chiddush logo

לקט מביאור הנצי"ב לתורה - פרשת וארא

נכתב על ידי אורן מס, 11/1/2018

 לקט מביאור הנצי"ב לתורה – פרשת וארא


ו,כט: אני ה', דבר אל פרעה מלך מצרים כל אשר אני דובר אליך: מדוע 'אני דובר' ולא 'אשר אדבר'? הנצי"ב: "אמר ה' למשה שעל כל פנים הדיבור אשר 'אני' בכל כבודי שהוא המאמר עצמו, תדבר בעצמך לפרעה". השכינה דברה מתוך גרונו של משה, ולכן לא שייכת טענת משה שהוא ערל שפתיים, שהרי ה' בכבודו מדבר מתוך גרונו של משה.

ח,יז: כי אם אינך מְשַלֵחַ את עמי – הנני משליח בך ... את הערוב: מהו 'משליח'? הנצי"ב: "בבית פרעה ... היו כמה חיות בני תרבות, ועתה 'משליח' (הופך אותם לפראים) ה' אותם בהם כי נעשו פראים והזיקו". העונש בא לפרעה מתוך מעשיו, שמכיוון שלא שלח את העם, חיות המחמד שלו הפכו לו לחיות פרא בתוך ביתו. מעניין.

ט,יב: ויחזק ה' את לב פרעה: מה השתנה במכת השחין שה' הוצרך לחזק את לב פרעה, ולא כמו במכות קודמות 'ויחזק לב פרעה'? הנצי"ב: "במכה זו (שחין) לא הייתה שום תואנה (תירוץ לא לשלח את העם) והחרטומים גם כן לא דברו מאומה (שהרי לא יכלו לעמוד) ... היינו דיבור ממש והוא 'ואני אקשה את לב פרעה'". אם הבנתי נכון, לה' הייתה כאן הזדמנות לקיים את הבטחתו למשה 'ואני אקשה', כי עד כה גם החרטומים יכלו לעשות.

ט,יז: עודך מסתולל בעמי: מהו 'מסתולל'? הנצי"ב: "מלשון 'מסילה' ... ראה (פרעה) להקל עוד ועשה מסילות חדשות איך לצאת ידי חובתו ורק שלא לשלחם לגמרי, וזהו שאמר משה ... אתה מחפש מסילות איך לעשות עמהם רק לבלתי שלחם". משה לא אפשר לפרעה 'הנחות' בשילוח העם, ופרעה חיפש דרכים ומסילות איך לא לשלחם. מעניין.

שבת שלום, של דיבור ה', בחיפוש מסילות לעבדו, אורן, בן וכו'.
-------------------------------------------------------

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע