chiddush logo

"וּנְשָׂאתַנִי מִמִּצְרַיִם" (בראשית מז', ל')

נכתב על ידי גיל פרידמן, 28/5/2018

בס"ד

 

מתוך קובץ חידושי "גילו ברעדה"

בהסכמת הרב עמוס שושן - רב יישובי רכס פורייה

בברכת הרב שמואל טל - נשיא מוסדות "תורת החיים"

נכתב על ידי גיל פרידמן

התשע"ח

לעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו

לעילוי נשמת אבי ז"ל מיכאל בן מרטין

לעילוי נשמת אמי ז"ל ברוריה בת פאולינה

לרפואת כל חולי ישראל ובכללם, היכן שצריכים לכך:

הילה בת מיכל, הראל-בניה בן הילה, הדר בת הילה

[email protected]


"וּנְשָׂאתַנִי מִמִּצְרַיִם" (בראשית מז', ל')

דע כי טעם בדבר, מדוע דייק יעקב לומר נשאתני, לשון נשיאה בדווקא. שבדוק וראה כי ירידתם של יוסף, והאחים, ויעקב מצרים בלשון נשיאה נאמרה בדווקא. ומבקש יעקב בחזרתו לארץ לתקנן ובכך לתקן ולפעול שכנגד מעשה הירידה למצרים.

הנה לשון נשיאה אחת בה הורד מצרימה הינה בדברי פרעה, שנאמר "וּנְשָׂאתֶם אֶת-אֲבִיכֶם, וּבָאתֶם" (מה', יט'). והלשון השנית הינה במעשה האחים שהורידוהו למצרים, שנאמר "וַיִּשְׂאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-יַעֲקֹב אֲבִיהֶם" (מו', ה'). והשלישית בנשיאתו של יוסף עצמו מצרימה כשירד מצרימה "וְהִנֵּה אֹרְחַת יִשְׁמְעֵאלִים בָּאָה מִגִּלְעָד; וּגְמַלֵּיהֶם נֹשְׂאִים, נְכֹאת וּצְרִי וָלֹט" (שם לז', כה').

וכנגד לשונות אלו מבקש יעקב מיוסף להשיבו בנשיאה לארץ בדווקא, שנאמר כאן "וּנְשָׂאתַנִי מִמִּצְרַיִם", וכן בקיום יוסף הבטחתו מדייק שוב המקרא לומר לשון נשיאה, שנאמר "וַיִּשְׂאוּ אֹתוֹ בָנָיו, אַרְצָה כְּנַעַן" (נ', יג'). ובכך מושלם התיקון.

ואם תתמה מה ראה יעקב צורך לתקן מעשה הירידה מצרים ולקבוע מעשה כנגדו, וכי איזה פגם ראה יעקב בירידה זו, הרי מקרא מפורש הוא "אַל-תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה" (מו', ג') משמע ירא היה ולא בנקל מלאו ליבו לרדת, ומקרא מפורש עוד שלא ירד עד שהובטח לו "וְאָנֹכִי, אַעַלְךָ גַם-עָלֹה" (מו', ד'). ולכך מובן שראה צורך בתיקון כנגד מעשה הירידה, והבן.


  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע