chiddush logo
נכתב על ידי ישראל, 16/6/2011

 רוח סערה

מצינו בהיסטוריה הרבה פעמים שרוח תוקפת עם או ציבור.
תוקף אותם כולם התלהבות למטרה מסוימת, התלהבות ציבורית, התלהבות פתאומית של אלפי אנשים למשהו, לאיזה אידיאל.

 

השאלה כל פעם מהיכן נובעת אותה רוח, האם היא חיובית או שלילית. ביהדות ההגדרה היא, האם אותה רוח באה מכח הקדושה, באה מרוח טהרה שה' משפיע ממרומים, או שאותה רוח באה מכח הטומאה, מכח שה' נתן ליצר הרע, להכניס רוח והתלהבות לציבור למטרות מסוימות, שהם נגד התורה.

אני רוצה להתייחס לרוח ישוב ארץ ישראל, שתקף אלפי אנשים באירופה, במאות השנים האחרונות.

 

ידוע שהתחילו העליות לארץ ישראל בשנים שאחרי ה'ת"ק, רוח והתלהבות תקפה את הציבור לעלות לארץ ישראל, לקיים מצות ישוב ארץ ישראל, ולשבת על התורה והעבודה בארץ ישראל.


היו עליות של החסידים, של הפרושים, ולכולם מחנה משותף, לעלות ולהתעלות בארץ ישראל, לקיים מצות ישוב ארץ ישראל, והמצות התלויים בה, ולזכות לקדושתה. (אז עוד לא חשבו על קניית קרקעות ועבודה בהם, כך נראה לפי הסיפורים על עליות אלו)

 

לפני יותר ממאה שנה, קמה תנועת הציונות החילונית, נכתב הרבה איך היא קמה, ומה גרם לה לקום.
נוצר התלהבות של אלפי אנשים לבא לארץ ישראל, לא רק כדי לקיים בה מצות וכו', אלא להקים בה מדינה ליהודים.


לציונית החילונית, לא היה שום עניין בתורה ומצות, היה להם עניין, ביציאה מהגלות גם של הגויים, וגם של הדת, (יתכן שהיה ציונים מתונים, או חלק דתיים, אבל הציונים האלה, הובילו בסופו של דבר). תקף אלפי, ומאות אלפי אנשים, ברוח והתלהבות לבא ולבנות את ארץ ישראל, ולדבר עברית, כל מי שנדף ממנו ריח תורה, ולא הסכים לשיטתם, הורחק מהם.
אלפים עזבו את הדת בגלל התקרבותם לציונות.
וגם אחרי הקמת המדינה הם העבירו, ומעבירים על דתם מאות אלפי אנשים ע"י חינוכם הקולוקל.

 

השאלה היא מניין באה הרוח הזו, האם זו רוח טהרה שהופעה ממרומים על אלפי יהודים, כדי שיבנו את ארץ ישראל, או שהיא רוח טומאה, שהושפעה בהם, שהרי הם נלחמו בתורה ומצוות.
וכיון ששקר שאין בו אמת אינו מתקיים, השקר התלבש במצות ישוב ארץ ישראל וכו'.

 

בפרשת שלח מסופר שאחרי שמשה הודיע לעם ישראל על עונשם להשאר במדבר, תקף אותם רוח והתלהבות להכנס לארץ, הם אמרו "הננו ועלינו אל המקום", וכו', הם החליטו לעלות ולכבוש את ארץ ישראל, ומשה אמר להם, אל תעלו לא תצליחו וכו', וכך היה.

האם אותו חשק, או אותה רוח באה מקדושה, ברור שלא כיון שזהו לא היה רצון ה', היה להם עונש להשאר במדבר ארבעים שנה.

 

מה אתם אומרים?


 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (11)
דביר (9/9/2011)
שלום לרבי אברהם הלוי, תרשה לי לפתוח נקודות נוספות שלדעתי צריכות הבהרה וחידוד:
חלק מראשי הציונות לא פעלו לשם שמים, וחלק גם רצו להכעיס ואולי חלק היו צדיקים, והשאלה נשארת: הרוח מניין היא נושבת? מי מניע את הרוח? בין אם היא שלילית ובין היא חיובית? רק הוא הבורא יתברך, רק הוא החליט שיהיו כופרים שיחזירו את עמו לארץ הקדושה.
וכאן מקומה של השאלה השנייה, למה הקב"ה בוחר בשליחים כאלה ובדרכים לא מובנות להנהיג את עולמו? למה הוא לא שלח רב גדול וצדיק שיעלה את כולנו לארץ? למה הוא בחר בהרצל (בזה שאין לו היום כל זכר יהודי)?
בסקירה זריזה נמצא שכך זה מחטא האדם הראשון ולא רק בגלות, נראה כאילו יש עניין שדברים יזוזו בצורה משונה (חלק יבחרו במילה: מופלאה):
הקב"ה בורא עולם, אח רוצח את אחיו, האנושות כולה חוטאת צריך להחריב את העולם, בתיבה אחת ניצל גרעין קטן דוגמא לעולם הגדול, מגדל בבל, עקרות של שרה וכניסת הגר למשפחת אברהם, עקדה, הבן הבכור של יצחק לא משהו, רבקה ויעקב היו צריכים &qu
(להמשך התגובה לחץ כאן )

אברהם לוי (7/9/2011)
שלום לך דברי היקר

שמחתי לקרוא את תגובתך.
אלא שסיימת אותה במילים הבאות:

שאלתו של ידידנו ישראל תמשיך להדהד: מנין אותה הרוח? ועוד יותר למה הקב"ה בוחר בשליחים כאלה ובדרכים לא מובנות להנהיג את עולמו?

על שאלה ראשונה שהזכרת "מנין אותה הרוח" (הציונית), התשובה כתובה בהרחבה בתגובתי הראשונה כאן, הנימוקים נמצאים שם בשפע - וניתן לקרוא אותם, ומה שחשוב זה הסיכום שלהם, וכדלהלן:
החזון והמרץ של מייסדי המדינה וודאי שלא נבע מצד הקדושה, ואיני מתבייש לומר שהוא נבע מעומק ותחתית הצד השני. (שוב אזכיר שהנימוקים נמצאים בתגובה שם, מומלץ לקרוא).
ועל שאלתך השנייה ששאלת "למה הקב"ה בוחר בשליחים כאלה ובדרכים לא מובנות להנהיג את עולמו"?
התשובה היא שאנו נמצאים בגלות - בה יש "הסתר בתוך הסתר", וכמו שנאמר (בדברים ל"א י"ח)
וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא.
פשוט התורה הבטיחה שאם נעשה ע
(להמשך התגובה לחץ כאן )

דביר (4/9/2011)
אין לי אלא להצטרף לדבריך, נעשו הרבה עוולות ואין לנו חלילה לתמוך בהם וצריך להוקיע ולפרסם את הסכנות והרעות.
וגם אני הקטן אומר "קדוש קדוש קדוש" על דבריך וראוי לחזור על עיקרם: "גם אני שמח שיש לנו מדינה ואיננו נמצאים בגולה, ושהכותל בידנו ויש לנו אפשרות לנשק אותו ולהתרפק שם. אין ספק שזו סיבה להודות לה' על חמלתו עלינו, וביום ה' באייר - יום בו החל המהפך הזה, צריך להודות לבורא על כך.
אך באותה נשימה אנו מכריזים: אנו סולדים מציטוטי הציונות הנ"ל, מהשקפת עולמם, מהצער שציערו אלוקים ואדם, מכך שהרצל לא מל את בנו - והוא לא התבייש בזה, מכך שמהרצל לא נשאר לנו זכר יהודי - רק כיכרות ועציצים (בנו הרי השתמד)".

ושאלתו של ידידנו ישראל תמשיך להדהד: מנין אותה הרוח? ועוד יותר למה הקב"ה בוחר בשליחים כאלה ובדרכים לא מובנות להנהיג את עולמו?
אברהם לוי (4/9/2011)
שלום לך דברי היקר

אין לי ספק שלא קראת את תגובתי שכאן (מתאריך 27/7/2011). ואם קראת את התגובה, אין לי ספק שלא עיינת במאמרים שציינתי שם (מאמרים שכתבתי בנושא הציונות, ופרסמתי כאן באתר).

אני בטוח שאם היית קורא, היית מבין בדיוק מהו פרצופה האמיתי של הציונות, של מייסדה, מה היה השקפת עולמה והכרזותיה.
ברשותך, אעשה לך את החיים יותר קלים, ואצטט כעת חלק ממה שכתבתי באותם מאמרים - והשופט ישפוט את עוצמת התוכן "המדויק" והמלווה במקורות.

ובכן:
למרבה הצער והבושה... מדינת ישראל קמה תוך כדי עקירת הדת ושנאת התורה ולומדיה - ורצון עז לעקור כל דבר שנודף ממנו ריח של יהדות, וברשותכם ניכנס מעט לפרטים וראיות - ונצטט מהגיגי לשונם של מייסדי הציונות וחבריהם:

חיים הזז (מגדולי הסופרים והוגי הדעות של התנועה הציונית): אין "היהדות והציונות" דבר אחד הם, אלא שני דברים שונים זה מזה... הסותרים זה את זה. כשאדם אינו יכול להיות יהודי - הוא נעשה
(להמשך התגובה לחץ כאן )

אברהם (16/8/2011)
שלום לכולם
לדעתי בויכוח על א"י ציונים וחרדים השאלה הגדולה היא על מי ומה מסתכלים
האם נצמדים רק לחכמי הדור האחרון או על כל חכמי הדורות על מה היה גם לפני 1000 ויותר
מה הייתה השאיפה של כל חכמי הדורות.
זכינו או לא ? יש לנו מדינה
יהודית או לא בפועל אנחנו גרים בה זו עובדה אי אפשר להתכחש אליה
רוב הזמן ע"י היה בגלות רוב רובם של כל חכמי הדורות כמעט ולא היו במציאות של עם ישראל בא"י באופן טיבעי המצב לא פשוט לא רגיל וממילא יש שאלות התנגדויות וכד'.
ונסיים שהקב"ה יערה ממרומו רוח חכמה לכל חכמי דורנו שידעו להנהיג את דורו בצורה טובה וחכמה וביחד נזכה להקדים את גאולתנו.
ישראל (28/7/2011)
תודה על ההערה
אני מעיין באתר המענין ששלחת
דביר (28/7/2011)
רבנים גדולים תמכו בציוניות למרות כל הבעיות המפורסמות. (אולי גם בציונות הייתה סיבה שהמעשה יראה "כאילו" פסול. כדי להטעות את כוחות הטומאה שלא יפריעו להתחלת הגאולה).
היו כמה אנשים שחשבו לרעה, אך רובם באו דווקא לארץ ישראל (ולא למשל לאוגנדה) כי הם ידעו שהתורה היא המנדט להתיישבות בארץ ולכן החלוצים הקריבו את חייהם למען המטרה של התחדשות העם בארץ.
דוגמא קטנה לרבני תומכי ציונות:
http://www.toratemet.net/site/detail/detail/detailDetail.asp?detail_id=190001
ישראל (27/7/2011)
שלום אברהם לוי
נראה שאתה צודק.
בהתבננות שטחית נראה שדביר צודק, אבל כשקוראים את מאמריך, ומעמיקים בהם נראה שאתה צודק.
אברהם לוי (27/7/2011)
שלום וברכה לדביר וישראל היקרים.

דעתכם נפלאה, אך אומר את הצד השני של המטבע, צד שאין לי ספק שהוא תורני מובהק.

ראשית אומר שאיני מסכים עם הדמיון של מעשה תמר ויהודה לכאן, שהרי מעשה תמר ויהודה הוא מעשה קדוש וטהור מתחילתו ועד סופו, (הייתה סיבה שהמעשה יראה "כאילו" פסול, כדי להטעות את כוחות הטומאה שלא יפריעו ללידתו של משיח כמבואר בחז"ל, ומשום כך המעשה לבש צורה "שכאילו" לא טהורה, ואכמ"ל).
מצד שני המעשה של הקמת המדינה היה תוך כדי דריכה על כל היקר והקדוש, וכפי שהעידו אותם אנשים והודו שהמדינה והדת הם שתי הפכים - ובניית הארץ מתחילה ממקום שהתורה נגמרת.
אנשים אלו גם ביזו את קדושי השואה ולא חפצו בהם, וכפי שטענו "בדם תהיה לנו הארץ", ובפרט לאור פרשיית יואל ברנד והסחר בילדי תימן וכו', אין לי ספק שזה מוביל למסקנה אחת:
החזון והמרץ שלהם וודאי שלא נבע מצד הקדושה, ואיני מתבייש לומר שהוא נבע מעומק ותחתית הצד השני.

(להמשך התגובה לחץ כאן )

ישראל (20/6/2011)
תודה
דביר (18/6/2011)
לדעתי צריך להפריד בין מעשיהם הרעים לבין המצווה הגדולה של יישוב ארץ ישראל אשר גרמה וגורמת הרבה טובה לעם ישראל וגם לתורה.
כמה פעמים באה הישועה בדרך לא מקובלת וזהו רצונו של הקב"ה לדוג' תמר ויהודה, יוסף ואחיו, העלייה בימי בית שני וכדו'
ובשונה מהעלייה בתקופתו של משה שם הייתה נבואה מפורשת לא לעלות, (ה' כבר נתן את העונש והם בכוח רוצים לעלות) ובזמנם של העליות החדשות אין איסור מפורש ולחלק מהדעות אף יש מצווה וקיום הנבואות.
ודבר אחרון אנו עדים כבר 64 שנה שיד ה' בדבר ולא חלילה רוח טומאה- "בְּשׁוּב ה' אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים"
ציורים לפרשת שבוע