פנינה יומית.... א אדר
יום שני א' אדר - תרומה
גם נחושת היא חלק מהמשכן בתחילת פרשתנו נאמר "וזאת התרומה אשר תקחו מאתם זהב וכסף ונחשת" (כה, ג). ולכאורה תמוה, הרי במקדש "אין עניות במקום עשירות" ועד ש"השקו את התמיד בכוס של זהב", וא"כ מדוע השתמשו בעשיית המשכן גם בנחושת? וי"ל שבזה מרומזת הוראה נפלאה בעבודת האדם לקונו: מבואר בספרים שזהב וכסף ונחושת מרמזים על שלשה סוגים בבני ישראל. זהב מרמז על מדת הגבורה, שבעבודת האדם הוא בחינת הבעלי תשובה. כסף מרמז על מדת החסד שהוא בחינת הצדיקים, ונחושת מרמז על "נחש הקדמוני" שבעבודת האדם מרמז על "פושעי ישראל". וזהו שנצטוו לבנות המשכן מכל שלושת הסוגים לרמז שכל סוגי בני ישראל יכולים להיות מכון ומשכן לשבתו ית'. ואין האדם יכול לומר, שאם פגם ועבר ח"ו על רצונו ית', אין הוא יכול להיות משכן לשמו ית', אלא גם האדם שבבחינת "נחושת" – "פושע ישראל" יכול להיות חלק מהמשכן. ועד שמכסף וזהב לבד (בלי נחושת) אי אפשר לבנות משכן לו ית'. (ע"פ לקוטי שיחות ח"ו עמ' 152 ואילך) |