chiddush logo

פרשת השבוע - יתרו

נכתב על ידי אלון, 10/2/2020

 "שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹוד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ. וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לה' אֱלֹקֶיךָ לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה... כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי"

(שמות כ, ט-יא)

 

בששה ימים ברא אלוקים את השמים ואת הארץ ואת כל צבאם. ולכאורה לא היה עוד צורך ביום השביעי. ואף על פי כן ברא אלוקים את היום השביעי והקדישו לשביתה ומנוחה.

שאלו חכמים (מכילתא יתרו): "וכי יש לפניו יגיעה? והלא כבר נאמר (ישעיה מ, כח): 'בּוֹרֵא קְצוֹת הָאָרֶץ לֹא יִיעַף וְלֹא יִיגָע'... אלא מה תלמוד לומר (שמות כ, יא): 'וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי'? אלא כביכול הכתיב על עצמו שברא את עולמו בששה ימים ונח בשביעי. ולמה הכתיב לעצמו מנוחה? כדי לברוא בעולם מנוחה, נחת, שלווה ושקט".

לאחר ששת ימי הבריאה, למרות שכבר נבראו בו השמים והארץ, היבשות והימים, העצים והעשבים, מאורות השמים והרמש שעל פני האדמה, הציפורים והחיות, ואף האדם שנברא בצלם אלוקים כבר התהלך בו - עדיין היה העולם חלול מתוכן, וממילא לא היתה בו מנוחה. וכשנברא היום השביעי לשביתה ולמנוחה - נבראה גם היכולת לקלוט את הערך הפנימי של העולם ואת התוכן של כל המעשה שנעשה בו.

ביאר המהר"ל (תפארת ישראל פרק מ), שרעיון זה רמוז במספר הימים: לכל דבר גשמי יש ששה צדדים, מעלה ומטה וארבעה צדדים כנגד רוחות העולם, ולכן העולם הגשמי נברא בששה ימים. והתוך הפנימי המקודש של כל דבר הוא כנגד מספר השבע.

ששה ימים בשבוע אנחנו וכל העולם סביבנו, עסוקים בעצמנו. היום השביעי מפנה אותנו פנימה, יום שבו אנו אמורים לעסוק באני שלנו. במשך ששה ימים אנחנו שמים דגש על הגוף שלנו, ואילו היום השביעי שייך לנשמתנו.

השבת, יום שמוקדש למבט רוחני יותר של האני האמיתי שלנו, ששואף להתבוננות ולאיחוד עם אלוקים, מאפשרת לנו להבין את המטרה של כל מאמצינו ועמלנו בששת הימים שלפני השבת.

העולם הטכנולוגי הדוהר אינו מציע הפסקות למנוחה או זמן לחשבון נפש. המטר הבלתי פוסק של אימיילים, הודעות טקסט וגלישה, הוא כלי נשק להסחת דעת המונית. האם נוכל אי פעם לבלום את שליטתם המוחלטת בחיינו?

מצוות השבת אומרת לנו שזאת לא רק אפשרות אלא חובה - השבת מאפשרת לנו להשתחרר מכבלי השעבוד, להתוודע שוב לא-ל וגם לעצמנו.

 

הרב אליעזר מלמד, מהאתר "ישיבה": www.yeshiva.org.il

הרב בנימין בלך, מהאתר: www.aish.co.il

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע