chiddush logo

נקודה שבועית פרשת השבוע "תרומה" ה'תש"פ

נכתב על ידי ידד, 28/2/2020

 


ישי ריבו כתב בשיר "מקשה אחת זהב":

"מבית ומחוץ, מקשה אחת זהב

אין בו,מין השפה ולחוץ ולא מאחורי הגב
זך וטהור, מושך אליו את האור
בלא משים...



וכל העולם עכשיו,לא נברא אלא בשבילו
כן כל העולם,כולו...
"

איני יודע למה התכוון ישי שכתב את השיר, אך מילים מהשיר כאן מצוטטות בפרשתנו, פרשת "תרומה" בעניין ארון הברית: "וציפית אותו זהב טהור מבית ומחוץ תצפנו ועשית עליו זר זהב סביב".

כמו בתורה, כך גם ריבו, משתמש בביטוי "מבית ומחוץ". 

התורה לא כתבה "מבפנים ומבחוץ" אלא בחרה דווקא לומר לנו "מבית" כתיאור לפנים הארון.

הארון כידוע היה מורכב משלוש קופסאות שהיו צמודות זו לזו ונמצאות אחת בתוך השניה, שהחיצונית והפנימית עשויות זהב והאמצעית מעץ.

במסכת יומא כתוב: "מבית ומחוץ תצפנו', אמר רבא: כל תלמיד חכם שאין תוכו כברו - אינו תלמיד חכם".

הארון מלמד אותנו מה צריכות להיות תכונות האופי הכי יסודיות של נושאי התורה. תלמיד חכם שהוא כלי של תורה, אבל חוכמת התורה שלו היא מן השפה ולחוץ אבל תוכו ופנימיותו מקולקלים תורתו לא יכולה להשפיע. כוחו לא יוכל לצאת אל הפועל כאשר התוכן שלו רקוב ולא טוב. כמו ארון ה שהקופסא הפנימית שלו עשויה מזהב, בדיוק כמו החיצונית כך צריך להיות גם התלמיד חכם כדי ש 'תוכו יהיה כברו' ויוכל להשפיע על העולם.

אך יסודו של כל אדם במקור, גם של התלמיד חכם, הוא ביתו. הבית שלו הוא מקור פנימיותו. שם בבית בונה האדם את עצמו, בונה את הזוגיות שלו, מחנך ומגדל את ילדיו, וביתו הוא מקור הכח להשפיע על סביבתו ועל העולם ע״י התנהגותו בחוץ וכמובן ע״י ילדיו כממשיכי דרכו.

בפזמון השיר של ריבו כתוב: "וכל העולם עכשיו לא נברא אלא בשבילו..." - ארון ה היה מונח הקודש הקודשים על אבן השתייה. מאבן זו על פי חז"ל הושתת העולם ומכאן השם שלה 'אבן השתיה', כלומר שממקום זה התחילה בריאת העולם.

יש קשר ישיר בין מקום הארון על אבן מיוחדת זו ממנה נברא העולם כולו להשפעת הארון ונושאי הארון והתורה על האדם והאנושות כולה. "מבית ומחוץ תצפנו (זהב טהור)" - אנו נקראים כולנו להיות תוכנו כברנו.



שבת שלום ומבורך!

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם. חוכמת התורה,קודש הקודשים,אבן השתייה,

לרפואת דב בן לובה.

ישי ריבו,מקשה אחת זהב,מבית ומחוץ,מין השפה ולחוץ, מאחורי הגב,זך וטהור, מושך אליו, את האור,

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע