בעת משבר.

מג,יח: אנחנו מובאים להתגולל עלינו: מהו 'להתגולל'? שד"ל: "להתגלגל עלינו, לנפול עלינו כאילו הם דבר עגול המתגלגל והולך ומכה בכל גוף אשר יימצא בדרכו". אבן מתדרדרת במדרון מתגלגלת ומכה בלא שליטה עליה, כך המכה הזאת שאינה בשליטה.

שבת שלום, שבת של פתרונות לבעיותינו, זיכרון משפחתנו, הבנת מצבנו, וגלגול ברכות עלינו, אורן, בן וכו'.



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה