chiddush logo

צביעת בית כנסת - דגשים ורעיונות

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 12/2/2020

 צביעת בית כנסת או בית מדרש היא אחת הפעולות המעניינות בעבודות צבע מהסיבה שישנם בתי כנסת מסוגים, גדלים, עיצובים וזמנים שונים כך שבניגוד לצביעת דירה מסורתית, עבודות הצבע חייבות להיות מותאמות למשימות שעומדות לפנינו תוך שמירה על צביון, קדושה וכבוד המקום.

לפניכם מספר דגשים חשובים שנכתבו בשיתוף יוסי - צבעי מקצועי מחברת 'סילבס צבעים' שכל מי שמעוניין לצבוע את בית הכנסת צריך להכיר.

מה מיוחד בצביעת בית כנסת?

אתם עשויים לתהות מה כבר יכול להיות שונה בצביעת בית כנסת ביחס לעבודת צבע אחרת עד כדי כך שהחלטנו להקדיש לנושא כתבה שלמה. מדובר בשוני גדול שבא לידי ביטוי בכמה רמות:

מגוון אלמנטים

שצריך לצבוע בטכניקות שונות. ארון קודש מעץ או מתכת, קירות מהודרים בעבודות צבע מיוחדות, הצורך בצבעים שלא סופחים לכלוך וכאלה שאפשר לנקות בקלות, סורגי מתכת, גדרות ובקיצור – כל סוגי עבודות הצבע בעבודה אחת.

חללים גבוהים

בתי כנסת רבים בנויים מחלל מרכזי גבוה במיוחד שמחייב שימוש בעזרים מיוחדים ואישור עבודה בגובה של משרד העבודה.

מבנים ישנים לצד חדשים

ישנם בתי כנסת ישנים וישנם חדשים. האם את כולם נצבע באותו האופן? ממש לא ובעוד שכדי לצבוע בית כנסת חדש יחסית, ניעזר בטכניקות שמוכרות לנו מצביעת דירה או משרד, בצביעת קירות ישנים נזדקק לצבע יסוד, תיקונים והחלקות בחומרים מתאימים, שימוש ברשתות לחיזוק התיקונים (כדי שהסדקים לא יפתחו) וכיוצא בזה.

צביעת קירות חיצוניים

בבתי כנסת מסויימים, עולה לעתים הצורך לצבוע גם את הקירות החיצוניים. מדובר בעבודות מורכבות יותר שצריכות לקחת בחשבון ביצוע של תיקונים מיוחדים, שימוש בצבעים מתאימים – אם ציפוי ששומר על הצביון הקיים, שליכט צבעוני או צבע גמיש נגד מים וכן שימוש בפיגומים. תוכלו לקרוא על כך בהרחבה בהמשך הכתבה.

אילו חומרי גלם מומלצים לצביעת בית כנסת?

מגוון החומרים הפוטנציאלים רחב כמו מגוון העבודות שצריך לבצע ואם רוצים לתת נגיעה מיוחדת, צריך להיעזר באמצעים מיוחדים.

כדי לבחור את סוג הצבע המתאים, חשוב להבין מה התוצאה שרוצים לקבל וכמובן, להתאים את הצבע אל החומר שצריך לצבוע.

צביעת עץ

האם הגימור צריך להיות שקוף (כזה שרואים את נימי העץ ואת המרקם שלו) כמו צבע 'לזור' או גימור אטום כמו בצבע שמן.

צביעת מתכת

בהתאם לגימור הדרוש. אם מדובר באזורים חלודים שלא נצבעו זמן רב, מומלץ לעשות שימוש בצבע מסוג 'המרייט' או דומה לו שמאפשרים צביעה ישירה על גבי חלודה וקורוזיה בלי הצורך לנקות ולשייף את המתכת תחילה ובלי ליישם צבע בסיס.

צביעת קירות

חשוב לבחור בצבע רחיץ איכותי שניתן לניגוב. בבתי כנסת רבים יש כאלה שמעדיפים לצבוע מטר וחצי עד שני מטרים מגובה הרצפה באמצעות צבע שמן שכמעט חסין ללכלוך לחלוטין.

דבר חשוב שצריך לקחת בחשבון בצביעת בתי כנסת הוא הצורך להיעזר בצבע יסוד בקירות ישנים או בכאלה שהיו צבועים בסוג צבע מסויים וכעת רוצים לשנות אותו (כמו מעבר מסיד לצבע אקרילי או מאקרילי לצבע שמן).

צביעת תקרות

חשוב להיעזר בחומרי גלם נושמים שמאפשרים ללחות להתנדף בקלות. אחד החומרים המומלצים לצביעת תקרות בכלל ובבתי כנסת בפרט הוא סיד סינטטי איכותי של אחת החברות המומלצות.

צביעה חיצונית

צביעה חיצונית של בית כנסת צריכה לקחת בחשבון את הגימור הנוכחי ואת התוצאה ששואפים להגיע אליה.

במבנים עתיקים מומלץ לבדוק כיצד ניתן לשמר את המראה האותנטי על ידי חידוש האבנים ושמירה על המרקם הכללי הקיים.

במבנים חדשים ניתן להיעזר בצבעים נפוצים יותר שמטרתם למנוע הופעת סדקים נימיים ובידוד של מים מן המבנה באמצעות צבע גמיש חיצוני או באמצעות שליכט חיצוני איכותי. כדאי ומומלץ לקרוא את המדריך לצביעה חיצונית שיסביר על הפעולות שצריכות להתבצע על מנת להבטיח צביעה חיצונית איכותית.

על מה צריך להקפיד בצביעת בית כנסת?

בית כנסת לא צובעים בכל יום ואם כבר עושים את זה, חשוב שהתכנון והביצוע יהיו קפדניים.

שלב ראשון - ההכנות

בשלב זה נבחר את חומרי הגלם המתאימים למשימה בהתאם למטרות שהגדרנו והשיקולים שהובאו בכתבה.

במקרים רבים המחיר היקר אינו מהווה ערובה לאיכות גבוהה יותר שמצדיקה את ההבדלים וההמלצה היא לבחור בסוגים נפוצים ומוכרים של חברות מובילות עם חוות דעת טובות.

בשלב ההכנות צריך גם להכין את בית הכנסת ולסדר אותו באופן כזה שהעבודה תהיה מהירה ויעילה. אם ניתן, מומלץ להוציא את התכולה או לפחות לרכז אותה במקום מרכזי ולעטוף אותה באמצעות גליל ניילון. על גבי הרצפה נפרוש גליל קרטון ובמידת הצורך ניעזר במסקינטייפ עבה כדי להגן על אזורים שעשויים להתלכלך בזמן הצביעה.

שלב שני - הביצוע

הביצוע צריך להיות על פי הוראות יצרני חומר הגלם בדגש מיוחד על המתנה מספקת בין שכבת צבע אחת לשנייה ובין שלבי התיקונים השונים.

עבודה לפי הספר יחד עם אדם אחד או יותר שמנוסה בסוג העבודות הללו, יבטיחו לכם תוצאות מרשימות כיאה למקום מכובד כמו בית כנסת.

האם להזמין צבעי?

תלוי במורכבות העבודה וכוח האדם שעומד לרשותכם. בבתי כנסת רבים הצביעה נעשית על ידי המתפללים עצמם אם כי במקרים רבים ובמיוחד במקומות שדרושה יד מקצועית, נהוג להיעזר בצבעי.

ב'סילבס צבעים' מבצעים מגוון עבודות צבע כבר יותר משני עשורים ובין היתר צבענו גם לא מעט בתי כנסת בהצלחה.



התמונה מתוך אתר pixabay

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע