chiddush logo

יום כיפור - למען נחדל מעושק ידינו

נכתב על ידי אלון, 6/10/2019

 בסופו של יום הכיפורים אנו מגיעים לתפילה החמישית - תפילת הנעילה. עת עומד להיגמר הזמן להתוודות על חטאינו ביום הכיפורים, בתום תפילת הנעילה, אנו אומרים שם: "ותתן לנו ה' אלוקינו באהבה את יום הכיפורים הזה... למחילה ולסליחה ולכפרה ולמחול בו את כל עוונותינו למען נחדל מעושק ידינו".

כביכול, מטרת היום העליון, יום הכיפורים, וכל הווידויים הארוכים, כל התפילות, כל תשובת יום הסליחה והכפרה, לא באו אלא בכדי שנפסיק לגנוב - "למען נחדל מעושק ידינו".

הקב"ה נתן לנו שכל, רצונות, רגשות, חושים, בריאות, נכסים, ממון וכישרונות. את כל אלו הוא נתן לנו למטרות מסוימות, לייעודים נעלים וראויים. וכשאנו לוקחים את המתנות הללו למטרות הפוכות חלילה מרצונו, אנו מועלים באמון. כי באמת, כל פעם שאנו משתמשים בכוחות שנתן לנו הקב"ה למטרה לא נכונה אנו קצת גונבים, אולי קצת הרבה (הרב סולובייצ'יק, "על התשובה").

את יום הכיפורים הזה קיבלנו, "למען נחדל מעושק ידינו". כי בכנפי כולנו נמצא עושק גדול. כולנו, בשל עוונותינו, מונעים מהטוב הגדול שבקרבנו להופיע. אנחנו מונעים את הטוב שבנו מלהופיע בבריאה ולהיטיב את העולם, להאיר את העולם, כראוי וכנדרש.

האנושות כולה, הבריאה ובוראה מצפים מהטוב שבנו שיתפרץ ויופיע. עוונותינו היו ככבלים על ידינו, מונעים מאיתנו להוציא אל הפועל כל דבר טוב. והנה בא יום הכיפורים לכפר את כל עוונותינו. וממילא בשעת מחילה וסליחה וכפרה, נשאר רק הטוב, שהוא העיקר. וכעת אין כבלים, אין חסימות ומחסומים, והעולם ובורא העולם מבקשים את הטוב שבנו לפרוץ ולהופיע.

עלינו להפסיק עם מניעת המעשים הטובים שבידינו לעשות תמיד, ולפרוץ עם כל הטוב והברכה שהקב"ה נתן לנו קדימה. להיות אלה שמאירים את העולם בתורה ומעשים טובים. להוציא מהכח אל הפועל עוד ועוד דברים טובים ומבורכים שנטועים בנו.

בעצם, תשובה, זאת השבת גזלה. כמו שהגזלן מחויב להשיב את הגזלה, אומר הזוהר הקדוש, שכשאנחנו עושים תשובה אנחנו בעצם משיבים גזלה. משיבים את הכוחות, את החיים ואת הכישרונות אל ייעודים המקורי, אל מטרתם.

יהי רצון שנבושר כולנו בחתימה טובה.

 

הרב אליעזר קשתיאל, מתוך האתר: "בני דוד" - http://www.bneidavid.org

הרב יגאל פסו, מתוך האתר: "ישיבת ההסדר חולון" - https://www.yholon.co.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה