chiddush logo

התמקד בעיקר - וקבל גם את הטפל

נכתב על ידי איתיאל, 20/12/2018

 צריך לדעת איך עושים דיל, במיוחד כשזה דיל עם אלוקים. עו"ד חכם חושב על כל פרשנות אפשרית לכל מילה לפני שחותמים על הסכם.


שלושה אנשים עשו "דיל" לא מדוייק עם אלוקים. לשניים יצא טוב, ולשלישי יצא גרוע...

בפרשה שלנו אליעזר אומר: הנערה הראשונה שאבקש ממנה לשתות ותשקה אותי ואת הגמלים - היא תהיה האשה ליצחק. ומה אם זו תהיה עיוורת או פיסחת? אבל ה' זימן לו את רבקה.

כשגליית איים על מערכות ישראל, הבטיח שאול שמי שיכה אותו יקבל את ביתו הנסיכה לאשה. ומה אם זה יהיה נער ממזר עם יחוס מפוקפק? האם מתאים שהוא יכנס למשפחה מיוחסת כזאת? אבל ה' זימן לו את דוד.

כשיפתח יצא להלחם בעמון, הוא הבטיח שאם יחזור בשלום - יקריב את הדבר הראשון שיצא לקראתו. ומה אם זה יהיה כלב או חזיר? ובאמת יצא הכי גרוע שאפשר, ביתן יצאה לקראתו...

מה ההבדל ביניהם? למרות שכולם שאלו לא כהוגן, ה' ענה כהוגן לאליעזר ולשאול, ואילו ליפתח לא?

נראה להציע את התשובה הבאה:

אליעזר ושאול אמנם לא דייקו בבקשתם, אבל הם התמקדו בעיקר, והטעות שלהם היתה בטפל. העיקר במציאת שידוך מתאים ליצחק אבינו הוא שהכלה תהיה בעלת חסד. השאר טפל. גם בשאול - העיקר בלהיות חתן המלך הוא להיות בעל גבורה הלוקח אחריות להושיע את ישראל. השאר - טפל.
כיוון שהם התמקדו בעיקר, ה' נתן להם שגם הצדדים המשניים יצאו כהוגן.

לעומת זאת, יפתח התמקד בטפל. עצם הבקשה שלו אינה ראויה. הוא מחפש כבוד, מי שיצא לקראתו לכבדו. כיוון שכך, התוצאה היתה בהתאם.

בהמשך יפתח מקבל הזדמנות לתיקון, אך שוב הכבוד לא נותן לפתרון לצאת לפועל. ה' תמיד רוצה ויכול לעזור, אך בשביל זה צריך שלפחות לא נפריע... במקום של אגו - אין מקום לאלוקים (אם אתה חושב שאתה אלוקים אלוקים - הכסא כבר תפוס... תצטרך להושיע את עצמך...). כבר ענה הרבי מקוצק כששאלו אותו היכן נמצא אלוקים: בכל מקום שנותנים לו להיכנס...

הפתרון הפשוט למצב המסובך שנוצר אצל יפתח היה לעשות התרת נדרים. הרי ברור שלו היה יפתח מעלה בדעתו שבתו תצא לקראתו הוא לא היה נודר. בשביל זה צריך ללכת לרב. הרב הראשי באותו דור היה פנחס הכהן. פנחס דרש, כדי לעזור ליפתח, שהוא יוריד קצת מהאגו שלו ויבוא אליו. אך יפתח סירב וטען שכיוון שהוא המנהיג - על פנחס לבוא לקראתו. דבק יפתח באגו שלו - גם במחיר הויתור על בתו. 

לסיכום: 

* אלוקים הוא לא עו"ד דווקן. מי ששואל מתוך לב טהור - מקבל בשפע מאלוקים, למרות שהבקשה לא היתה מדויקת. 
* מי שבאגו שלו לא נותן לאלוקים להיכנס - עלול להיתקע עם הבקשות הלא מדויקות שהוא הביא על עצמו.

ע"פ תענית ד. ורש"י ותוספות שם

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע