chiddush logo

על מי אתה עובד?

נכתב על ידי eshkalim, 28/11/2019

בפרשת תולדות אנו פוגשים באחת הדרמות הגדולות של ספר בראשית – נטילת ברכת יצחק על ידי יעקב. 
ברובד השטחי אנו נתקלים ביצחק, האב הזקן, שרוצה לברך את עשו בנו הגדול ומבקש ממנו להכין לו סעודה על מנת שיברך אותו. יצחק יודע שהברכה, כל ברכה, כמוה כאנרגיה המצריכה כלי שיוכל להכיל אותה. הכלי הזה זהו המאמץ והשקעה של עשיו וזוהי מטרתו של יצחק.
רבקה, אשת יצחק, שומעת את בקשתו ומאחר והיא יודעת שעשיו איננו ראוי לברכה זו, מבקשת מיעקב, בנה השני, שיתחזה לעשיו ויגיע לקבל את הברכה מאביו וכך קורה.

עשיו שמגלה שעבדו עליו זועק בכאב וכך אומר הכתוב:
"כִּשְׁמֹעַ עֵשָׂו אֶת־דִּבְרֵ֣י אָבִיו וַיִּצְעַק צְעָקָה גְּדֹלָה וּמָרָה עַד־מְאֹ֑ד וַי֣אמֶר לְאָבִיו בָּרְכֵנִי גַם־אָ֖נִי אָבִֽי׃ וַיֹּאמֶר בָּא אָחִ֖יךָ בְּמִרְמָה וַיִּקַּ֖ח בִּרְכָתֶֽךָ" (בראשית כ"ז, ל"ד-ל"ה)

בתור מי שכל שנה מגיע מחדש לסיפור הזה, מאוד הפריע לי שפרשן המקרא אונקלוס ובעקבותיו גם רש"י, מפרשים את המילה "במרמה" כ- "בחוכמה". 
היתכן? האם אחד שמרמה את חברו נקרא חכם? 
האם התורה רודפת הצדק, שחלק גדול מאוד ממצוותיה עוסקות בדינים שבין אדם לחברו, חשיבות היושר וההגינות, האם היא קוראת למרמה חוכמה? 
מה קורה פה???

כעת ישנם שתי אפשרויות. הראשונה היא להכריז שכולם רמאים גנבים ושקרנים, רודפי בצע ומושחתים, הכל רקוב ואין מה לעשות.
האפשרות השניה היא לנסות ולהבין מה באמת קורה פה. לחפש תשובה ולא תירוץ.
בחרתי בדרך השניה.

חפרתי לעומק (ברובד אליו הגעתי, ואני בטוח שישנם רבדים עמוקים אף יותר) שמגלה את המציאות הבאה:
יצחק נולד למציאות בה אחיו ישמעאל בחר ללכת בדרך אחרת ונפלט מהמסלול הנצחי של עם ישראל. יצחק קיווה ששתי בניו, יעקב ועשיו, יצליחו לשלב ידיים וללכת יחד, כל אחד בכוחו:
עשיו כאיש החומר, המוציא לפועל, זה שגורם לדברים לקרות.
ויעקב כאיש הרוח, איש תם ,מחנך ומתווה הדרך הרוחנית.

בפועל, עשיו בחר שלא ללכת בדרך זאת. עשיו בוחר בחיי הוללות והולך אחר תאוות ליבו. הוא אף מראה זאת בהפגנתיות ובאופן ומוצהר בכך שהוא מוכר את בכורתו ליעקב. מכירת הבכורה סימלה את מכירת התפקיד של עשיו, תפקיד שדרש ממנו ממלכתיות, נאמנות לערכים ומחוייבות לשליחות גדולה ממנו.

ליעקב נותרה ברירה: לקחת את התפקיד של עשיו או לעבור את אותו תהליך ברירה טבעית שוב עם ילדיו. יעקב בחר לקחת את התפקיד. לא בקלות, אבל בחר. 
יעקב נוהג בחוכמה.

יעקב קיבל את האחריות הן לחומר והן לרוח. הוא גם היזם וגם המוציא לפועל, גם המתכנן וגם המייצר. ככזה הוא ראוי לקבל את כל המשאבים הנדרשים לתפקיד – הברכות, הנשים והילדים איתם יבנה את המשפחה היהודית הראשונה (שהרי התואר "יהודי" ניתן על שם יהודה בן יעקב).
אבל חוץ ממשאבים יקרים יעקב צריך לעבור גם הכשרה מקצועית. הוא מקבל אותה בביתו של לבן כפי שנראה בפרשות הבאות. הכשרה קשה, מורכבת ומורטת עצבים של 22 שנה ממומחה בתחומו...
יעקב יכל לבחור לוותר. 
יעקב יכל להסתפק במה שיש לו, לומר לאימו שהוא שמח בחלקו ושהוא לא מעוניין בחלקו של אחיו.

אבל יעקב לא התכחש לגורלו. הוא הבין שזה מה שנדרש ממנו ופעל למרות הקושי, למרות הכאב, למרות אי הנעימות, למרות הפחד מאחיו (שאכן חיפש לפגוע בו) ולמרות השינוי החד שהחלטה הזאת תביא על חיי הנוחות שהיו לו עד לאותו הרגע ("יושב אוהלים"). 
יעקב בחר בחוכמה. 
יצחק מבין זאת ואומר: "גם ברוך יהיה" כלומר מעניק אישור סופי על הברכות שיעקב קיבל "בחוכמה".

איפה זה פוגש אותנו? 
הרבה פעמים אנו רוצים להתחיל תהליך של שינוי: אורח חיים בריא יותר, ספורטיבי יותר, יותר זמן איכות עם בן/בת הזוג, שינוי עבודה/עיסוק, הבראה או שגשוג כלכלי וכן הלאה. בחלק גדול מאוד מהפעמים הטענה המרכזית היא:
"אין לי זמן בכלל. אני חוזר מאוחר מהעבודה, לפעמים אפילו ממשיך לעבודה נוספת ומגיע כולי גמור מעייפות. בנוסף יש תודה לאל משפחה, זוגיות וילדים שצריך לדאוג להם. מה אני כבר יכול לעשות?"

והאמת שזה נכון. לא רק זה אלא שלמרות שהחלק הקשה ביותר הוא בהתחלה, גם ההתמדה דורשת אנרגיה לא מבוטלת, לכן כדאי להתכונן מראש לתהליך הזה ולגייס לו משאבים, בעיקר נפשיים.

אז מה עושים?

הנה שלושה דברים שאפשר לעשות כבר מהיום:
1. להתחייב בפני מישהו חשוב לנו. ברגע שאנו מתחייבים, הרבה פחות נעים לנו לוותר ולהרים ידיים. אנו מכריחים את עצמנו לעמוד במה שהתחייבנו על מנת לקדם את עצמנו. יש כאלו שמגדילים לעשות ואף לוקחים על עצמם קנסות ועונשים כדי להניע את עצמם לפעולה.

2. למצוא פרטנר לעשיה. ברוב המקרים זה יהיה בן/בת הזוג אבל גם אם הם לא בראש כרגע ויושבים על הגדר לראות מתי נתייאש/נוותר/ נחזור לסורנו, נוכל להיעזר בשותף אחר שיתמוך בנו בתמורה לתמיכתנו בו ואז שנינו נרוויח.

3. לקחת ליווי מקצועי, ממישהו שעשה זאת כבר ויכול לקצר לנו את הדרך ולחסוך לנו הרבה זמן, כסף, מאמץ, השקעה וכאב מיותרים. מנסיון של עשרות משפחות אותם ליוויתי באופן אישי, ואלפי משפחות שליוו המורים היקרים שלי, זה מחזיר את ההשקעה הכספית מהר מאוד ומתקדם לרווחים.

יעקב בורח מהחיים שהכיר אל עבר מציאות חדשה, לא ברורה ולא מוכרת.

לעבר איזו מציאות אתם בוחרים להתקדם?

שבת שלום.
אליהושע שקלים - 0527907630
ליווי כלכלי למשפחות שרוצות יותר.
eshkalim.com

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע