chiddush logo

חינוך לקדושת יום העצמאות

נכתב על ידי אריאל מרדכי פנדל, 7/5/2019

 חינוך לקדושת יום העצמאות


אמר חבר יקר: תמיד אתה מחנך. בכל מקום, בכל פגישה ואפילו הקטנה ביותר, תמיד אתה עושה רושם על השני. הרושם וההשפעה יכולים להיות לטובה או לא לטובה. כשאני קורן וטוב לב, כשאני מכין שבת בהתלהבות או הולך לתפילה בכייף, זה מחנך ומאיר לכל מי שרק נתקל בי. באמת זכור לי שכאשר ראיתי רב גדול, את הרב עובדיה יוסף זצ"ל, וייבדל לחיים טובים הרב אשר וייס שליט"א, הרושם נחרט לשנים רבות, רושם של שמחה בלימוד ואהבת התורה, חדוותא דשמעתא.

רש"י על כפל המילים בפרשתנו "אמור אל הכהנים... ואמרת אליהם" מצטט דברי חז"ל שעל הכהנים להעביר את הדברים הלאה לבניהם "להזהיר גדולים על הקטנים" (רש"י). דברי רש"י אלו הם יסוד בחינוך וכמו שביארו גדולי ישראל בכל הדורות (נעם אלימלך, דעת חכמים, הרבי מלובביץ', אוזניים לתורה, ועוד) "להזהיר" מלשון זוהר, כמו "והמשכילים יזהירו כזוהר הרקיע" (דניאל יב, ג). הגדולים צריכים להזהיר במעשיהם ולהאיר מאורם על הקטנים. כלומר הדרך לחנך, להזהיר ולעורר להקפדה גם על פרטי הלכות, היא ע"י גילוי האור (האור שבנשמת הילד (הרבי מלובביץ'), או להאיר פנים לילד, או, וזה הדגש העיקרי לדעתי, האור על הפנים והחשק שבמצוה שהם מקרינים החוצה. וכדברי הרב יהושע שפירא: להט ואש קודש, זה מה שעובר הלאה ומשפיע על הילדים).
כך הוא גם לגבי האור של יום העצמאות.
 

ביום העצמאות כולנו יוצאים ליום חופש כזה או אחר. מעבר לשאלה מה עושים ביום העצמאות, השאלה היותר משמעותית היא מה הרגשות שממלאים אותי ביום הזה. האם יש לי חדוותא דשמעתא, שמחת האתחלתא דגאולה שאנחנו חלק ממנה, או שהעיסוקים הטכניים ממלאים אותי, עד שכל רואיהם יכירום שעושי מנגל הם... הילדים שלנו הם ממש העתק קופי שלנו, המבוגרים, ההורים והמחנכים. הנוער, באופן טבעי נסחפים לבילויים חברתיים ודיבורים על איכות הבשר ושיטת הנפנוף במקרה הטוב. אבל היכן עיצומו של יום? היכן התחושה הנפלאה של קוממיות ישראל, שמחת הגאולה הנראית ונגלית לעיננו. ברור לי שאם יתרבו האנשים והורים, שמלאים בשמחת גאולה לקראת היום ובפרט בעיצומו של יום, זה יקרין, יאיר, יתן חוויית קדושה לילדינו (וכמו בכל דבר של חינוך, גם אם לא רואים תוצאות, זה מקרין, זה נצרב באישיותם הרכה). 
אמנם תמיד יהיה פער בין הרגשת הרוממות שיש בבית הכנסת לבין האוירה בחוץ, בעת נסיעה או טיול. אבל לדעתי דווקא ביום העצמאות הפער הזה הוא קטן. הרחוב כולו מוקף דגלי ישראל, האנשים כולם חוגגים ושמחים, ודווקא העולם החיצוני, הרחוב, משדר את עיצומו של יום. רק צריך לפקוח עיניים, להרכיב משקפיים של עצמאות.   
 
ננסה לדמיין את הזוהר שהיה לרב צבי יהודה קוק זצ"ל בעת שצפה במצעד הטנקים ברחובות ירושלים דאז ביום העצמאות. מה הוא ראה שם? את נבואות הנביאים מתגשמות, את האומה הקדושה מתהלכת כאן בארצה בעוצמה וגבורה. אם אנחנו נהיה זוהרים ומאירים מההתפעלות מחסדי ה' בדורות האחרונים, שהיא היא התקדמות של תהליכי הגאולה (שעומקה הוא הופעת כבוד ה' ע"י עמו, האומה הישראלית), זו הדרך להאיר על הדור הצעיר "להזהיר גדולים על הקטנים".   

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע