chiddush logo

פרשת השבוע - חיי שרה

נכתב על ידי אלון, 6/11/2017

 "וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים שְׁנֵי חַיֵּי שָׂרָה" (בראשית כג, א)

 

התורה המפרטת את שנותיה של שרה אמנו, חוזרת פעמים רבות על המילה חיים, ואילו את עצם תולדותיה – את סיפור חיי שרה – אין התורה מספרת.

חז"ל מסרו לנו (בראשית יב, ה): "וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן" – אברהם מגייר את האנשים, ושרה מגיירת את הנשים". הרי לפנינו רמז לפעולת קירוב לבבות רבת היקף במשך דרך חייה של שרה. אך למה לא באים לידי ביטוי פעולות נוספות בתורה, שוודאי היו מנת חלקה של שרה?

אולם יחד עם אברהם אבינו הננו משיבים (בראשית יח, ט): "וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו אַיֵּה שָׂרָה אִשְׁתֶּךָ וַיֹּאמֶר הִנֵּה בָאֹהֶל".

מלמדת אותנו שרה אמנו שזהו המופלא בחיי האשה/האם - הם מלאים תוכן רב, יצירת חיים, אך לידי ביטוי וגילוי כלפי חוץ אינם באים.

אמרו חז"ל על שרה אמנו (בראשית רבה נח, א): "יוֹדֵעַ ה' יְמֵי תְמִימִם וְנַחֲלָתָם לְעוֹלָם תִּהְיֶה" (תהלים לז, יח) – זו שרה".

רק ה' הוא היודע את תומת הימים הצנועים הנרקמים בסתר האוהל.

מידת הצניעות, הינה מידת הפנימיות. ככל שעולמו הפנימי של אדם עשיר יותר, רחב יותר כך הצורך שלו לקבל כל העת אישורים מן החוץ לערכו, קטן יותר. הוא מצניע, הוא שותק ובכל זאת הוא חי במלוא העוצמות, מלא בתוכן פנימי. ולהיפך, ככל שאדם מרגיש בקרבו ריקנות וחיסרון, הוא יבקש למלא את החלל בהתייחסות הבאה אליו מן החוץ ובבקשת תשומת לב אינטנסיבית מן הסביבה.

כתב ספר "מעלת המידות": "גדולה היא מעלת הצניעות, שהרי אבות העולם החזיקו בה, שהיו צנועים במעשיהם ולא היו מפרסמים אותם.... ומעלת הצניעות הוא אחד משלושת הדברים שהקדוש ברוך הוא מבקש מישראל, כנאמר (מיכה ו, ח): 'הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה טּוֹב וּמָה ה' דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹקיךָ'... ותפארתה של תורה להיות בצניעות... ואם הצניעות מידה טובה לאנשים, קל וחומר לנשים שצריכות להתנהג במידת הצניעות ביותר, כנאמר (תהלים מה, יד): 'כָּל כְּבוּדָּה בַת מֶלֶךְ פְּנִימָה',ואמרו חז"ל: "אין לך חיבה לפני המקום מן הצניעות".

אמר הגאון מוילנא זיע"א: כמו שעיקר המעלה של הגברים היא בלימוד התורה, כך עיקר מעלת הנשים היא בצניעות – בזה נמדדת צדקותן. וכל מה שהאיש משיג בלימוד התורה, היא משיגה בצניעותה.

 

הרב משה צבי נר'יה זצ"ל – מתוך הספר: "נר למאור על פרשיות התורה".  הרב ליאור אנגלמן - מתוך העלון: "באהבה ובאמונה".

"ותן חלקנו".

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע