chiddush logo

פנינה יומית.... ז איר

נכתב על ידי שניאור, 3/5/2017

 

יום שני ה' אייר - פרשת אחרי-קדושים

 

משל לחולה – חולת אהבה

על הפסוק בתחילת פרשתנו וידבר ה' אל משה אחרי מות שני בני אהרן", מפרש רש"י "משל לחולה שנכנס אצלו רופא אמר לו אל תאכל צונן ואל תשכב בטחב. בא אחר ואמר לו אל תאכל צונן ואל תשכב בטחב שלא תמות כדרך שמת פלוני, זה זרזו יותר מן הראשון. לכך נאמר אחרי מות שני בני אהרן".

במשל זה משול אהרן לחולה שהי' חומו רב, והשתוקק וכסף לאכול צונן ולשכב בטחב, ומזהירים את החולה שלא יעשה כן, שלא ימות כדרך אלו שמלאו תשוקתם ומתו.

ויש לבאר בפנימיות הענינים, שלא לחינם נקטו חז"ל משלם גבי חולה:

אהרן ובניו אוהבים היו את השי"ת אהבה רבה ויתירה עד שבאו למעמד ומצב של "חולת אהבה אני", שליבם נמשך אל הבורא באהבה עזה שאין לה רווייה עד שבאו לידי חולי. אך להרוות נפשם הצמאה ולרפאות חולי האהבה, הוא רק כאשר מגיעים לכלות הנפש, ובזה לא יכלו נדב ואביהוא לעצור בעצמם ונכנסו אל הקודש ומתו. וזהו מה שבא הכתוב להזהיר כאן, שלא ינהג אהרן כמותם, "שלא תמות כדרך שמת פלוני".

ויומתק הדבר על פי המבואר בטעמי המצוות להאריז"ל (פר' וירא), ש"חולה" הוא בגימטריא מ"ט, לפי שמשיג השגות עליונות רוחניות ב"מ"ט שערי בינה", אך עדיין חסר לו תכלית ההשגה וההתאחדות בכל חמישים שערי בינה. ומשום כך הוא בגימטריא חולה, לפי שמשתוקק ותאב להשיג ולהגיע גם לשער הנו"ן, וכל זמן שאינו משיגו הרי התשוקה הבלתי מושגת היא עניין של חולי.

(ע"פ ספר השיחות תשמ"ח ח"ב עמ' 428 ואילך; לקוטי שיחות ח"ז עמ' 120 ואילך)

לעילוי נשמת

הרה"ת אפרים ב"ר שמשון ע"ה

קארלעבאך

נלב"ע ביום ה' אייר ה'תשמ"ה

תנצב”ה

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע