chiddush logo

פירוש וחי בהם -לך לך

נכתב על ידי אורן מס, 27/10/2017

פירוש וחי בהם -לך לך

 

יב,ה: וַיֵּצְאוּ, לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן, וַיָּבֹאוּ, אַרְצָה כְּנָעַן: יש לבצע עד תום את המצוות שמתחילים בביצוען. אברם צֻוָּה ללכת, ואכן הלך, שלא כמו אביו שהתחיל ללכת לכנען ונשאר בחרן (יא,לא).

 

יב,ז:  וַיֵּרָא יְהוָה, אֶל-אַבְרָם ... וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ: יש להודות לה' (בניית המזבח) על טובה שקבלת מה' ישירות (וירא ה', הנראה אליו).

 

יב,יג: אִמְרִי-נָא, אֲחֹתִי אָתְּ ... וְחָיְתָה נַפְשִׁי בִּגְלָלֵךְ: מותר לשקר ולאחז עיני אחרים כדי לשרוד בחיים.

 

יג,ח: אַל-נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ: יש להימנע ככל האפשר ממריבה, גם תוך כדי ויתור. אברם היה מוכן לוותר על מקום מגוריו כדי לא לריב עם לוט.

 

יג,יז: קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ, לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ, כִּי לְךָ, אֶתְּנֶנָּה: התהלכות בארץ הלוך ושוב, לאורך ולרוחב, כ"בעל בית", מקנה למתהלך בעלות עליה.

 

יד,יד: וַיִּשְׁמַע אַבְרָם, כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו, וַיָּרֶק ... וַיִּרְדֹּף: כאשר בן משפחה בצרה, יש לפעול מיד לעזרתו בכל דרך העומדת לרשותך.

 

יד,כב: הֲרִמֹתִי יָדִי אֶל-יְהוָה אֵל עֶלְיוֹן: שבועה צריכה להיות על הדבר הכי חשוב לך, על ה'.

 

טו,ו: וְהֶאֱמִן בַּיהוָה, וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ, צְדָקָה: יש להאמין בה'. ה' רואה זאת כצדקה עבורו.

 

טז,ב: וַיִּשְׁמַע אַבְרָם, לְקוֹל שָׂרָי: יש לשמוע בקול האישה, בדברים שאינם אסורים. ראה הערתי לבראשית ג,יז. וכן להלן: כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה, שְׁמַע בְּקֹלָהּ (כא,יב).

 

יז,כג: וַיָּמָל אֶת-בְּשַׂר עָרְלָתָם, בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה: יש לבצע את מצוות ה' מיד וללא שהייה, ובטרם יחלוף אותו יום (בעצם היום הזה).

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע