chiddush logo

בנקודה...

נכתב על ידי שניאור, 12/7/2017

 

 

 

 

 

יובהר: המידע כולו או חלקו עשוי להוות "מידע פנים" כהגדרתו בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968 והשימוש בו מהווה עבירה על חוק זה אשר עלולות להיות לה השלכות פליליות. על כן אנו מבקשים לשמור מידע זה בסודיות.

From:הפותח בכל יום [mailto:[email protected]]
Sent: Wednesday, July 12, 2017 4:34 AM
To:
חדד אביהו א‏ <[email protected]>
Subject:
למה לאפות חלות לשבת כשיש במאפיה? | בעל האבני נזר, מזדעזע מחילול שבת | מתי מותר לכבס ביום שישי? | | 1169

 

יום רביעי י"ח בתמוז תשע"ז | דף היומי בבלי: בבא בתרא קע"א
דף היומי בהלכה: מסימן רמ"ב אמצע הסעיף "ולא אמרו" עד תחילת סימן רמ"ג.
מוסר: 'ואראה עוד' עד 'וראה עוד' | קנין חכמה הלימוד השבועי: ארחות צדיקים שער הנדיבות 'וכל המעלים עיניו' עד שער הזכירה 'השישית שיזכור אם יש בו'.

 

 

 

 

בעל האבני נזר, נזדעזע ביותר מהחילול שבת,
ולאחר שהוציא את ספרו אמר שאם היה רואה פעם
נוספת חילול שבת שכזה לא היה זוכה להוציא את ספרו

 

 

הרב אברהם פוקס

האדמו"ר מסוכוטשוב זצ"ל בעל האבני נזר, לפני שהוציא את ספרו, ראה פעם אחת מכונית נוסעת בשבת ר"ל, האדמו"ר נזדעזע ביותר מהחילול שבת, ולאחר שהוציא את ספרו אמר שאם היה רואה פעם נוספת חילול שבת שכזה לא היה זוכה להוציא את ספרו. וכן מסופר על בעל האור שמח רבי מאיר שמחה מדווינסק זצ"ל, שכאשר היה הולך מביתו לבית הכנסת היה צריך לעבור בדרך הילוכו בגן העירוני ולחצות אותו כדי להגיע לבית הכנסת, אחד משכניו של הרב סיפר, שבאחת השבתות כשעבר שם הרב בדרכו לבית הכנסת הבחין ביהודי צעיר היושב על הספסל ומעשן ר"ל, ר' מאיר שמחה הזדעזע ממה שעיניו ראו ומני אז היה מאריך את דרכו לבית הכנסת ומקיף את הגן כדי שלא יאלץ להיכנס לתוכו, שאלו השכן, רבינו, הרי מקרה זה אינו קבוע ואף הרב עבר שם פעמים רבות ולא ראה זאת אף פעם זולתי פעם זו, ולמה לו לטרוח כל כך וללכת דרך ארוכה משום חשש רחוק שהחילול שבת ההוא יחזור על עצמו? השיב לו הרב ואמר לו, אינני חושש שמא אראה זאת שוב, אך לא אוכל לעבור במקום שבו ראיתי חילול שבת קודש. וכבר אמר פעם הרב מבריסק זצ"ל ליהודי ששטח בפניו שאלה על מקום מגוריו שילדיו רואים איך השבת מתחללת שם בראש כל חוצות, האם זה עלול להזיק להם, ואמר לו, מדוע אינך דואג גם על עצמך, כלום אינך חושש שראיית החילול שבת תזיק גם לך?

 

 

כשהציעו למרן הגראי"ל שטיינמן להחליף את שם משפחתו ל'בוזגלו' 

סקירה עם עורך העלון והניוזלטר 'לקראת שבת' הרב משה הרמן, המעניק לנו טעימות קלות ממגוון החומרים המרתקים שנכתבו ורוכזו במיוחד עבורכם.

יעקב א. לוסטיגמן

במסגרת הניוזלטר החדש 'הפותח בכל יום', נביא לכם בעזרת ה' מדי שבוע בימי רביעי, סקירה קצרה שתעניק לכם הצצה לניוזלטר המיוחד 'לקראת שבת' המתפרסם בימי חמישי, ומוקדש לענייני הפרשה וענייני דיומא.

את הסקירה ערכנו יחד עם עורך הניולזטר הפופולרי הרב משה הרמן, שעמל לילות כימים על ההפקה המקצועית והמשובחת המביאה הרבה חיזוק ואמונה לבתי ישראל, ואשר הפכה לנכס צאן ברזל בשולחן השבת המשפחתי בבתים רבים ברחבי הארץ והעולם.

כמו בכל שבוע, גם השבוע כולל העלון המיוחד אייטמים מרתקים ומעוררי מחשבה והתחזקות. "בין היתר", מספר העורך, "הבאנו השבוע מעשה בו שאל מאן דהו את מרן הגראי"ל שטיינמן שליט"א, אם יסכים להחליף את שמו ל'בוזגלו' או 'ברקוביץ',  כדי למנוע מחלוקת. תיאור אחר שהבאנו מחייו של מרן הגרא"מ שך, שהיה חי בדחקות נוראית בבחרותו, והגדיר לאחר מכן את הימים הללו כשנים הטובות ביותר בחייו".

"אנחנו עדיין בתוך ימי השלושים לפטירתו של הרה"צ מנחם דווידוביץ זצ"ל", אומר הרב הרמן. "הוא היה ידוע ומפורסם כגדול הסופרים, מכנים אותו 'אבי הסופרים', אבל מכריו ומקורביו ידעו גם שהוא היה איש חסד אמיתי בכל רמ"ח אבריו ושס"ה גידיו. נספק הצצה חטופה לאורחות חייו של האיש היקר הזה. אחר מיטתו".

"בנוסף נקרא השבוע על הוועידה המפורסמת שהיתה בזמנו של מרנא החפץ חיים זיע"א, אשר הסביר בענוות חן ובצדקותו הרבה כי הטריח את עצמו להגיע אליה למרות גילו המופלג, מחמת הדאגה העמוקה שלו לעולם התורה: "מכניסים את אחותי לחדר הניתוחים ואני לא אבוא לדרוש בשלומה?!...".

"וגם: מה קרה כשהגר"ח קנייבסקי שליט"א הכניס את אחד מבניו בבריתו של אברהם אבינו ע"ה, וכשרצו לקבוע את השעה, נוצרה התנגשות בין סדר הלימוד של הסבא מצד האב מרן הסטייפלער הקדוש, עם סדרי הלימוד של הסבא השני, מרן פוסק הדור הגר"יש אלישיב זצוק"ל".

 

 משולחן העורך 




המלצה שלנו: כדאי ללמוד בעיון רב
את ההקדמה המיוחדת לחלק ג' של המשנה ברורה

אתמול התחיל עשרות אלפי יהודים בכל רחבי העולם היהודי בלימוד הלכות שבת.
הלב מתרונן מהיוזמה של כל אחד ואחד ללמוד ולדעת ולהיות מהשוני הלכות בכל יום. 

הרב יעקב לוסטיגמן

המלצה שלנו: כדאי ללמוד בעיון רב את ההקדמה המיוחדת לחלק ג' של המשנה ברורה. בהקדמה זו, כותב מרנא החפץ חיים, ש"זכות שמירת שבת כהלכה מועיל למחול לו על כל עוונותיו" את דבריו הוא מבסס על מאמר חז"ל שכל המשמר שבת אחת כהלכתו, אפילו עובד עבודה זרה כדור אנוש, מוחלים לו על כל עוונותיו.

הקדמה זו, כדאי שיעיין בה כל החפץ לזרז את נפשו ללימוד הלכות שבת, ומי שאינו מרגיש צורך לעסוק בהלכות אלו, על אחת כמה וכמה נכון הוא הדבר שילמד את ההקדמה האמורה בעיון נמרץ, ומובטח לו שיעשו דברים רושם בנפשו. באותה הקדמה מצטט מרנא החפץ חיים את הדברים הידועים של ה'יערות דבש', שמי שאינו בקי בהלכות שבת על בוריין אינו יכול למנוע עצמו מחילול שבת רח"ל.

ולב יודע מרת נפשו, שרבים מספור ניסו לעסוק בהלכות שבת וללמוד את חלק ג' של המשנה ברורה מתחילתו ועד סופו – ולא עלתה בידם. כי לימוד ההלכה מצריך עקביות לאורך ימים, שבועות וחודשים, ורבים אינם מצליחים לעשות זאת.

אבל בלימוד במסגרת 'דף היומי בהלכה', כבר הוכיחו רבבות מישראל שאפשר גם אפשר להתמיד ולסיים חלקים שלמים מהמשנה ברורה, ואף את כל ששת הכרכים, רבים הצליחו לסיים בסייעתא דשמיא

 

 ענייני דיומא 

 

אילו ניגונים אסור לשמוע בימי המצרים?

 

אין לקיים ריקודים ומחולות בימי 'בין המצרים', וכתבו הפוסקים שהוא הדין לשמיעת כלי זמר, ואף מתוך הקלטה, כגון ב'טייפ', נגן וכדומה, ונחלקו בנוגע לשמיעת שירה ווקאלית (ללא כלי נגינה) מתוך הקלטה - אם דינה כשמיעת כלי זמר, וכן אם מותר לשיר בימים אלה. ויש שהקלו בניגונים שאינם מביאים לידי שמחה, או לידי ריקוד, ויש שהחמירו בכך, ויש שכתבו שאף שמעיקר הדין מותר לשומעם, לכתחילה אין להקל בכך.

מתוך משנה ברורה סימן תקנא ס"ק טז; ביאורים ומוספים דרשו, 29

 

 הדף היומי בהלכה 

 

מתי מותר לכבס ביום שישי?
והאם ניתן להקל כשמייבשים במכונת ייבוש?

 

עזרא הסופר תיקן שיכבסו את הבגדים לשבת, כדי שילבשו בשבת בגדים נקיים. ויש שכתב שהדברים אמורים רק בבגדים הסמוכים לגוף, וכן חולצה וכיוצא בה; אך לא בבגדים עליונים, כגון חליפה, ובאלו יש להקפיד רק שיהיו נקיים, ואין צורך לכבסם. ויש אומרים שבכל הבגדים – אם הם נקיים, אין צורך שיהיו דווקא מכובסים. והתקנה היתה לכבס ביום חמישי, כדי שבערב שבת יהיו פנויים להכין את צורכי השבת. ובזמננו, שמכבסים במכונת כביסה – יש אומרים שניתן לכבס ביום שישי, ויש שהקלו בכך רק אם מייבש את הכבסים במכונת ייבוש; ויש אומרים שאין לכבס ביום שישי. ובבגדי ילדים, או במקרה שאין בגד מכובס לשבת – לכל הדעות יש להקל. [שו"ע רמב, א, ומשנ"ב ה; ביאורים ומוספים דרשו, 25, 26 ו־28]

 

 הדף היומי בהלכה 

 

האם יש ענין לאפות חלות לשבת
גם כשניתן לקנות במאפיה?

 

מנהג ישראל עוד מימי חכמינו ז"ל, שהנשים אופות חלות לשבת; ויש למנהג זה רמז בתורה. ושני טעמים לדבר: האחד – מפני כבוד השבת, שאופים פת במיוחד לשבת. והשני – כדי שתפרֵשנה 'חלה'; ושורש טעם זה בכך שאדם הראשון נחשב כ'חלה' שהשי"ת הפריש מן האדמה לאחר שעֵרב מים בעפרהּ, ובערב שבת, יום בריאתם, גרמה חוה לאבדן חלה זו על ידי שהחטיאה את אדם הראשון, ונגזר עליו המוות; ולפיכך הנהיגו שהאשה תפריש חלה בערב שבת, לתיקון ענין זה. ויש שכתבו שהטעם הראשון – כבוד השבת – הוא העיקרי, ולפיכך, בזמננו שמוכרים בחנויות חלות המיוחדות לשבת, אין צורך שהאשה תאפה בעצמה, כיון שאין כל חסרון בכבוד השבת בחלות הקנויות. [שו"ע רמב, א, ומשנ"ב ו; ביאורים ומוספים דרשו, 34]

 

 הדף היומי בהלכה 

 

מה נכלל ב'הוצאות שבת ויום טוב'
שאם תוציא הרבה תקבל הכנסה גדולה?

 

חכמינו ז"ל אמרו שההכנסות שיש לאדם לצורך הוצאותיו עבור פרנסת ימי החול – קצובות מראש השנה למשך כל השנה. ולכן צריך להזהר שלא להוציא יתר על המידה ביום אחד, כיון שמפחית בכך את ההוצאות שיוכל להוציא בימים האחרים. אבל הוצאות שבת, יום טוב, ולימוד התורה של הבנים – אין להם קצבה, ואם מוציא מעט – יתנו לו מן השמים הכנסה נמוכה עבורם, ואם מוציא הרבה – יתנו לו הכנסה גבוהה עבורם. וכתבו פוסקי זמננו, שתשלום עבור חשמל כשר לשבת וליום טוב, הוא בכלל הוצאות שבת ויום טוב שאין להן קצבה. ועוד כתבו, שהוצאות שהן בגדר 'מותרות', ואינן צורכי שבת מובהקים – אינן בכלל ההוצאות שאין להן קצבה. [משנ"ב רמב, ד; ביאורים ומוספים דרשו, 21]

אל תסמכו עלינו הלכה למעשה!

לתשומת לב הלומדים! תקציר ההלכות וזמני היום בדף זה, מיועד לסייע למתעניינים,
אך לקביעת הלכה למעשה, אין להסתמך על התקציר וזמני היום ויש לעיין בלוחות השנה המקובלים,
וב'משנה ברורה' וב'ביאורים ומוספים' המצורף כאן.​

 

 

האם עונג שבת הוא מדאורייתא?

שיעורו המרתק של
הרב אריה זילברשטיין שליט"א
לחץ כאן או התקשר:
077-2613337  -  שלוחה 1

 

 

 המוסר היומי 

 

תמונות והסרטה מלאה
החפץ חיים מתאר את הדיון בבית דין של מעלה
ומה כדאי ללמוד ולהתבונן מהמצלמה

 

החפץ חיים מאריך בתועלת המוסרית שיש בהתבוננות במצלמה, להבין את הצורה בה מתנהל הדיון בבית דין של מעלה, כאשר יַראו לאדם תמונות ברורות ומקיפות מכל המעשים שעשה בימי חייו. ומוסיף החפץ חיים, על פי המציאות בזמנו, שכאשר מצלמים תמונה של אדם, בדרך כלל מצלמים רק את דמותו, ללא הסביבה, כדי לחסוך הוצאות המרובות הכרוכות (באותם ימים) בצילום ובהדפסתו. אבל בבית דין של מעלה, תֵּראה כל תמונה במלואה, דהיינו שיראו את האדם עם כל סביבתו – וכתמונות שבזמננו – וכל פריט בסביבתו כביכול יצעק ויעיד על המעשה שעשה, ולא יוכל להכחישו. וכל מעשה שעשה אדם בהסתר מאין רואים, יֵראה למעלה במוחש, כאדם התופס הגנב בשעת מעשה, ורואה את הגנב, את החפצים הנגנבים, וכל פרטי המעשה; וכעין ההסרטה שבזמננו. [שֵׁם עולם, חלק א פרק כד]

 

 פניני הפרשה 

 

הגאון רבי אליהו מן בשיחה עם
מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א על בנות צלפחד

 

כן, בנות צלפחד דוברות (כ"ז, ז')

בספר 'עמוד אש' מובא כי בביתו של מהרי"ל דיסקין נשמע קול המולת נשים, וכאשר שאל המהרי"ל לאחד העומדים שם לפשר הקול, הושב: 'כן בנות צלפחד דוברות'- כאומר: הנשים דברניות הן מאז ומעולם...

החזיר המהרי"ל וגער בו: היתכן להשתמש בלשון התורה הק' למליצות ופתגמים.

אמרתי זה להרב שליט"א, ואמר: ברוך שכיוונתי, בפ"ת היה אחד שהתבטא כך, ואמרתי לו שלדעתי אסור לומר כך, זה זלזול בבנות צלפחד, שהרי אין כוונת התורה שהן היו סתם דברניות.

(מתוך 'דרך שיחה')

 

 

תדע לך שטעיתי בפסק שפסקתי לך ואני מקבל
על עצמי בתור תשובת המשקל, כל שנה בדרשת שבת הגדול להזכיר דין מדיני ריבית

 

 

הסיפור, שבגללו במשך 50 שנה בכל דרשת שבת הגדול עד הדרשה האחרונה בחייו
הזכיר בעל ה'שבט הלוי' איזה עניין מענייני ריבית

"וְנָתַתָּה מֵהוֹדְךָ עָלָיו לְמַעַן יִשְׁמְעוּ" (במדבר כ"ז כ')

ועוד יותר עת מבחן היא, היה אומר רבינו, שיוכל המורה הוראה לומר "דברים שאמרתי טעות הם בידי", העניין של 'הודה ולא בוש', מורה הוראה צריך לדעת שעיקר תפקידו הוא לעמוד ולשרת לפני ה', ואין אדם עומד על דברי תורה אלא א"כ נכשל בהם (גיטין מ"ג, א') זהו הכח האמיתי של מורה הוראה אשר יונק את כוחות נפשו ממקורות קדושים, וזהו שעת מבחן להודות באמת ולא לתרץ את עצמו בתירוץ כלשהוא.

ומעשה היה לפני כחמישים שנה ביהודי שלא היה לו פרנסה, הוא תינה את צערו לפני אחד מידידיו שהיה סוחר בבורסה, הידיד שמע מקשיי פרנסתו והציע לו שיתן לו אלף דולר שבזמנו היה הרבה כסף, והוא ישקיע את זה בשבילו בבורסה, ויתן לו חלק מהרווחים.

היהודי שהיה חסיד גור אמר לו אני אשאל את הרבי, הבית ישראל זי"ע. כששאל את הבית ישראל, שאל אותו הרבי, האם אתה מוכן גם להפסיד או רק להרוויח? ענה היהודי מאיפה יש לי להפסיד?! אמר לו הרבי, אם אתה עושה עמו הסכם רק לרווחים ולא להפסדים צריך לשאול רב אם מותר לך לעשות כזה דבר.

היהודי היה גר בבני ברק לא רחוק ממעונו של רבינו, והחליט לעלות לשאול את רבינו, היה זה תקופת ערב פסח, הוא נעמד בתור בין עשרות שואלים אחרים, כשהגיע תורו שאל את רבינו, רבינו השיבו שמותר, היהודי נסע חזרה ל"בית ישראל", וסיפר לו, שרבינו אמר לו שמותר, ה"בית ישראל" אמר זה לא יתכן, גש לרב אחר ותשאל.

להמשך קריאה לחצו כאן או צפו בקובץ המצורף

מה קרה כשרב יצחק איבד את השטר

מה הדין שטר שנכתב ביום כיפור? ומה עושים כשאבד שטר הלוואה?
ומי ביקש לשים בעיניו אבק של מתים?

על נושאים מעניינים אלו, נלמד היום בדף היומי בבלי בבא בתרא קעא

 

 

 

הדף היומי בבלי
מסכת בבא בתרא דף קע"א

שיעור הדף היומי בגמרא בהיר וקצר
מפי הרב אליהו אורנשטיין שליט''א
לחץ כאן או התקשר
077-2613337  -  שלוחה 2

 

 

 

 

 

  • כל אדם מישראל, הן איש והן אשה, חייב לאכול שלוש סעודות פת בשבת. ובנוסף, יש מצות אכילה ושתיה כחלק ממצות 'עונג שבת'.
    מצות עונג שבת, פירושהּ – להרבות כפי יכלתו במאכלים ובמשקאות הנחשבים לתענוג באותו מקום. ועל פי הקבלה, ראוי לאכול לפחות שני תבשילים, אחד בסעודה הראשונה ואחד בשניה.
    מצות עשה מהתורה לשלם שכר שכיר ביום שסיים את עבודתו, שנאמר "ביומו תתן שכרו". ואם לא שילםביטל מצות עשה, ועבר גם באיסור לא תעשה.

 

 

 

 

 

 מה למדנו לפני כ-100 ימים 

 

אכלת ענבים ותפוחים
כמה ברכות תברך בסך הכל?

 

מי שאכל פרי משבעת המינים ופרי עץ אחר, כגון שאכל תמרים ותפוחים, מברך 'העץ' ו'על העץ' על שניהם, ואינו צריך לברך 'בורא נפשות'. וכן אם אכל פרי שאינו משבעת המינים לבדו, וטעה ובֵרך 'על העץ', יצא ידי חובה. 

והשותה יין ואוכל ענבים, צריך לברך עליהם 'העץ' ו'הגפן' בנפרד, וברכה אחרונה - 'על הגפן ועל פרי הגפן ועל העץ ועל פרי העץ'. ומי שבֵּרך 'הגפן' על יין והתכוון לפטור גם את הענבים - כיון שהברכה חלה על היין, יתכן שחייב לברך 'העץ' על הענבים, אך מספק אין לברך. 

ואם בֵּרך על ענבים לבדם 'הגפן' או 'על הגפן', יצא ידי חובה. ואם בֵּרך על יין לבדו 'העץ' או 'על העץ', נחלקו הפוסקים אם יצא ידי חובה; ומספק אין לברך שנית. 

[שו"ע רח, יג, יד ו־טו, ומשנ"ב סט ו־ע; ביאורים ומוספים דרשו, 58 ו־66]

 

 הלוח היומי 

 

ביום זה שרף משה רבינו את עגל הזהב
שנעשה כשחטאו עם ישראל.

 

ביום זה שרף משה רבינו את עגל הזהב שנעשה כשחטאו עם ישראל.

ביום זה, בשנת רח"צ, נקבע 'פורים קנדיאה', בו נהגו בעיר ביטול מלאכה לנשים ועוד.

ומעשה שהיה כך היה שבאותם שנים ניהל הסולטאן סולימאן מלחמה נגד ממלכת יון, וביקש לכבוש את ונציה, והיו הנוכרים מרננים על יהודי העיר קנדיאה (כיום היא מכונה הרקליון) שבאי כרתים, שהם אירחו בקהילתם מרגלים יהודיים מבני תוגרמה (טורקיה), וביקשו לעשות בהם שפטים בגלל הבגידה שבגדו כביכול בממלכת יון. הג"ר רבי אליהו קפסאלי זצ"ל נחלץ חושים למנוע את הטבח המתקרב, והפעיל את השפעתו כדי להביא לעיר איש רם דרג בממשל היווני – 'פריווידור', והלה הרגיע את ההמון ושלל את טענותיהם כלפי יהודי העיר.

יארצייט

בשנת תקפ"ח ר' יהודה לייב ב"ר משה הלוי אדל זצ"ל ב' איי הים ואפיקי יהודה.

בשנת תרט"ז ר' משה דוד ב"ר אשר אנשיל אשכנזי זצ"לב' תולדות אדם ובאר שבע.

בשנת תרל"ד ר' יעקב אריה ב"ר שלמה גוטרמן זצ"ל האדמו"ר מראדזימין וב' ביכורי ודברי אבי"ב.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע