chiddush logo

מדוע אלוהים לא הציל את הבל?

נכתב על ידי ilan sendowski, 3/6/2019

 אלוהים ראה שקין היה איש רע לב.

·        *   קין, הבכור, לקח לעצמו את כל השדות והאדמה הפוריה, והשאיר להבל אחיו הצעיר רק אדמת טרשים שמתאימה לגידול צאן בלבד.

·        *   קין לא שיתף פעולה עם הבל ולא התחלק איתו בקש שנשאר לאחר הקציר.

·        *   קין לא הדריך את הבל להעלות מנחה לאלוהים והקריב את פרי האדמה לבדו.

אלוהים כעס על קין ולא שעה למנחתו.

הבל הבין שצריך לתת מנחה לאלוהים והוא נתן מנחה מבכורות צאנו. ברגע שאלוהים שעה למנחתו של הבל, קין התרגז ורצה לפגוע בהבל. (מעניין שקין לא כעס על אלוהים.)

אלוהים הבין שקין חורש מזימות רצח והזהיר אותו: "הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב שְׂאֵת, וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ, וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ, וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ" (בראשית ד ז).

אלוהים לא הזהיר את הבל, למרות הסכנה הגדולה לחייו. אלוהים הציל את שרה מידי פרעה ומידי אבימלך מלך גרר. אלוהים שמר על יצחק בעקדה. אלוהים הבטיח ליעקב שהוא ישמור עליו עד שובו לכנען. אלוהים הבטיח ליוסף שהוא יהיה לשליט על אחיו ושלא ידאג. הטביע את חיל פרעה בים. אולם על הבל אלוהים וויתר.

מדוע?

·        *   כמובן קיימת אפשרות שאם אלוהים היה אומר להבל שקין חורש להורגו, הבל היה בורח, קין לא היה הורג אותו, אלוהים לא היה חורץ עליו את עונשו ואנחנו לא היינו לומדים.

·        *   גם היתה אפשרות שהבל היה הורג את קין - 'הקם להורגך השכם להורגו', וכך אלוהים היה אחראי לרצח קין, לא היינו יודעים אם הריגת קין היתה מוצדקת, והבל היה נענש.

·        *   וגם, כבר בשלב הזה אלוהים הודיע לבני האדם שהוא לא יתערב, ולבני האדם יש זכות ויכולת בחירה, גם לעשות את הרע.

סביר שהבל היה ילד תמים וטוב. הוא הסכים שקין יקח את מיטב האדמה. הוא הסכים שקין יזלזל בו. הוא לא התלונן אלא המשיך להאמין בטוב מוחלט. הוא לא הבין שקין נעלב, כועס, וחורש להורגו.

סביר שאם היו בנים להבל גם הם היו כמוהו, טובים ותמימים. אנשים היו מנצלים אותם ומתעללים בהם. הם לא היו משתתפים במלוי הארץ בחמס ולאלוהים היה קשה להטביע אותם במבול. הם לא היו בונים את מגדל בבל ולאלוהים היה קשה לפזר אותם ברחבי העולם.

נראה כאילו שהבל התנהג כמו כבשה, בלי תשוקות ותעוזות. וכך ניתן להבין, שערכו של הבל בסיפור היו: חייו והריגתו. מלבד זאת לא היה לו ערך לקידום בני האדם ותרבותם, ולאלוהים לא היתה סיבה להציל אותו. אבותינו הכירו בחוסר חשיבותו של הבל ואולי משמו של הבל בא השורש 'הבל' - ככתוב: "הבל הבלים אמר קהלת" (קהלת א ב).

וכנראה שכך אלוהים מתיחס לכל אדם, אלוהים מתערב רק כאשר, אי התערבות תפגע בתוכניתו האלוהית.

 

אילן סנדובסקי
מחבר הספרים:
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                   AMAZON    סטימצקי           מנדלי


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה