chiddush logo

לקט מהרוקח לפרשת אחרי מות (אסרו חג פסח)

נכתב על ידי אורן מס, 19/4/2019

  

לקט מהרוקח לפרשת אחרי מות (אסרו חג פסח)

טז,כט: והייתה לכם לחוקת עולם בחודש השביעי בעשור לחודש: מדוע נקבע יום הכיפורים דווקא בעשור לחודש השביעי? הרוקח: "לפי שיהו 10 ימי תשובה לכפר על 10 הדברות, כי יום הכיפורים במקום עצרת(עצרת ליום טוב של ראש השנה, ובעצרת נתנו עשרת הדברות), ועוד שיכפר על תוספות שנה, שימות החמה יתירין על ימות הלבנה (10 ימים), הניח לעשות תשובה". למדנו כלל חשוב, הסיבה ששנת הירח קצרה משנת החמה היא כדי שבעשרת ימי ההפרש נעשה תשובה ונשלים את שנתנו בתשובה מלאה. מעניין מאד.

טז,כט: בחודש השביעי: מדוע נקרא חודש תשרי 'חודש שביעי'? הרוקח: "ששבע במצוות (ראש השנה, יום כיפור, סוכות), ובו שבועת העקדה 'בי נשבעתי' (בראשית כב), והעקידה – ניסיון עשירי, לכך – 'בעשור לחודש', ועשרת ימי תשובה". נאה.

יח,ד-ה: את משפטי תעשו ואת חוקותי תשמרו ללכת בהם ... ושמרתם את חוקותי ואת משפטי אשר יעשה אותם האדם וחי בהם: מדוע בפסוק ד' מקדימה התורה 'משפט' ל'חוק', ובפסוק ה' מקדימה 'חוק' ל'משפט'? הרוקח: "הקדים משפט לחוקים – יש דינים שתשפוט קודם לימוד חוק, פן יבוא לידי ריבים, או עדיו ילכו למדינת הים". יש מצבים ששופט לא ימתין ללימוד החוק הכתוב, פן העדים ילכו ולא יוכלו להעיד, ופן יהיה בינתיים ריב מיותר בין בעלי הדין, אלא ישפוט לפי הבנתו. מעניין ומעשי.

שנזכה לשבת חג פסח שמח, ובסופו אסרו חג ושבת פרשת אחרי מות, להתכפר בה, להרבות בה במצוות, ולמצוא את הצדק בכל, אורן.

----------------------------------------------------------------------------------

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע