chiddush logo

מלחמת מדיין ושמחתו של משה

נכתב על ידי יניב, 15/7/2011

'וידבר ה' אל משה נקום נקמת בני ישראל מאת המדינים, להודיע שבחן של צדיקים שאין נפטרים מן העולם עד שהם מנקמים נקמת ישראל שהיא נקמת מי שאמר והיה העולם'(ספרי)

ופרש התורה תמימה שהטעם הוא משום שרואים את הנקמה בחייהם שזהו זכות גדולה-והקשה שאם כן היה צ"ל 'להודיע מעלתן/גדולתן' ולא 'שבחם' לכן הסביר שזה בא כקיצור ממה שנאמר במדרש רבה 'נקם נקמת בני ישראל מאת המדינים אחר תאסף אל עמך רבי יהודה אומר אילו היה רוצה משה לחיות כמה שנים היה חי שאמר לו הקב"ה נקם ואחר תאסף תלה הכתוב מיתתו במדין אלא להודיעך שבחו של משה אמר בשביל שאחיה יעכב נקמת ישראל מיד (במדבר לא) וידבר משה אל העם לאמר' וע"פ זה מובן שזהו שבחו הגדול שלא ניפטר עד שנוקם-אולם זה ניראה דחוק כיון שאין זה משמע בספרי כך ועוד שזה נאמר על משה ואילו בספרי השבח הוא על כלל הצדיקים-וכי להם נאמר שלא ימותו עד שינקמו והם מסכימים לינקם מיד?הרי זה נאמר על משה בדווקא?-לכן ניראה שזה קשור לדרשה נוספת בספרי ומובאת ברש"י 'וידבר משה-אע"פ ששמע שמיתתו תלויה בדבר עשה בשמחה ולא איחר' שאמנם נאמר שלא איחר(כמו במד"ר) אולם נאמר גם שעשה בשמחה שבפשטות זה בא לומר שלא עשה בעצב אולם מניין שעשה בשמחה?(ובפשטות זה מסברא שאם עשה מיד מוכח ששמח בזה-ובספרי למדו זאת מזה שזרזם אולם עדיין מניין ששמח ולא רק שלא עיכב?)אלא שבהמשך נאמר "וימסרו" ופרש"י 'להודיעך שבחן של רועי ישראל כמה הם חביבין על ישראל ..ומששמעו שמיתת משה תלויה בנקמת מדין לא רצו ללכת עד שנמסרו על כרחן' ומימלא אם היה עושה זאת מעצב ורק משום שלא ראוי לעכב בשביל חייו -ודאי שכשבנ"י לא רוצים ללכת לזה ראוי לעכב קצת שלא לצערם-אלא קודם שיעכלו זאת במשך הזמן וכיון שלא עיכב כלל מוכח שהיה בזה מעלה גדולה כ"ך ושמח ולכן לא רצה לעכב כלל-אלא לקחם בלא רצונם ומה שמצטערים בכך-יוכיח שמחתו שזה דבר חיובי ושמח וכך יוריד צערם ולכן מזה שיצאו מיד לילחם במדיין מוכח שגם שמח בזה,אולם זה ששמח צריך להבין מה מקור השמחה הזו שאותה מסביר לבנ"י?-אלא שה' אמר "נקם נקמת בנ"י " ומשה אומר "לתת נקמת ה' במדיין" וכבר הסבירו חז"ל שמשה טען לה' שמה שעשו לבנ"י זה משום שהם עם ה' ולכן זה נקמה בשביל ה'-וזה גם רמוז בספרי "..נקמת ישראל שהיא נקמת מי שאמר והיה העולם" שרמזו שנקמת ישראל זהו נקמת ה' שהוא מי שאמר והיה העולם הוא האלקים האמיתי ולכן האומות רוצות לפגוע בנו בשל הפצתנו את אלוקותו ורצונו(שמתגלה בתורה)ולכן נקמתנו זהו נקמת ה'-ולכן שמח כ"ך לנקום באויכי בנ"י וה'-שזהו מעלה גדולה של איחוד קדושה בנ"י וה'-ולכן יש בזה כ"ך שמחה לעשות נקמה של איחוד שכזה מיוחד(ולכן גם לא איחר שכזה איחוד מקודש לא ראוי לאחר כלל)והנה על "וימסרו" גם נאמר 'שבחן של רועי ישראל' ומדוע לא נאמר 'מעלתן'?-אלא זה שבח שלהם שאע"פ שלפעמים כועסים עליהם בכ"ז מנהיגי ישראל אהובים על ישראל כיון שדואגים לבנ"י תמיד(ולכן 'רועי' כמו רועה שדואג לצאנו) וזהו שבחם שמוכח שדאגו לבנ"י -אותו דבר גם 'שבחן של צדיקים' השבח הוא בזה שמוכח עליהם מה עשו במשך שנותיהם שזהו שדאגו לבנ"י פיזית ורוחנית ודאגו לקרבם לה' לתקן את העולם ולכן בסופם הם לא ניפטרים לפני שעושים נקמת בנ"י וה'-שבזה דואגים לבנ"י פיזית (שלא יציקו יותר)וגם עושים תיקון עולם גדול של איחוד בנ"י וה'-וכל זה מגיע להם בשל מה שפעלו במשך חייהם לכך-ולכן זהו 'שבחם' ,וב"ה שניזכה להיות ראוים לתיקון העולם ואיחוד בנ"י וה' בגאולה שלמה ויהפכו 3 השבועות מצרה לשמחה ב"ה.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה