chiddush logo

חז"ל - גדול הוא הרועה

נכתב על ידי אלון, 24/2/2020

 "ישראל אומרים לפני הקדוש ברוך הוא: ריבון העולמים, ראה האיך האומות משתעבדין בנו, אין להם מלאכה אחרת, אלא יושבין ומתיעצין עלינו... אמר להן הקדוש ברוך הוא: מה הן מועילין גוזרין עליכם גזירות ואני מבטלן ושוברן... אדריאנוס אמר לרבי יהושע: גדולה הכבשה העומדת בין שבעים זאבים. אמר ליה (רבי יהושע לאדריאנוס): גדול הוא הרועה, שמצילה ושומרה ושוברן לפניה".

(תנחומא, פרשת תולדות, סימן ה)

 

התלמוד מספר על דו-שיח מעניין בין אדריאנוס, קיסר רומאי, לרבי יהושע בן לוי, שעוסק בסוד הישרדותו של עם ישראלאדריאנוס הקיסר ביקש להביע את הערכתו ליהודים החכמים, עם קטן ופיקח שהצליח לשרוד במשך מאות שנים בסביבה עולמית עויינת, והוא עשה זאת באמצעות משל: "גדולה הכבשה העומדת בין שבעים זאבים!" שבעים הזאבים הם רמז לשבעים אומות העולם, שביקשו לטרוף את עם ישראל הקטן הנמשל לכבשה. בהבנתו אדריאנוס משבח את הכבשה/עם ישראל, באומרו - "גדולה הכבשה".

אבל רבי יהושע בן לוי לא קיבל את המחמאה, וטען בפני הקיסר: "גדול הוא הרועה, שמצילה ושומרה". זו לא הכבשה הפיקחת, זה הרועה ששומר עליה! זו לא הגאונות היהודית אלא השמירה האלוקית, בורא העולם ששומר על עם ישראל בכל מקום בו הם יהיו!

חוקרים והיסטוריונים התחבטו במשך שנים בשאלה מהו סוד נצחיותו של העם היהודי. כיצד זה שבתקופה בה אומות ואימפריות קמו ונפלו, עמים בעלי מסורת עתיקה ותרבות מפוארת נעלמו כלא היו או לכל היותר התקיימו כמה מאות שנים בלבד, נשאר העם היהודי על במת ההיסטוריה תוך שהוא שומר על שפתו, תרבותו ומסורתו! כיצד אומה קטנה המפוזרת ומפורדת בין העמים מצליחה, כנגד כל הסיכויים, להתמיד כאומה מבודדת בעלת מסורת ייחודית בין עמים גדולים השואפים כל העת להטמיע אותה בתוכם. כיצד הצליחה אומה קטנה זו לעמוד בפרץ כנגד סכנות רבות, שבאו לידי ביטוי הן בְּמישור חיצוני של השמדה והרג, והן בְּמישור פנימי של התבוללות והיטמעות, אשר הגיעו לשיאן במאה האחרונה?

בתחילת דרכו, קיבל העם היהודי את הבטחת ה' (ויקרא כו, מד): "וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם כִּי אֲנִי ה' אלוקיהם". זוהי הבטחה שאין מאיסה בעם ישראל. למרות כל הצרות והרדיפות, מהתבוללות ועד השמדה פיזית, עם ישראל איננו בר כליה והוא יתקיים לעד.

הבטחה זו, היא העומדת מאחורי הסיבה מדוע כנגד כל הסיכויים העם היהודי ממשיך להתקיים. הפלא של קיום העם היהודי בכל אלפי שנות קיומו וכושר ההתאוששות של היהודים גם לנוכח תנאים בלתי אפשריים ואויבים אכזריים שמכריזים על כוונתם להשמיד את העם היהודי ואת מדינתו, הם הם ההוכחה הגדולה ביותר לקיומה של ברית נצחית בין הקב"ה לעם היהודי המתממשת לאורך כל הדורות - עמנו עם נצח הוא!

אמר רבי אלעזר מנחם מן שך זצ"ל (מחשבת מוסר, חלק א, עמוד מז): עצם העובדה שעם ישראל קיים למרות הרדיפות הנוראות - היא נס שלא היה בכל הארץ ובכל העמים מאז נברא העולם. עמים קדמונים גדולים התבוללו, אימפריות קרסו, והעם הקטן הזה, שפוזר, הוגלה, הושפל ועונה – שורד!

ברית אלוקית זו תתקיים עולמית ולא תופר. הקב"ה איננו בשר ודם אשר חוזה איתו יכול להיות מופר ולהתבטל, הקב"ה לעולם לא יכזב בבריתו, והיות שבסיני הסכימו ישראל להיכנס בברית שהציע האלוקים (שמות יט, ה)"וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים" - עם ישראל מוכרח להיות נצחי לא מחמת עצמו, אלא משום שהוא נושא בתפקיד חשוב - מטרתו היא לגלות את שם ה' בעולם.

 

הרב דב בערל ווין, מהאתר "ישיבה" - www.yeshiva.org.il , הרב משה גרילק, מהספר "פרשה ופשרה" , ערכים - www.arachim.org , הרב חיים סבתו, מהאתר: "ישיבת ההסדר ברכת משה מעלה אדומים" - www.ybm.org.il , "ותן חלקנו"


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה